Jakie suplementy na stres wybierać?

Substancje wspierające organizm w walce ze stresem oraz substancje wspierające układ nerwowy
Jakie suplementy na stres wybierać?
Fot.unsplash.com
17.11.2023

Stres i czynniki stresogenne to terminy, które po raz pierwszy zostały użyte przez kanadyjskiego lekarza Hansa Selyego w 1936 roku.[3] Od tamtego momentu stres stał się elementem zainteresowania wielu badaczy.

Czym jest stres?

Zgodnie z literaturą, stres możemy zdefiniować jako "proces, za pomocą którego czynniki środowiskowe zagrażają równowadze organizmu lub ją naruszają i za pomocą którego organizm reaguje na zagrożenie".[6] Inna definicja mówi, że jest to "naturalna reakcja organizmu na czynniki nazywane stresorami". [3] W związku z tym możemy wyróżnić dwa rodzaje stresu: fizjologiczny i psychologiczny. [3]

Stres fizjologiczny związany jest z pobudzeniem układu współczulno‐nadnerczowego i osi podwzgórze–przysadka–nadnercza, a psychologiczny polega na wzbudzeniu napięcia emocjonalnego, poczuciu dyskomfortu lub lęku. [6]

Objawy i skutki stresu

Stres towarzyszy nam na każdym kroku i niemożliwe wydaje się wyeliminowanie go w całości z codziennego życia. Często stres związany jest ściśle z pracą, sytuacją rodzinną, zdrowotną lub materialną. Do najpopularniejszych objawów stresu należą:

  • przyspieszone tętno
  • podwyższone ciśnienie krwi
  • suchość w ustach
  • nerwowość i rozdrażnienie
  • napięcie nerwowe
  • wzmożona potliwość

Krótkotrwały stres tzw. "eustres" może być motywujący, jednakże długoterminowe oddziaływanie stresu wpływa niekorzystnie na organizm. [3] Wpływ stresu na zdrowie człowieka to bardzo popularne zagadnienie wśród wielu współczesnych badaczy.

Jak walczyć ze stresem? Czy istnieją suplementy diety wspierające w redukcji stresu?

Istnieje wiele sposobów radzenia sobie z sytuacjami stresowymi i nie ma "złotego środka", który będzie uniwersalny i korzystny dla wszystkich. Do najpopularniejszych sposobów zmniejszania poziomu stresu można jednak zaliczyć zdrową dietę, aktywność fizyczną, dbanie o jakość snu oraz posiadanie hobby. W walce ze stresem warto wypróbować również medytację i ćwiczenia oddechowe albo poddać się specjalistycznej terapii psychologicznej.

Korzystne może być także włączenie odpowiedniej suplementacji. Czy istnieją suplementy, które  pomagają w walce ze stresem i wspierają reakcję organizmu na liczne stresory?

Witania ospała, czyli ashwagandha lub żeń-szeń indyjski

W rankingach suplementów diety na stres, jedno z czołowych miejsc zajmuje ashwagandha, czyli żeń-szeń indyjski. Badania sugerują, że wspiera ona odporność organizmu na stres, wspomaga optymalny relaks oraz pomaga w utrzymaniu równowagi emocjonalnej. [1,8] Ashwagandha wykazuje również właściwości adaptogenne [1], dzięki którym łatwiej jest walczyć z negatywnymi skutkami stresu. [8]

Różeniec górski

W rankingach suplementów na stres często można znaleźć informację o R. rosea, który znany jest w Polsce jako różeniec górski. Przyczynia się on do optymalnej aktywności umysłowej i poznawczej, pomaga w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania układu krążenia, dostarczając w ten sposób komórkom tlenu i składników odżywczych, a także normalizuje pracę przewodu pokarmowego.[1] Dodatkowo różeniec górski pomaga organizmowi przystosować się do stresu emocjonalnego i wysiłku fizycznego. [1]

Żeń-szeń koreański

W łagodzeniu stresu pomocne mogą być również suplementy diety na bazie żeń-szenia koreańskiego, ponieważ roślina ta pomaga w czasie zmęczenia, stresu, wspiera wydajność, wytrzymałość i sprawność fizyczną oraz dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne.[1]

Składniki wspierające funkcjonowanie układu nerwowego

Witaminy z grupy B

Kolejnymi popularnymi składnikami suplementów diety, są witaminy z grupy B, które często występują w formie preparatów typu "witaminy B complex". Pod nazwą tą kryją się zazwyczaj specjalnie skomponowane zestawy różnych witamin z grupy B. W szczególności warto jednak zwrócić uwagę na rolę witaminy B6, która pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, przyczynia się do utrzymania prawidłowych funkcji psychologicznych oraz wspiera utrzymanie prawidłowego poziomu homocysteiny.[2]

Magnez

Magnez natomiast pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia, wspiera utrzymanie prawidłowych funkcji psychologicznych oraz prawidłowego metabolizmu energetycznego.[2] Suplementy zawierające połączenie magnezu i witaminy B6 to preparaty szczególnie polecane m.in. na zmęczenie. [2] Warto jednak pamiętać, że w zapewnieniu organizmowi odpowiedniej podaży magnezu oraz innych witamin i składników mineralnych najważniejszą rolę odgrywać powinna zbilansowana dieta.

Czy warto stosować suplementy diety, aby zmniejszyć negatywne oddziaływanie stresu na nasz organizm oraz wesprzeć swój układ nerwowy?

Przyjmowanie suplementów diety na stres lub wsparcie układu nerwowego nie powinno zastępować zbilansowanej diety oraz aktywnego trybu życia. Niemniej jednak ze względu na obecność składników o działaniu wspomagającym reakcję organizmu na stres lub wspierających układ nerwowy, mogą być ich uzupełnieniem.

Rozpoczęcie stosowania suplementów diety warto jednak poprzedzić konsultacją ze specjalistą i wybrać odpowiednie preparaty dobrej jakości, które wykazują pozytywny wpływ na obniżenie poziomu codziennego stresu i wsparcie układu nerwowego.

 

Artykuł sponsorowany

 

Literatura

  1. Lista PENDING opublikowana na podstawie Rozporządzenia Komisji (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiającego wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci.
  2. ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiające wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci
  3. Heitzman, Janusz. Stres w etiologii przestępstw agresywnych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2002.
  4. Binczycka-Anholcer, Marzena, and Piotr Lepiesza. "Stres na stanowisku pracy ratownika medycznego." Hygeia Public Health 46.4 (2011): 455-461.
  5. Karakuła, H. A. N. N. A., et al. "Czy dieta ma wpływ na nasz nastrój? Znaczenie kwasu foliowego i homocysteiny." Pol. Merkur. Lek 152.26 (2009): 136-141.
  6. Grygorczuk, Agnieszka. "Pojęcie stresu w medycynie i psychologii." Psychiatria 5.3 (2008): 111-115.
  7. Koszowska, Aneta, Anna Dittfeld, and Barbara Zubelewicz-Szkodzińska. "Psychologiczny aspekt odżywiania oraz wpływ wybranych substancji na zachowania i procesy myślowe." Hygeia Public Health 48.3 (2013): 279-284.
  8. Połumackanycz, Milena, et al. "Ashwagandha (Withania somnifera L.)–roślina o udokumentowanych właściwościach prozdrowotnych." Farm Pol 76.8 (2020): 442-447.
  9. Tajer, Agnieszka. "Rhodiola rosea L. jako przykład rośliny adaptogennej." Annales Academiae Medicae Silesiensis. Vol. 65. No. 4. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 2011.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie