Krok 1. Rozeznaj się, ile zarabiają osoby na podobnym stanowisku. Przygotuj również odpowiednie argumenty: dokładnie przeanalizuj swoją pozycję zawodową i ostatnie osiągnięcia. Zastanów się również, czy firma odniesie jakieś korzyści, jeśli dostaniesz podwyżkę.
Krok 2. Wybierz czas i miejsce. Najlepiej zaaranżować luźne spotkanie przy stoliku, np. podczas drugiego śniadania lub lunchu. Badania dowiodły, że sztywne negocjacje przy biurku tworzą układ współzawodnictwa. Pamiętaj, że najgorszymi terminami na rozmowę o podwyżce są poniedziałkowy ranek i piątkowe popołudnie. Sprzyjające ci dni to wtorki, środy i czwartki. Ważne, abyś wybrała odpowiedni moment, np. ukończenie dodatkowego fakultetu, zaliczenie kolejnego roku w szkole języków obcych albo uzyskanie jakiegoś certyfikatu.
Krok 3. Przedstaw szefowi swoje argumenty. Staraj się podawać konkretne, szczegółowe informacje. Skup się na perspektywie rozwoju, pokaż, że jesteś ambitna i profesjonalna. Nie przyjmuj przy tym postawy roszczeniowej czy przepraszającej. Panuj nad swoimi emocjami. Na nic zda się granie na uczuciach szefa – chłodne zasady kapitalizmu nie przewidują tego, że masz do wyżywienia liczną rodzinę, spłacasz kredyt za mieszkanie albo marzysz o egzotycznych wakacjach. W żadnym wypadku nie strasz też, że odejdziesz z firmy, jeśli nie otrzymasz podwyżki.
Krok 4. Jeśli spotka cię odmowa, przyjmij to z godnością i podziękuj, że szef zechciał ci poświęcić chwilę na rozmowę. Podpytaj również o możliwości uzyskania dodatkowego wynagrodzenia (np. premii). Dowiedz się, co powinnaś robić, aby np. za pół roku otrzymać podwyżkę.