„Odwrócone selfie”. Dove pokazuje jak wielką presję wywierają na nas media społecznościowe

Aż 80 proc. dziewcząt przed ukończeniem 13. roku życia zmienia swój wygląd w Sieci.
„Odwrócone selfie”. Dove pokazuje jak wielką presję wywierają na nas media społecznościowe
Fot. YouTube.com/Dove Polska
26.04.2021

Media społecznościowe miały pomóc nam w komunikowaniu się z innymi oraz dostarczać ciekawych treści. Z czasem jednak się to zmieniło. Dziś serwisy typu Instagram, Facebook czy TikTok służą głównie do generowania lajków i popularności, która nierzadko staje się furtką do kariery w świecie influenencerów. 

Zobacz również: „Za gruba”, „za brzydka”. Tak myśli o sobie już co czwarta polska nastolatka

Podczas gdy starsze pokolenia, które poznały media społecznościowe dopiero w dorosłym życiu, są w stanie odróżnić kreowaną w Internecie fikcję od rzeczywistości, młodsze generacje często mają z tym problem. To niestety fatalnie przekłada się na ich samoocenę. Oglądając modelki o “idealnych” rysach i ciałach wielu nastolatków nie zdaje sobie sprawy z tego, że taka perfekcja to efekt filtrów czy Photoshopa. Wobec tego pogoń za ideałem jest nie tylko bezsensowna, ale również wyrządza prawdziwą krzywdę. 

Na szczęście ta fikcja coraz częściej jest obnażana. Kolejną światową marką, która głośno mówi o tym problemie jest Dove, która stworzyła ważną kampanię “Odwrócone selfie”.  

Dove pokazuje, jak media społecznościowe zakłamują rzeczywistość

15 lat po kultowym filmie „Evolution”, który pokazywał, w jaki sposób poddaje się modyfikacjom wygląd modelek w reklamach, marka Dove ponownie postanowiła poruszyć problemem zniekształceń cyfrowych. W filmie „Reverse Selfie” (z ang. „Odwrócone selfie”) uświadamia, jak aplikacje do edycji zdjęć zakłamują rzeczywistość i w jaki sposób nastolatkowie mogą cyfrowo modyfikować swój prawdziwy wygląd, wykorzystując do tego filtry dostępne w mediach społecznościowych. 

W filmie widzimy nastoletnią dziewczynę, która publikuje w Sieci swoje selfie. Jednak postać ze zdjęcia zupełnie nie przypomina osoby, którą widzimy na ekranie. Chwilę później nagranie zaczyna się cofać - widzimy, jak nastolatka skrupulatnie “upiększa się” w różnego rodzaju programach graficznych, nakłada makijaż, maluje paznokcie i pozuje do zdjęcia na różne sposoby, aby zaprezentować się na nim jak najbardziej korzystnie. 

Presja mediów społecznościowych obniża samoocenę naszych dzieci. W czasie pandemii ten problem tylko narasta 

- czytamy na końcu filmiku.  

Marka Dove przygotowała też raport, z którego płyną zatrważające wnioski 

Nierealistyczne standardy piękna i cyfrowe zniekształcenia niszczą samoocenę młodych ludzi. 80 proc. dziewcząt przed ukończeniem 13. roku życia zmienia swój wygląd w Sieci. Czas uczynić media społecznościowe bardziej autentyczną i inkluzywną przestrzenią, tak aby młodzi ludzie mogli dorastać z poczuciem pewności siebie na punkcie wyglądu. 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Dove Global Channel 🌎 (@dove)

Jednocześnie marka Dove stworzyła specjalne poradniki dla rodziców oraz nauczycieli. Znalazły się w nich przydatne informacje na temat tego, jak można walczyć z negatywnym wpływem, jaki media społecznościowe wywołują na dzieci i młodzież.  

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Dove Global Channel 🌎 (@dove)

Jak podoba wam się taka kampania? 

Zobacz również: Popularna firma kosmetyczna usuwa określenie „normalny” z opakowań swoich produktów

Polecane wideo

Polska żywa Barbie skończyła 30 lat. Sprawdzamy, co słychać u Julii Dybowskiej
Polska żywa Barbie skończyła 30 lat. Sprawdzamy, co słychać u Julii Dybowskiej - zdjęcie 1
Komentarze (4)
Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 03.05.2021 12:23
Znowu problem z d..y.
odpowiedz
Siemano Co tam (Ocena: 5) 30.04.2021 23:23
zajebiste
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 27.04.2021 10:24
W idealnym świecie matki powinny wyjaśniać swoim córkom na czym polegają reklamy, że osoby w nich przedstawiane są zniekształcone a większość prezentowanych obietnic to kłamstwa. Niestety, dzisiejsze kobiety są tak samo bezmyślnie zapatrzone w instagrama jak ich nastoletnie córki. To jakby ślepy kulawego prowadził.
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie