Mimo prowadzonych od lat kampanii edukacyjnych, wiedza na temat zagrożeń wynikających zarówno z nieumiarkowanej ekspozycji na słońce, jak i korzystania z solariów, pozostaje wciąż na stosunkowo niskim poziomie. Dlatego jej propagowanie, zwłaszcza wśród ludzi młodych, odgrywa bardzo istotną rolę.
W tym roku Ministerstwo Zdrowia, w ramach Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020, przeznaczyło specjalny grant dla Fundacji MEDICOVER na prowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie uświadamiania zdrowotnych skutków narażania się na promieniowanie ultrafioletowe. Działania Fundacji MEDICOVER mają charakter ogólnopolski i uwzględniają trzy grupy docelowe: rodzice i opiekunowie, dzieci i młodzież oraz właściciele solariów.
Uruchomiono szereg działań i narzędzi, które mają za zadanie pomóc w propagowaniu zachowań prozdrowotnych i zachęcić do ich stosowania. W ich ramach, na przykład w portalach parentingowych pojawiła się seria artykułów, uświadamiających dorosłym wagę poparzeń słonecznych wieku dziecięcego i ich konsekwencji w przyszłości. Na stronach baby-shower.pl, dzieci.pl, supermamy.pl, familie.pl, interia.pl, kobieta.pl. pojawiły się eksperckie artykuły, uświadamiające wagę problemu. Nie tylko tłumaczą one zagrożenia i wskazują właściwe zachowania wakacyjne, ale podpowiadają takie praktyczne rozwiązania, jak np. zachęcanie do nagradzania dzieci drobnymi prezentami za cierpliwe znoszenie zabiegów chroniących ich skórę.
Z kolei, by skutecznie przemówić do nastolatków, Fundacja MEDICOVER postanowiła użyć nowoczesnych form dotarcia do młodych ludzi, wykorzystując w kampanii portale społecznościowe i internetowe komunikatory: Facebook, You Tube, Instagram i Snapchat, a także głos wybranych ośmiu influencerów. W sierpniu na Instagramie zostanie przeprowadzony konkurs, którego uczestnicy publikujący swoje zdjęcia z wakacji będą trzymać w ręce kartkę z hasztagiem dedykowanym akcji #bezpiecznewakacje. Taki sposób działania ma na celu zwiększenie dotarcie do szerokiego grona zainteresowanych – zarówno rodziców młodszych dzieci, jak i nastolatków. Merytoryczną stroną kampanii zajmuje się dr hab. n. med. Elżbieta Kowalska-Olędzka.
Przypomnijmy: Światowa Organizacja Zdrowia definiuje promieniowanie ultrafioletowe jako rodzaj promieniowania elektromagnetycznego. Promieniowanie UVC jest niemal całkowicie absorbowane przez ozon atmosferyczny. Na powierzchnię Ziemi dociera większość promieniowanie UVA i 10 procent UVB, co ma znaczący wpływ na ludzkie zdrowie. Skutki działania UVA, oddalone w czasie, to ingerencja w strukturę kolagenu i elastyny w skórze. Degradacja tych białek w skórze prowadzi do fotostarzenia. Natomiast działanie promieni UVB ma daleko idące konsekwencje zdrowotne: jest odpowiedzialne za poparzenia skóry, które zwiększają ryzyko nowotworu. Każde kolejne poparzenie u osób poniże 20 roku życia znacznie zwiększa to ryzyko. Dlatego edukacja rodziców małych dzieci i nastolatków ma fundamentalne znaczenia dla ich zdrowia w późniejszym wieku.
*Narodowy Program Zdrowia 2016-20 wspomaga różne inicjatywy prowadzące do zwiększenie świadomości Polaków na temat indywidualnych zachowań prozdrowotnych. Oczekuje się, że w wyniku prowadzonych działań wydłuży się średnia długość życia mężczyzn (do 78 lat) i kobiet (do 84 lat), oraz zmniejszy się liczba zgonów zależnych od stylu życia, a także poprawi się ogólny stan zdrowia społeczeństwa.