Z czego można zrobić domowe, zdrowe chipsy?

Z chipsami jest tak, że gdy je jemy, trudno poprzestać na jednym. Jest na to sposób: zmienić sklepowe na domowe!
Z czego można zrobić domowe, zdrowe chipsy?
Fot. Unsplash (Foodism)
31.12.2021

Chipsy to jedne z najbardziej niezdrowych produktów. Przede wszystkim zawierają utwardzone tłuszcze roślinne (tzw. tłuszcze trans), które oskarża się o powodowanie wielu groźnych chorób. Zdaniem badaczy z Uniwersytetu Harvarda każdego roku ok. 30 tys. przedwczesnych zgonów spowodowanych jest spożywaniem produktów zawierających właśnie tłuszcze trans. W chipsach często znajdują się też polepszacze smaku, ogromna ilość soli, barwniki. Nierzadko jest to sama chemia. Chipsy nie zawierają przy tym żadnych wartości odżywczych. A kiedy zaczynamy je jeść, zwykle nie poprzestajemy na jednym plasterku… Tymczasem garść chipsów może mieć nawet 80-200 kcal!

Co jednak zrobić, jeśli masz ochotę coś pochrupać albo szykujesz imprezę i chciałabyś podać zdrowe przekąski? Jest na to kilka sposobów. Przede wszystkim nie tylko chipsy są dobre do chrupania. Rozsyp do miseczek orzechy, bakalie, suszone owoce, a będziesz miała pewność, że to zdrowa i smaczna przekąska. Możesz również przygotować chipsy na własną rękę. Zdziwisz się, jakie to proste! Dzięki temu na talerz trafią zdrowe składniki. Żaden producent nie nabije cię już w butelkę.

Klasyczne chipsy robi się z ziemniaków. Mamy jednak dla ciebie podpowiedź: wybierz ziemniaki słodkie (bataty, pataty). Są znacznie zdrowsze od swoich jaśniejszych kuzynek. Zawierają duże ilości witaminy A i witaminy C. Mają też błonnik, witaminy z grupy B, żelazo, miedź, potas oraz związki, które korzystnie wpływają na wzrok, podnoszą odporność, obniżają wysoki cholesterol, chronią nas przed astmą. Praktycznie nie zawierają tłuszczu.

Przepis na domowe zdrowe chipsy

Chipsy z batatów

Oto przepis na przepyszne chipsy z batatów z dodatkiem pomarańczy i tymianku: dwa słodkie ziemniaki obierz, opłucz i zetrzyj w plasterki na tarce (szeroki nóż). W małej misce wymieszaj ok. 4 łyżki oliwy, łyżeczkę suszonego tymianku, łyżkę skórki z pomarańczy oraz pół szklanki soku z pomarańczy. Składniki starannie połącz. Plasterki maczaj w mieszance i rozkładaj je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia (chipsy trzeba będzie piec na dwie raty). Oprósz solą i piecz do zbrązowienia przez ok. 15-20 minut w 160 stopniach. Podawaj po przestygnięciu.

Chipsy z jabłek

Jeśli zdrowe chipsy, to koniecznie z jabłek. Na słodko. Znajdziesz takie w sklepie, ale to nie to samo, co zrobione własnoręcznie. Wystarczą 2-3 smaczne jabłka, 3 łyżki cukru (najlepiej brązowego) oraz 2 łyżki cynamonu. Jabłek nie obieraj ze skórki, tylko je porządnie umyj, a następnie pokrój w plasterki (razem z gniazdami nasiennymi – pozbądź się tylko pestek). Blaszkę wyłóż papierem do pieczenia i rozłóż na niej jabłkowe plasterki. Cukier połącz z cynamonem i taką mieszanką oprósz jabłka. Te chipsy piecze się długo, w niskiej temperaturze (w ok. 100 stopniach). Po godzinie przerzuć plasterki na drugą stronę i piecz dalej przez ok. półtorej godziny. Po tym czasie wyłącz piekarnik i pozwól, by chipsy wystygły w jego wnętrzu. Najsmaczniejsze są ciepłe.

Chipsy ze szpinaku

A co powiesz na chipsy szpinakowe? To pomysł na szybką i jakże zdrową przekąskę. Twoi goście będą pozytywnie zaskoczeni. By je przygotować, potrzebujesz 1,5 łyżki bułki tartej (najlepiej pełnoziarnistej), 2 ząbki czosnku, pół łyżki startego parmezanu, łyżkę oliwy i dużą garść szpinaku (umytego i osuszonego). W małej misce wymieszaj bułkę, parmezan i przeciśnięty przez praskę czosnek. W większej misce umieść szpinak i skrop go oliwą, a całość wymieszaj. Następnie dodaj mieszankę z mniejszej miski i mieszaj starannie, aż składniki dobrze się połączą. Chipsy rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy je w 140 stopniach przez ok. 20 minut. Zauważ, że ten przepis nie uwzględnia soli!

Chipsy z buraków

Kolejny pomysł to chipsy z buraków. Nawet jeśli za nimi nie przepadasz, ta przekąska ci zasmakuje. Spróbuj, a się przekonasz. Potrzebujesz 4-5 buraczków, obranych, opłukanych i pokrojonych w cienkie plasterki (szeroki nóż tarki). Wystarczy umieścić je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, skropić oliwą i posypać solą. Piecz przez 15-20 minut w 180 stopniach. Możesz też usmażyć je jak na chipsy przystało, czyli w głębokim tłuszczu (będą wtedy jednak mniej zdrowe). Również w tym przypadku olej powinien osiągnąć temperaturę 180 stopni.

Chipsy z cukinii

Warto skusić się na chipsy z cukinii. Włącz ją do jadłospisu, bo jest zdrowa i niskokaloryczna (w ponad 90 proc. składa się z wody). Zawiera sporo manganu, żelazo, potas, przeciwutleniacze, witaminy A, PP, K, z grupy B. Przepis: dwie nieduże cukinie umyj i obierz, a następnie pokrój w cienkie plasterki. Umieść je w misce. Dodaj łyżkę posiekanego koperku, sok z jednej cytryny i ok. ćwierć łyżeczki soli (najlepiej morskiej albo himalajskiej). Całość dokładnie wymieszaj. Chipsy rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i piecz w ok. 160 stopniach, aż się zezłocą.

Chipsy z marchewki

Generalnie masz dużą dowolność, jeśli chodzi o zdrowe chipsy. Jest wiele warzyw, które świetnie się do tego nadają. Przepyszne są chipsy z jarmużu, marchewki, rzepy, dyni, rzodkiewki czy zwykłych ziemniaków. Wystarczy pokroić je w cienkie plasterki i wymieszać z oliwą oraz solą. Tę drugą przyprawę możesz zresztą zamienić na inną – eksperymenty są mile widziane. Upiecz je w piekarniku na złoto. I gotowe!

Do domowych chipsów świetnie będą pasować zdrowe dipy. Je też zrobisz sama, zwłaszcza że ich przygotowanie to bułka z masłem. Wystarczy umieścić w miseczce kubeczek jogurtu greckiego albo naturalnego (gęstego), dodać ok. pół łyżeczki soli i łyżeczkę curry. Dorzuć łyżkę posiekanej natki pietruszki albo kolendry. Całość starannie wymieszaj i gotowe!

Do domowego dipu można też dodać przeciśnięty przez praskę czosnek albo bardzo drobno posiekaną cebulkę (doskonale sprawdzi się tutaj szalotka albo delikatna cebulka ze szczypiorkiem). Do dipów pasują wszelkie świeże zioła – koperek, bazylia, tymianek, rozmaryn, mięta. Można też dodać odrobinę chrzanu (by zaostrzyć smak) albo soku z cytryny.

Polecane wideo

Trafna analiza osobowości. Co widzisz na obrazku?
Trafna analiza osobowości. Co widzisz na obrazku? - zdjęcie 1
Komentarze (2)
Ocena: 5 / 5
Malgorzata Krysta (Ocena: 5) 24.01.2022 08:40
Super napewno wyprubuje
odpowiedz
Hubert Zebra (Ocena: 5) 24.01.2022 08:38
Fajne
odpowiedz

Polecane dla Ciebie