Jak poprawić swoją odporność?

Jesień sprzyja zapadaniu na infekcje. Ból gardła i kaszel wydają się łagodnymi dolegliwościami w obliczu zapalenia płuc czy anginy. Dlatego uprzedź chorobę i wzmocnij swoją odporność. Prezentujemy kilka sprawdzonych sposobów.
Jak poprawić swoją odporność?
08.10.2008

W okresie jesienno-zimowym trudno jest całkowicie uniknąć infekcji. Możemy jednak postarać się o podniesienie naszej odporności, przez co częstotliwość ewentualnych chorób spadnie, a ich przebieg będzie łagodniejszy.

Domowe sposoby na szybsze wyzdrowienie i poprawienie odporności:

  1. Gorące łóżko - jeśli czujesz, że zaczyna coś cię brać, najlepiej zostań w domu i przeleż cały dzień w łóżku. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na taki luksus, chociaż po pracy porządnie się wygrzej pod kołdrą i kocem.
  2. Pij dużo płynów - najlepiej niegazowaną wodę oraz soki zawierające witaminę C. W przypadku kataru i mokrego kaszlu, rozrzedzą wydzieliny i pomogą szybciej wydalić mikroby. Dodatkowo odpowiednie nawodnienie poprawi krążenie i funkcjonowanie całego organizmu.
  3. Wypróbuj płukanie gardła wodą z niewielkim dodatkiem soli.
  4. Ogranicz apteczne lekarstwa do koniecznych. Pamiętaj, że nie są one obojętne dla organizmu - na jedno pomagają, ale jednocześnie szkodzą, np. wątrobie i żołądkowi. Stosuj leki tylko przy bardzo wysokiej gorączce i silnym bólu gardła. Pamiętaj także, że na przeziębienie, które jest efektem działania wirusów, nie zadziałają antybiotyki! One potrafią zwalczyć choroby bakteryjne, ale nie wirusowe!
  5. Zadbaj o swoją dietę - nie przyjmuj zbyt wielu kalorii, bo to osłabia układ odpornościowy. Nie możesz też dopuścić do zagłodzenia, bo ma to podobne skutki. Najważniejsza jest jakość tego, co jemy. Warto wypróbować czosnek i cebulę, które zawierają związki siarki oraz substancje o działaniu antybakteryjnym, np. allicyny. Jeśli ich smak na surowo jest dla ciebie nie do zniesienia, po prostu dodaj je do sałatek albo sosów. Niezastąpiony w walce z chorobą jest miód. Przyrządź napój z miodu, gorącego mleka i cynamonu. Doskonale smakuje i rozgrzewa. Wśród owoców bardzo cenne są wiśnie. Swój czerwony kolor zawdzięczają antocyjaninom, które wyłapują szkodliwe wolne rodniki. Ponadto, zawierają dużo witaminy C. Na parapecie wyhoduj sobie rzeżuchę, która oczyszcza krew i wzbogaca organizm w żelazo. Sięgnij po jogurty, które zadbają o właściwą jelitową florę bakteryjną. Ważne, żeby zawierały bakterie Lactobacillus oraz Bifidobacterium.
  6. Stosuj wspomagacze w postaci suplementów diety. Powinny zawierać duże ilości cynku i witaminy C. Uznaniem klientów cieszą się Vigor Complete, Calmazin oraz Multivitamol +4 (dla dzieci).
  7. Nie zapominaj o aktywności fizycznej - według badań, dzięki regularnym ćwiczeniom około pół godziny dziennie, ryzyko przeziębienia zmniejsza się dwukrotnie.
  8. Unikaj stresu - stres negatywnie działa na nasz układ odpornościowy. W nerwowych sytuacjach wydzielają się kortykosteroidy, które obniżają odporność. Relaksacyjna muzyka albo obejrzenie komedii w miłym towarzystwie może złagodzić negatywne skutki stresu.
  9. Odpoczynek - wysypiaj się. U osób pozbawionych odpowiedniej dawki snu (czyli minimum 7 godzin na dobę) badania wykazują zmniejszoną liczbę komórek odpornościowych.

Na koniec obalamy mit: To nieprawda, że nieleczony katar trwa tydzień, a leczony siedem dni! Wspomóż swój organizm w potrzebie, a unikniesz przykrych powikłań.

Polecane wideo

Komentarze (31)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 23.10.2017 12:48
U mnie całą rodzina bierze Neoglandynę. Sprawdza się cały rok, bo ma dużo właściwości - jest dobra na suchą skórę, łuszczycę. Zawiera kwasy omega, bardzo dobre dla organizmu.
zobacz odpowiedzi (2)
gość (Ocena: 5) 19.09.2016 09:46
Kasia a jak kupujesz te soki? przez stronę www.olofarm24.pl ? Nigdy nie były stłuczone butelki itp?
zobacz odpowiedzi (1)
Kasia (Ocena: 5) 31.08.2016 10:22
Zdecydowanie na odpornośc sok z czarnego bzu sambuvital - naturalny bez żadych cukrów konserwantów, do tego Rekonol extra - olej z rekina do tego czosnek i witamina D i komplet niezbędnych składników gotwy.
odpowiedz
Asia (Ocena: 5) 25.11.2015 12:42
Dieta jest niezwykle ważna w tym przypadku, jednak przy moich niedoborach odporności pomógł dopiero olej z wątroby rekina z cynkiem w Odpormax, dopiero jak zaczęłam go stosować moja odporność wzrosła do prawidłowego poziomu. A czosnek, maliny i aronie można dostarczyć dietą, zrobienie na rok zapasu syropu z malin czy i nie zajmuje dużo czasu.
odpowiedz
Ola (Ocena: 5) 19.11.2015 10:44
ja szukałam suplementów na odporność, gdy byłam w ciązy. najbardziej mi przypadł do gustu pregnofer immuno z ekstraktem z czosnku, maliny, aronii i sprawdził się bardzo dobrze, nie chorowałam, czułam się super
odpowiedz

Polecane dla Ciebie