Stres nie daje ci spokoju? Sprawdź swój poziom magnezu

Stres ma wiele przyczyn, nietrudno odczuwać go każdego dnia. Praca, szkoła, uczelnia, dom, kłótnie z rodziną, wychowywanie dzieci, problemy ze zdrowiem, niska samoocena...
Stres nie daje ci spokoju? Sprawdź swój poziom magnezu
26.02.2019

Jest wiele aspektów, które sprawiają, że zaczynamy zmagać się ze stresem. Wiadomo też, że odporność na niego jest zróżnicowana – jedni lepiej dają sobie radę z jego redukcją, inni gorzej. Mało kto jest pamięta, że stres może mieć również przyczyny nietypowe. Jedną z nich jest brak lub słaba przyswajalność magnezu.

Stres – czy zawsze jest zły?

Być może cię to zaskoczy, ale stres nie zawsze jest zjawiskiem jednoznacznie negatywnym. Wręcz przeciwnie: naukowcy twierdzą, że czasem jest... potrzebny. Psychologowie zajmujący się tematyką zdrowia zwracają uwagę na to, że pewna dawka stresu jest niezbędna, by móc prawidłowo funkcjonować na co dzień. Stres jest bowiem związany z pobudzeniem, wyższe pobudzenie może zaś działać na nas mobilizująco podczas wykonywania zadania. To dlatego łatwiej nam występować przed dużą publicznością, gdy odczuwamy nieco tremy – nasza wytężona uwaga pozwala nam skoncentrować się na zadaniu. Według naukowców, optymalna dawka stresu, czyli taka, która wytęża uwagę, a nie upośledza pamięci jest czymś, co znacząco zwiększa nasze szanse na wykonanie zadania. Do tego, całkowity brak stresu może mieć swoje skutki uboczne. Są to, według klinicystów, między innymi stan apatii, senność, rozkojarzenie czy trudności ze zmobilizowaniem się do pracy. Badacze przypominają, że stres to naturalny, biologiczny mechanizm ludzkiego organizmu – ostrzega nam przed niebezpieczeństwem i przypomina o mobilizacji oraz zachowaniu uważności. Nie zawsze jest więc szkodliwy – a czasem wręcz jest potrzebny.

Negatywne skutki stresu

Jednak nie oszukujmy się: znacznie częściej cierpimy z powodu nadmiaru stresu niż z powodu jego niedoboru. A skutki nadmiaru codziennej nerwówki znamy wszyscy. To między innymi zwolnienie refleksu, upośledzenie pamięci, czy w skrajnych przypadkach – odwrotne działanie na koncentrację, a więc jej zaburzenie. Zestresowanym osobom lęk zaczyna towarzyszyć na stałe. A to już zaczyna być niebezpieczne, szybko może bowiem doprowadzić do zaburzeń lękowych czy rozwinięcia się depresji i konieczności wizyty u psychologa i psychiatry. Ogółem, skutki uboczne stresu możemy podzielić na dwie kategorie. Do fizycznych zaliczamy na przykład: płytki i przyśpieszony puls, wysokie tętno i łomotanie serca, wzrost napięcia mięśniowego i ból, skoki ciśnienia i jego spadki, nagłe odczuwanie chłodu lub gorąca, uporczywe pocenie się czy kłopoty żołądkowo-jelitowe (mdłości, wymioty, biegunka lub zaparcia).

 

 

Do tego, te objawy towarzyszą też poważnym chorobom somatycznym – nim ustalimy, że pojawiły się w wyniku stresu, denerwujemy się jeszcze bardziej, objawy się nasilają... i powstaje efekt błędnego koła. Drugą kategorią symptomów nadmiernego stresu są symptomy psychiczne. Najczęstsze to między innymi odczuwanie niepokoju, strachu czy gniewu, efekt pustki w głowie, kłopoty z pamięcią i poczucie bezradności oraz problemy ze snem (bezsenność, lub przeciwnie: przesypianie całych dni, a u dzieci dodatkowo pojawiają się często lęki nocne). Symptomy te są dla każdego indywidualne, można jednak z łatwością zauważyć, że z powodu stresu może cierpieć każdy system naszego organizmu.

Skąd się bierze nadmiar stresu?

Gdy pytamy o powody nadmiernego stresu, ludzie najczęściej wymieniają przyczyny zewnętrzne. Są to kłopoty z dziećmi, ze zdrowiem, w pracy, szkole lub na uczelni, konflikty w związku... Jednak łatwo zauważyć, że nie każdy przeżywa swoje problemy w identyczny sposób. Naukowcy zwracają uwagę, że techniki, jakimi radzimy sobie ze stresem, zależne są od naszej osobowości. To od tego, co odziedziczyliśmy w genach i jak zostaliśmy wychowani, zależy w dużej mierze nasza odporność na tak zwane stresory, czyli czynniki wyzwalające negatywne napięcie. Poszkodowani z pewnością są neurotycy, którym bardzo trudno zredukować stres: mają skłonności do odczuwania wewnętrznego napięcia i negatywnych emocji. Łatwiej jest natomiast ekstrawertykom, którzy często pozbywają się napięcia w towarzystwie innych i mają tendencje do emocjonalności pozytywnej. Problemem jest również... dieta. Jak się okazuje, nieprawidłowe żywienie może zwiększać naszą podatność na zgubne skutki stresu. Badacze zwracają uwagę, że do prawidłowego funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego potrzebne jest odpowiednie stężenie elektrolitów, zatem wszelkie odwodnienia, szczególnie częste u osób starszych, będą doprowadzać do zwiększenia podatności na stres. To ważna informacja, gdyż wynikające z nadmiaru stresu zaburzenia pamięci i problemy z koncentracją często są mylnie przypisywane... początkom demencji i choroby Alzheimera. Jak się więc okazuje, choć geny w przypadku osobowości pełnią istotną rolę w przypadku naszego sposobu radzenia sobie ze stresem, to mamy też możliwość ułatwienia sobie życia, poprzez wybranie odpowiedniej diety i zadbanie o nawodnienie organizmu.

Magnez – co ma wspólnego ze stresem?

Brak odpowiedniego poziomu nawodnienia organizmu może znacząco odbić się na pracy naszego układu nerwowego, a co za tym idzie – także pracy umysłu. Zaburzenia gospodarki wodno-elektrolitowej są bardzo ważnym czynnikiem, który zmniejsza naszą odporność na radzenie sobie ze stresem i lękami. Niestety wielu specjalistów bagatelizuje ten problem – niesłusznie, gdyż zarówno brak, jak i nadmiar pewnych minerałów prowadzi do zachwiania stabilizacji OUN. A magnez? Odczuwamy przede wszystkim jego niedobory. Badacze zwracają uwagę, że mogą one skutkować nagłymi wahaniami nastroju, drażliwością, a nawet pojawieniem się depresji. Na szczęście wie o tym coraz więcej psychiatrów i psychologów klinicznych, którzy przypominają pacjentom o konieczności oznaczania stężenia magnezu w organizmie i w razie niedoborów – jego suplementowania. Więcej o tym, jak magnez i jego niedobory wpływają na stres.

Wchłanialność magnezu – nie u każdego taka sama

Co gorsza, niedobory magnezu to problem przede wszystkim... krajów wysoko rozwiniętych. Wpływa na to zanieczyszczenie środowiska (co odbija się na wartości odżywczej produktów żywieniowych) i niezdrowa dieta. Lecz nie zawsze to tylko kwestia wyboru potrawy na obiad, istotnym aspektem jest także nasza przyswajalność magnezu. Rolę odgrywają tu nie tylko indywidualnie predyspozycje, ale też to, w jaki sposób magnez spożywamy. Wiadomo, że suplementów diety i leków nie należy popijać kawą ani sokami owocowymi – może to zmniejszyć wchłanialność magnezu. Lepiej w tym celu stosować zwykłą wodę mineralną. Nierzadko jednak odpowiednia dieta nie wystarcza, zwłaszcza w przypadku osób z nietolerancjami pokarmowymi. Wtedy konieczne staje się suplementowanie magnezu. W naszym społeczeństwie opłaca się to zwłaszcza zimą, kiedy brak światła słonecznego i szybko zapadające ciemności sprzyjają pojawieniu się zaburzeń depresyjnych. Przyswajalność magnezu znacznie zwiększa przyjmowanie go razem z witaminą B6. W aptece bez problemu dostaniemy suplementy diety, które łączą w sobie obydwie te substancje w formie jednej kapsułki (więcej o wchłanialności magnezu). Warto pamiętać, że magnez ma wpływ nie tylko na to, jak radzimy sobie ze stresem: utrzymywanie go na odpowiednim poziomie sprzyja redukcji ryzyka epizodów zawału serca czy udaru mózgu, oraz zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy i nadciśnienia tętniczego. Dbajmy zatem o zdrowie - zarówno fizyczne, jak i psychiczne!

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

Źródła:

  • Strelau, Jan, ed. Psychologia: podręcznik akademicki. Podstawy psychologii. Vol. 1. Gdanskie Wydawnictwo Psych, 2007.
  • Wojciszke, Bogdan, and Dariusz Doliński. "Psychologia społeczna." (2008) ; - Nęcka, Edward "Pobudzenie intelektu. Zarys formalnej teorii inteligencji", Universitas, Kraków, 2000.
  • Jarosz, Mirosław, et al. "Woda i elektrolity." Normy żywienia dla populacji polskiej–nowelizacja (2012): 143.
  • Biernat, J., and J.A. Wyka. "Stan odżywienia w aspekcie stanu zdrowia." Now. Lek 20011.80 (2011): 3.
  • Jośko-Ochojska, Jadwiga, Leszek Spandel, and Ryszard Brus. "Odwodnienie osób w podeszłym wieku jako problem zdrowia publicznego." Hygeia Public Health 49.4 (2014): 712-717.
  • Iskra, Maria, Beata Krasińska, and Andrzej Tykarski. "Magnez—rola fizjologiczna, znaczenie kliniczne niedoboru w nadciśnieniu tętniczym i jego powikłaniach oraz możliwości uzupełniania w organizmie człowieka." Arterial Hypertension 17.6 (2013): 447-459.

Tylka, J. "podejście psychosomatyczne w wyjaśnianiu przyczyn i ustalenia sposobów terapii zaburzeń zdrowia." Fam Med Prim Care Rev 12.1 (2010): 97-103.

Polecane wideo

Komentarze (1)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 08.03.2019 11:31
Stres to nic dobrego. Mi w pracy cały czas towarzyszył.. Naprawdę zaczęłam się źle czuć. Miałam silne bóle głowy.. to akurat okazało się że przez nieodpowiednią dietę i niedowodnienie organizmu. Teraz piję więcej wody na biurku zawsze u mnie cisowianka sti do tego łykam ziołowe tabletki na uspokojenie i jest lepiej.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie