Wysypiaj się, bo zmarszczki przyjdą szybciej niż myślisz! Jak spać, żeby wyglądać olśniewająco?

Fakty i mity o zdrowym śnie, które warto zapamiętać!
Wysypiaj się, bo zmarszczki przyjdą szybciej niż myślisz! Jak spać, żeby wyglądać olśniewająco?
30.07.2013

Chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że sen to zdrowie. To jednak nie tylko slogan, ale fakt, który łatwo sprawdzić na własnej skórze. Wystarczy kilka zarwanych nocy, by zmienił się nasz wygląd oraz podejście do życia. Cera staje się ziemista, oczy podkrążone, nie potrafimy się skupić, a samopoczucie jest coraz gorsze. To najbardziej zauważalne objawy. Naukowcy co jakiś czas ogłaszają, że niewysypianie się może wpłynąć także na wzrost wagi, a nawet wystąpienie choroby nowotworowej. Lekarstwo jest jedno – jak najwięcej spokojnego snu, na który współcześnie pozwolić sobie może coraz mniej z nas.

Do całej listy negatywnych konsekwencji zbyt małej ilości snu dochodzi kolejny – wyglądamy coraz starzej. Naukowcy z University Hospital Case Medical Centre w amerykańskim stanie Ohio zbadali wpływ snu na zachowanie komórek skóry – donosi „Daily Mail”. Wnioski są alarmujące, bo okazało się, że skóra osoby, która regularnie się nie wysypia, traci o 30 procent więcej wody, niż w przypadku osób, które smacznie śpią. Wystarczy chwila na słońcu, by proces odwadniania się rozpoczął. I trudno go zatrzymać. Do czego może to doprowadzić?

Opisujący sprawę dziennik „Daily Mail” przytacza kilka praktycznych rad, do których warto się dostosować. Twój organizm, a szczególnie skóra, będą Ci za to wdzięczne.

Ile czasu należy spać?

Dorosły człowiek zazwyczaj potrzebuje od 7 do 8 godzin snu na dobę. Najlepiej w nocy. Nie są to jednak sztywne ramy, bo wszystko zależy od naszych genów. Niektórym wystarczą 4 godziny, inni potrzebują ich aż 10. Okazuje się, że na problemy ze snem cierpią zazwyczaj kobiety. W stosunku do mężczyzn wskaźnik ten wynosi 3 do 1.

Czy można nauczyć organizm, ile czasu powinien potrzebować na sen?

Choć wielu próbuje „wytrenować” swój organizm i przyzwyczaić go do jak najkrótszego czasu snu, tak naprawdęnie jest to możliwe. To geny mają decydujące zdanie w tej kwestii. Bywa też tak, że dana osoba budzi się po 4-5 godzinach wypoczęta, ale próbuje wydłużyć czas spędzony w łóżku, wierząc że dzięki temu będzie lepiej funkcjonować. To także mit. Jeśli czujesz się wyspana, nie przedłużaj wypoczynku. Może to doprowadzić do zaburzeń snu i zmniejszenia jego jakości.

Kobiety, które nie mogą sobie pozwolić na długi sen lub mają problemy z zasypianiem, oznaki starzenia występują ze zdwojoną siłą. Mają dwa razy więcej zmarszczek, skóra staje się mniej elastyczna, pojawiają się także przebarwienia, a poparzenie słoneczne utrzymuje się średnio dwa razy dłużej. Potwierdzają to same kobiety, które nie są usatysfakcjonowane swoim wyglądem. Skąd to się bierze? W czasie snu komórki skóry pozbywają się wewnętrznych zanieczyszczeń. Im mniej śpimy, tym mniej mają na to czasu.

Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że skóra także ma swój własny rytm dnia. Za dnia walczy z zanieczyszczeniami czy promieniowaniem słonecznym, a w nocy następuje jej regeneracja. Jeśli nasz własny rytm jest zaburzony, wtedy komórki skóry nie mogą działać tak, jak należy. W takim razie, co robić, by wyglądać lepiej? Wysypiać się. Jak to zrobić?

Jak wygląda idealny sen?

Nie uzależniaj się od rytuałów. Niektórzy usypiają wyłącznie po gorącej kąpieli lub szklance mleka.  Może się zdarzyć, że kiedyś będzie to niemożliwe i będziesz miała problem z zaśnięciem. Nie wymyślaj kolejnych czynności, od których uzależnisz swój sen. Wystarczy umyć się, wyłączyć telewizor i wszystkie źródła światła. Im mniej stałych czynności, tym lepiej.

Nie myśl o przeszłości. Także tej nieodległej. Jeśli ostatnio miałaś problem z zaśnięciem, nie roztrząsaj tego tematu. Nie kładź się do łóżka z przeświadczeniem, że tym razem będzie podobnie i znowu się nie wyśpisz. Zachowaj spokój. Skup się na poduszce, na której położyłaś głowę lub regularnym oddechu.

Nie zakładaj najgorszego. Wielu z nas zdarza się zasypiać z myślą, że jeśli się nie wyśpimy, to następnego dnia nie poradzimy sobie w pracy, w szkole czy na egzaminie. Odpoczynek z takim podświadomym lękiem nie jest możliwy. Postaraj się o tym nie myśleć. Po prostu się połóż, a sen przyjdzie sam.

Pamiętaj o rytmie dnia i nie śpij w ciągu dnia. Podążaj za tym, co podpowiada Ci organizm. Najlepszym snem mogą się cieszyć osoby, które chodzą spać i wstają o podobnych godzinach każdego dnia. Jeśli którejś nocy będziesz musiała zrezygnować z tego rytmu, nie odsypiaj kolejnego dnia, bo zupełnie się rozregulujesz. Maksymalny czas drzemki to 20 minut.

Komentarze (9)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 30.07.2013 18:01
To nie jest prawda, że nie można przestawić organizmu, żeby potrzebował mniej snu. Kiedy studiowałam, spałam bardzo długo i niejednokrotnie wstawałam niewyspana, a teraz, w wakacje, wstaję do pracy o 5. Na początku było trudno, ale po miesiącu wstaję o tej 5 wypoczęta. Wszystko się da.
odpowiedz
Adella (Ocena: 5) 30.07.2013 14:55
Ja mam 17 lat i ogromne problemy ze snem. Niestety wyymienione tutaj błędy popełniam, więc jak widać może coś w tym jest (nawet codziennie wieczorem mam rytuał z rumiankiem ;o)..Muszę przestać rozmyślać o problemach w łożku, myśleć że i tak nie zasnę do 4 i mam nadzieję, że będzie git ;)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.07.2013 12:17
śpię 10-12h na dobę i widzę różnicę na plus.
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 30.07.2013 11:16
ja sie od 3 lat nie wysypiam i przez najbliższe 2 sie nie zapowiada żebym sie wyspała ;)
odpowiedz
klaudia (Ocena: 5) 30.07.2013 11:10
ja przed snem zawsze muszę zapalić ;/
zobacz odpowiedzi (2)

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo