Pożywne śniadanie dla ucznia

Dla wielu uczniów śniadanie jedzone w domu jest przykrym obowiązkiem, a przekąska zabierana do szkoły uciążliwym nakazem rodziców…
Pożywne śniadanie dla ucznia
01.09.2010

Aby śniadanie stało się zdrowym nawykiem i przyjemnością, warto zastanowić się, jak urozmaicić poranne menu ucznia. W tym celu zapytaliśmy kilka mam dzieci w wieku szkolnym o zwyczaje śniadaniowe ich pociech.

Dominika, mama 13-letniego Kuby: - Najczęściej syn przed wyjściem do szkoły zjada płatki z mlekiem, czasem kanapkę z serem i pomidorem. Zawsze zabiera ze sobą do szkoły drugie śniadanie, ale często wraca ono z nim ze szkoły… Sam kupuje sobie coś do picia – wie, że nie może to być gazowany, słodki napój, ale różnie z tym bywa.

Alicja, mama 9-letniego Franka: - Franek je rano zawsze to samo: słodkie płatki z mlekiem. Na nic innego się nie zgadza. Nie lubi kanapek, do szkoły dostaje owoce, deser mleczny i soczki w kartonikach. Większy posiłek zjada, gdy wracamy razem do domu, czyli około 17-tej.

Anna, mama 9-letniej Joasi: - Córka zawsze zjada śniadanie, najczęściej kanapkę z masłem czekoladowym albo orzechowym i wypija kakao, czasem jeszcze jogurt owocowy. Do szkoły zabiera kanapkę z wędliną, serem, warzywami oraz jakiś owoc, marchewkowe soczki. Wszystko znika, a gdy Asia wraca do domu, jest głodna i podjada coś zawsze przed obiadem.

Co o żywieniowych zwyczajach polskich uczniów sądzą eksperci? - Niby wszystko dobrze, bo dzieci jednak coś jedzą przed wyjściem do szkoły i zabierają coś też ze sobą, ale mogłoby być bardziej różnorodnie, regularnie i nieco mniej słodko… - mówi Małgorzata Sienkiewicz, dyplomowany technolog żywności, specjalista z ZT Bielmar.

Poranna inwestycja w zdrowie

Tak jak od pierwszych dni szkoły uczymy dziecko systematycznego odrabiania zadań, staranności, solidności w wykonywaniu szkolnych obowiązków, tak w podobny sposób powinniśmy podejść do wdrażania dziecka w zdrowe odżywianie.

- Oczywiście codzienne czuwanie nad tym, co dzieci jedzą i co zabierają do szkoły, wymaga od zabieganych rodziców wysiłku, ale muszą zrozumieć, że wypracowanie w dzieciach nawyku zjedzenia odpowiedniego śniadania jest nie tylko ich obowiązkiem, ale i inwestycją w zdrowie dzieci – podsumowuje Małgorzata Sienkiewicz. Wrogiem zrównoważonego, zdrowego sposobu odżywiania jest monotonia, która prowadzi do niedoborów ważnych składników i ma wpływ na wykonywanie szkolnych czynności. Ogromnym minusem jest nadmiar cukru w diecie. Słodkie płatki, desery mleczne, jogurty czy czekoladowe kremy do smarowania kanapek to nie tylko przyczyna próchnicy zębów, ale i nadwagi, cukrzycy oraz innych schorzeń wynikających ze zbyt słodkiej diety.

kuchnia i diety

Warto namawiać dzieci do urozmaicania śniadaniowego jadłospisu, choćby kosztowało nas to nieco więcej czasu.  Na szczęście coraz więcej rodziców jest świadomych tego, jaki wpływ na prawidłowy rozwój dziecka mają nie tylko witaminy, ale i kwasy omega-6, omega-3, wiedzą jakie jest znaczenie w codziennej diecie nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT.

