Biurowy fitness dla pracoholiczek

Codzienne siedzenie przez wiele godzin w jednej pozycji powoduje bóle kręgosłupa, pleców, barków, uczucie ciężkich nóg. Najlepszym lekarstwem na te dolegliwości jest ruch.
Biurowy fitness dla pracoholiczek
21.10.2008

Większość z nas, siadając za biurkiem, przyjmuje pozycję, która tylko pozornie jest wygodna, mięśnie są wciąż napięte. Taki stan powoduje przewlekłe bóle. Ich nieleczenie grozi promieniowaniem na coraz większe obszary ciała. Wielogodzinne siedzenie za biurkiem zwiększa ryzyko chorób serca, otyłości, cukrzycy, odwapnienia. Wszystkiemu winny brak ruchu.

Naprzeciw tym problemom wyszli brytyjscy pracodawcy, którzy pracownikom zaczęli umieszczać pod biurkami urządzenia wyglądające podobnie do steperów. Są połączone bezpośrednio z komputerem - jeśli przez dłuższą chwilę przestajemy nimi pracować, odłączona zostaje myszka.

Dopóki Polscy pracodawcy nie zaczną myśleć o zdrowiu osób spędzających całe dnie za biurkami, mamy dla was zestaw ćwiczeń i zachowań, które pomogą ograniczyć negatywne skutki siedzącego trybu pracy.

Zestaw przygotował ortopeda, Piotr Szymanka, z Centrum Medycznego Damiana dla „Dziennika":

  • Postaraj się co trzydzieści, czterdzieści minut wstać od komputera i się przejść; jeśli masz możliwość, niech to będą schody, nogi będą pracowały w różnych płaszczyznach.
  • Podczas tego krótkiego spaceru rozciągnij się.
  • Dopompuj trochę krwi, ruszaj energicznie ramionami w górę i w dół.
  • Rozluźnij mięśnie karku, wysuń głowę do przodu i odchyl ją maksymalnie do tyłu.
  • Podczas siedzenia unieś nogi do góry i wykonaj kilka obrotów stopami w powietrzu, tak aby dopłynęła do nich krew.
  • Podkurczaj i rozprostowuj palce u stóp.
  • Zaciśnij pięści tak, by zbielały kostki, powoli zaczynaj odginać palce, aż poczujesz, że się rozluźniają mięśnie.
  • Zegnij rękę, napinając biceps, a później rozluźnij mięśnie i opuść rękę bezwładnie.
  • Siedząc na krześle obrotowym, trzymaj się mocno biurka i wykonuj energiczne skręty biodrami - barki i tułów muszą być cały czas nieruchome.
  • Odjedź na krześle od biurka i bez pomocy rąk czy nóg przyjedź do niego z powrotem.
  • Zrób ćwiczenie "dyrektorskie" - wstań, oprzyj dłonie na dolnej części pleców i wypchnij biodra do przodu, a ramiona do tyłu, wyginając kręgosłup w łuk. W tej pozycji przechadzaj się przez pięć minut.
  • Usiądź na krześle po turecku, chwyć podłokietniki, wciągnij brzuch i unieś się kilkanaście centymetrów nad krzesłem. Wytrzymaj 10 sekund.
  • Stań w drzwiach, chwyć framugę po obu stronach, zrób krok do przodu, aż poczujesz, że rozciągają się mięśnie klatki piersiowej; powtórz kilka razy.
  • Co jakiś czas odrywaj wzrok od komputera. Popatrz w dal na odległość 200 - 300 metrów. Potem skupiaj wzrok na przedmiocie położonym raz bliżej, raz dalej - przyniesie to ulgę zmęczonym oczom. Co jakiś czas rozluźniaj też gałki oczne - patrz spokojnie w prawo, w lewo, w górę, w dół.
  • Postaraj się o wygodne obuwie, żeby stopa czuła się komfortowo.
  • Po powrocie do domu załóż od razu kapcie albo klapki, tak by stopa zaczęła oddychać.
  • Rozluźnij nadgarstki. Trzymanie dłoni w tej samej pozycji i klikanie myszą powodują przeciążenia i ręka szybciej się męczy.
  • Wstań od biurka i kilkakrotnie wespnij się na palce, aby rozciągnąć nogi; możesz dodać do tego ćwiczenia ręce.
  • Zamiast napojów energetyzujących przerzuć się na pobudzające herbatki.

Polecane wideo

Komentarze (16)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 19.07.2011 20:28
MQ67K6 mckakadwmzhv
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 17.07.2011 14:59
KRKswo qcldlukpibqf
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 17.07.2011 09:41
Big help, big help. And superlative news of cousre.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 28.04.2009 23:23
Reakcja pozostałych pracowników w biurze byłaby bezcenna ;D
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 22.10.2008 14:37
Ciekawe rady.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie