Media społecznościowe miały pomóc nam w komunikowaniu się z innymi oraz dostarczać ciekawych treści. Z czasem jednak się to zmieniło. Dziś serwisy typu Instagram, Facebook czy TikTok służą głównie do generowania lajków i popularności, która nierzadko staje się furtką do kariery w świecie influenencerów.
Zobacz również: „Za gruba”, „za brzydka”. Tak myśli o sobie już co czwarta polska nastolatka
Podczas gdy starsze pokolenia, które poznały media społecznościowe dopiero w dorosłym życiu, są w stanie odróżnić kreowaną w Internecie fikcję od rzeczywistości, młodsze generacje często mają z tym problem. To niestety fatalnie przekłada się na ich samoocenę. Oglądając modelki o “idealnych” rysach i ciałach wielu nastolatków nie zdaje sobie sprawy z tego, że taka perfekcja to efekt filtrów czy Photoshopa. Wobec tego pogoń za ideałem jest nie tylko bezsensowna, ale również wyrządza prawdziwą krzywdę.
Na szczęście ta fikcja coraz częściej jest obnażana. Kolejną światową marką, która głośno mówi o tym problemie jest Dove, która stworzyła ważną kampanię “Odwrócone selfie”.
Powerful message https://t.co/bdJkNIPvlZ
— TAXI (@designtaxi) April 24, 2021
15 lat po kultowym filmie „Evolution”, który pokazywał, w jaki sposób poddaje się modyfikacjom wygląd modelek w reklamach, marka Dove ponownie postanowiła poruszyć problemem zniekształceń cyfrowych. W filmie „Reverse Selfie” (z ang. „Odwrócone selfie”) uświadamia, jak aplikacje do edycji zdjęć zakłamują rzeczywistość i w jaki sposób nastolatkowie mogą cyfrowo modyfikować swój prawdziwy wygląd, wykorzystując do tego filtry dostępne w mediach społecznościowych.
W filmie widzimy nastoletnią dziewczynę, która publikuje w Sieci swoje selfie. Jednak postać ze zdjęcia zupełnie nie przypomina osoby, którą widzimy na ekranie. Chwilę później nagranie zaczyna się cofać - widzimy, jak nastolatka skrupulatnie “upiększa się” w różnego rodzaju programach graficznych, nakłada makijaż, maluje paznokcie i pozuje do zdjęcia na różne sposoby, aby zaprezentować się na nim jak najbardziej korzystnie.
Presja mediów społecznościowych obniża samoocenę naszych dzieci. W czasie pandemii ten problem tylko narasta
- czytamy na końcu filmiku.
Marka Dove przygotowała też raport, z którego płyną zatrważające wnioski.
Nierealistyczne standardy piękna i cyfrowe zniekształcenia niszczą samoocenę młodych ludzi. 80 proc. dziewcząt przed ukończeniem 13. roku życia zmienia swój wygląd w Sieci. Czas uczynić media społecznościowe bardziej autentyczną i inkluzywną przestrzenią, tak aby młodzi ludzie mogli dorastać z poczuciem pewności siebie na punkcie wyglądu.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Jednocześnie marka Dove stworzyła specjalne poradniki dla rodziców oraz nauczycieli. Znalazły się w nich przydatne informacje na temat tego, jak można walczyć z negatywnym wpływem, jaki media społecznościowe wywołują na dzieci i młodzież.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Jak podoba wam się taka kampania?
Zobacz również: Popularna firma kosmetyczna usuwa określenie „normalny” z opakowań swoich produktów