Chipsy na śniadanie

Słynny brytyjski kucharz i propagator zdrowego odżywiania – Jamie Oliver - był przerażony, gdy odkrył, że dzieci w Wielkiej Brytanii nie znają większości warzyw, nie potrafią odróżnić buraka od bakłażana, a ziemniaki jedzą wyłącznie w postaci chipsów i frytek…  Jego wizyty w angielskich szkołach potwierdziły, że uczniowie pochłaniają za duże ilości przetworzonych produktów, nie wiedzą jak się robi jajecznicę, bo nie uczestniczą w przygotowywaniu śniadań, głównym składnikiem ich codziennego menu są słodycze, a aktywność fizyczna ograniczona jest do minimum. Najnowsze badania pokazują, że liczba dzieci otyłych w Wielkiej Brytanii wzrosła w ciągu dekady o jedną trzecią. 30% najmłodszych Brytyjczyków ma obecnie nadwagę, a 17% jest otyłych w sposób niebezpieczny dla zdrowia i wymagający leczenia szpitalnego. Brytyjscy naukowcy alarmują: dzisiejsza generacja dzieci może być pierwszą od stu lat, która będzie żyła krócej niż ich rodzice.

Tymczasem szwedzcy uczeni odkryli, że do otyłości może prowadzić spożywanie zbyt… małej ilości tłuszczów. To nie pomyłka, chodzi bowiem o zdrowe tłuszcze – nienasycone, a szczególnie omega-3. Te dzieci, które jedzą za mało tłuszczów nienasyconych, są znacznie grubsze niż dzieci, które mają w codziennym menu tłuste ryby i inne produkty zawierające zdrowe tłuszcze. W przypadku dzieci, które nie zawsze chcą jeść śledzie czy makrelę, najprościej jest dostarczyć nienasycone kwasy tłuszczowe – NNKT, w postaci kanapki posmarowanej odpowiednim tłuszczem, wzbogaconej sałatą, ogórkiem, serem, wysokiej jakości wędliną, pomidorem…

Zdrowo, kolorowo, z wyobraźnią

Młodsze dzieci zachęci do zjedzenia śniadania pomysłowo przygotowana, kolorowa kanapka. Wystarczy ciemne, pełnoziarniste pieczywo posmarować bogatym w NNKT tłuszczem, położyć plasterek sera i wędliny oraz wykorzystać barwną mieszankę warzyw. Do tego sok owocowy lub jabłko i możemy być pewni, że uczeń dobrze zaczął dzień.

Nastolatek może nie być zachwycony - lepiej dłużej pospać niż jeść śniadanie w domu, a co dopiero przygotowywać sobie lunch do szkoły! Ale w końcu to on sam najlepiej wie, co lubi jeść - może wykazać się samodzielnością, wyobraźnią kulinarną, a poza tym rodzice chyba trochę nie doceniają świadomości zdrowotnej młodszego pokolenia… Wielu starszych uczniów zdaje sobie sprawę z tego jak niezdrowy jest fast food i dba o dietę. Śniadanie – nawet to przyrządzane i jedzone nieco „w biegu”, może być okazją do chwili rozmowy, uwagi poświęconej dziecku.

Przygotowując poranny posiłek nie zapominajmy też o sobie. Prawidłowo skomponowane śniadanie zapewni dobry początek dnia i dziecku, i rodzicom. Pozwalając zachować energię i dobry nastrój przez cały dzień, osiągać kolejne sukcesy, a przede wszystkim zdrowo się rozwijać.

Zobacz także:

Jaką herbatę pić, aby być piękną i szczupłą?

Przedstawiamy przejrzysty przewodnik po rodzajach herbaty i ich wpływie na zdrowie oraz wygląd!

Jak odchudzają się nowojorskie pracoholiczki?

Przez gabinet dietetyczki Heather Bauer codziennie przewijają dziesiątki zapracowanych Amerykanek i każda chce schudnąć. Jakie wskazówki otrzymują?

Komentarze (26)

Ocena: 5 / 5
good boy (Ocena: 5) 05.03.2018 06:24
:-(
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.09.2010 22:13
najzdrowiej bylo by dac dziecku rogala z maslem szynka i zoltym serkiem oraz wode mineralna z sokiem owocowym a do tego jabuszko i dziecku smakuje bo slodko i rodzice zadowoleni
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.09.2010 18:15
i bułke i saladke pooroponójemn
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.09.2010 18:13
to prawda wszystko x2tocomsm wiszĆEWf to
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.09.2010 18:13
i wendilia ogurek i płądk i jakgo tozty i wszyszkosz
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo