8 sposobów, by podkręcić metabolizm (i mieć szczupłe ciało)

Szybka przemiana materii to marzenie każdej kobiety. Na szczęście są sposoby, by podkręcić metabolizm.
8 sposobów, by podkręcić metabolizm (i mieć szczupłe ciało)
25.05.2015

Opowieści celebrytek o wspaniałej przemianie materii przeszły już do legendy. Na pytanie, czemu zawdzięczają zgrabną sylwetkę, wiele gwiazd odpowiada, że dobrym genom. – Nigdy nie stosowałam diety. Jem, co chcę. Oczywiście odżywiam się zdrowo, ale nigdy nie liczyłam kalorii. Lubię dobre jedzenie. Mam bardzo dobry metabolizm i drobną budowę ciała. Sport zaczęłam uprawiać dopiero po trzydziestce – stwierdziła Helena Christensen, która była supermodelką w latach 90.

Czy to oznacza, że z dobrymi genami gwarantującymi świetną przemianę materii trzeba się urodzić? Niekoniecznie. Istnieją sposoby, dzięki którym uda ci się podkręcić tempo swojego metabolizmu.

Nie pomijaj śniadania

Być może jesteś jedną z tych osób, które nie lubią jeść nad ranem, a pierwszy posiłek spożywają dopiero około południa, czas jednak to zmienić. Zagraniczne badania, których wyniki trafiły do specjalistycznego magazynu „Journal of Nutrition”, wykazały, że śniadanie budzi uśpiony po nocy metabolizm. Dajesz w ten sposób swojemu organizmowi sygnał, że powinien zacząć pracować na pełnych obrotach. Ważne jednak, aby śniadanie było wartościowe. Sięgnij po owsiankę, jogurt z musli i owocami, kaszę jaglaną na ciepło z jabłkiem i cynamonem albo zdrową kanapkę z chleba pełnoziarnistego.

Korzystaj z przypraw

Wiedziałaś, że wystarczy doprawić posiłek odpowiednimi przyprawami, żeby twój metabolizm przyśpieszył? Chodzi przede wszystkim o te ostre i aromatyczne – jak pieprz kajeński czy chili. Zawierają one kapsaicynę, związek często dodawany do preparatów na odchudzanie, który odpowiada za piekący smak ostrej papryczki. Włączenie do diety przypraw zawierających kapsaicynę powoduje wzrost termogenezy i przyczynia się do skuteczniejszego spalania tkanki tłuszczowej. Inne pobudzające przemianę materii przyprawy to cynamon, bazylia i imbir.

Przestań się głodzić

Jeśli twoim sposobem na szczupłą sylwetkę jest głodówka, pora zmienić nawyki. By podkręcić przemianę materii, trzeba jeść. Oczywiście, żeby schudnąć, trzeba spalić więcej kalorii niż dostarcza się ich organizmowi, w ograniczaniu kaloryczności posiłków nie można jednak przesadzić. Głodzenie się sprawia, że zwalniają funkcje życiowe, a organizm przechodzi niejako w stan uśpienia. A potem, gdy dostarczysz mu paliwa, zacznie robić zapasy na „czarną godzinę”. Staraj się więc odżywiać racjonalnie.

płaski brzuch

Ruszaj się regularnie

Systematyczna aktywność fizyczna podkręca metabolizm – nie ma co do tego wątpliwości. Jeśli więc chcesz być zdrowa, zgrabna i mieć dobre samopoczucie, zacznij ćwiczyć: w domu, na siłowni, w klubie fitness, na świeżym powietrzu. Solo, w duecie albo w grupie. To bardzo ważne. Zalecane są zarówno treningi siłowe, jak i kardio. Trening siłowy (np. z ciężarkami) jest potrzebny, by spalić kalorie, natomiast trening kardio (bez obciążenia – np. bieganie, jazda na rowerze, nordic walking) sprawi, że twoja przemiana materii przyśpieszy.

płaski brzuch

Wysypiaj się

Badania naukowe potwierdziły, że spokojny sen jest niezbędny, by metabolizm pracował na wysokich obrotach. Zdaniem naukowców osoby, które przesypiają mniej niż 5-6 godzin w ciągu nocy, są w większym stopniu zagrożone nadwagą. Zaobserwowano związek pomiędzy krótkim okresem snu a podwyższonym wskaźnikiem masy ciała (BMI). Krótki sen przyczynia się także do wystąpienia niekorzystnych zmian w wydzielaniu hormonów, które wpływają na poczucie głodu – chodzi o obniżenie stężenia leptyny, która redukuje łaknienie, oraz o zwiększenie stężenia greliny, która z kolei nasila głód.

płaski brzuch

Nawadniaj organizm

Dla szybkiej przemiany materii trzeba dużo pić. Ze swoich właściwości przyśpieszających metabolizm znana jest czerwona herbata, która bierze udział zwłaszcza w metabolizmie tłuszczów. Zdaniem naukowców warto sięgnąć też po herbatę zieloną – 3-4 filiżanki tego naparu w ciągu dnia pomogą spalić o 50 kcal więcej. Na przyśpieszenie metabolizmu warto pić zieloną kawę. Trzeba również zadbać o odpowiednią ilość wypijanej wody. Badania niemieckich uczonych wykazały, że regularne nawadnianie organizmu zapewnia szybką przemianę materii. Pragnienie łatwo natomiast pomylić z głodem.

płaski brzuch

Unikaj stresu

To oczywiście nie jest takie proste, bo dzisiejsze tempo życia i nagromadzenie obowiązków sprawiają, że stresujemy się praktycznie wszyscy, warto jednak trochę zwolnić i pomyśleć o sobie. Uczeni z Uniwersytetu Stanowego Ohio odkryli, że nawet jedno stresujące wydarzenie, którego doświadczymy przed spożyciem posiłku obfitującego w tłuste pokarmy, może spowolnić procesy metaboliczne. W stresie wydziela się kortyzol, który spowalnia przemianę materii i sprawia, że rośnie nasz apetyt na jedzenie – zwłaszcza niezdrowe.

EPN

płaski brzuch

Sięgnij po błonnik

Dieta bogata w błonnik zapewni ci zdrowie i zgrabną sylwetkę. Codzienna dawka włókna pokarmowego sprawi, że twoja przemiana materii będzie pracować na zwiększonych obrotach. Błonnik nie ulega trawieniu w przewodzie pokarmowym. Dostarczony organizmowi podkręca perystaltykę jelit, reguluje rytm wypróżnień, przyczynia się do rozwoju korzystnych bakterii jelitowych, zmniejsza wchłanianie cholesterolu i trójglicerydów, obniża ciśnienie krwi, pomaga wymieść toksyny, obniża stężenie glukozy, chroni przed rozwojem nowotworów. Błonnika szukaj przede wszystkim w warzywach, owocach i produktach zbożowych.

Komentarze (9)

Ocena: 4.11 / 5
Gość (Ocena: 1) 21.04.2016 10:58
Nie da się tego czytać!!! tyle jest reklam!!!
odpowiedz
Hana (Ocena: 5) 27.05.2015 23:22
Cenne porady, o niektórych nie miałam pojęcia, ja narazie podkręciłam swój metabolizm suplementem be slim 3 i zjadaniem 5 mniejszych posiłków w ciągu dnia.
odpowiedz
Kala (Ocena: 5) 27.05.2015 22:21
Mój metabolizm ruszył dopiero kiedy zaczęłam ćwiczyć i stosować be slim 3. Nie byłam przekonana do suplementów ogólnie, ale działa. Nie jestem ciągle głodna, nie podjadam, wieczorem nie mam ochoty na słodycze. Póki co stosuję krótko, ale mam nadzieję, że efekty niebawem będą widoczne.
zobacz odpowiedzi (3)
she (Ocena: 5) 25.05.2015 23:51
fajny artykuł na pewno z jakiś rad tu skorzystam
odpowiedz
Syśka (Ocena: 5) 25.05.2015 13:30
Nareszcie jakiś konkretny i madry artykuł, gratuluję dla autorki, bo ostatnio wciąz są publikowane jakieś żenujące i uwłaczające dziewczynom teksty! Oby więcej takich
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo