Dieta wysokobiałkowa – jak zadbać o odpowiednią ilość białka?

Dlaczego wysoka podaż białka jest tak potrzebna? Czy białko faktycznie pomaga schudnąć?
Dieta wysokobiałkowa – jak zadbać o odpowiednią ilość białka?
Fot.unsplash.com
21.02.2024

Produkty wysokobiałkowe zawładnęły półkami sklepowymi i cieszą się powodzeniem zarówno wśród stałych bywalców siłowni, jak i osób, które chcą dbać o smukłą sylwetkę lub po prostu zrzucić parę kilogramów. Dlaczego jednak wysoka podaż białka jest tak potrzebna? Czy białko faktycznie pomaga schudnąć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!

Jedna z najskuteczniejszych strategii w walce z nadprogramowymi kilogramami to dieta wysokobiałkowa. Białko jest potrzebne zarówno osobom, które chcą schudnąć, jak i tym, które pragną zbudować masę mięśniową. Jednak dostarczenie odpowiedniej ilości białka wraz z dietą nie zawsze jest łatwe. Sprawdź, jak zadbać o jego odpowiednią podaż!

Białko a odchudzanie – do czego potrzebujemy białka?

Choć wszystkie składniki diety są ważne, białko bywa nazywane największym sprzymierzeńcem odchudzania. Pełni ono niezwykle istotną funkcję budulca – przyczynia się do rozrostu tkanki mięśniowej i wzmaga poziom termogenezy poposiłkowej. Co to oznacza w praktyce? Białko pozwala zachować sytość na dłużej i spalić więcej kalorii, ponieważ jego przyswajanie jest dla organizmu o wiele większym wydatkiem energetycznym niż na przykład przyswajanie węglowodanów czy tłuszczy.

Jak dostarczać białko do organizmu?

Warto pamiętać, że białko na odchudzanie można dostarczyć do organizmu nie tylko z pożywienia. Uzupełnieniem dobrze skomponowanej diety może być białko w postaci suplementu diety – odżywki białkowej o wysokiej zawartości protein. Taką odżywkę można dodać do wielu posiłków lub przygotować smaczny koktajl, który pozwoli utrzymać wysoką podaż białka w ciągu dnia i zachować uczucie sytości na dłużej.

Czym jest przedtreningówka i dlaczego warto ją stosować? Sprawdź!

Jeśli chodzi o źródła białka w produktach spożywczych, najwięcej można go znaleźć w jajkach, jogurtach, kefirach, serach, mleku, rybach, drobiu i owocach morza, a także roślinach strączkowych i produktach z soi. Dieta wysokobiałkowa, która opiera się głównie na takich właśnie produktach, często wiąże się z ograniczeniem ilości spożywanych kalorii, co związane jest z wysokim poziomem sytości. Jeśli jednak nie jesteś w stanie zjadać dużych porcji jaj, serów, nabiału czy mięsa, a wciąż chcesz utrzymać wysoką podaż białka, wykorzystaj odżywki białkowe jako formę suplementacji.

Jak długo stosować dietę wysokobiałkową?

Dieta wysokobiałkowa, choć przynosi wiele korzyści dla organizmu, nie powinna być stosowana bez przerwy. Może być wówczas mocno obciążająca i negatywnie wpływać m.in. na funkcjonowanie nerek. Po kilku tygodniach stosowania takiej diety warto wrócić do zdrowego, zrównoważonego sposobu odżywiania – co nie oznacza, że mamy drastycznie zredukować ilość spożywanego białka. Można wciąż suplementować odżywki białkowe w rozsądnych ilościach, szczególnie jeśli dodatkowo włączysz do swojego planu tygodnia wysiłek fizyczny. Warto także zadbać o to, aby białko znalazło się w każdym Twoim posiłku. W ten sposób ograniczysz napady głodu.

 

Artykuł sponsorowany

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie