Czym zastąpić tradycyjny majonez? Lista zdrowszych zamienników

W święta wielkanocne wydaje się niezastąpiony jako dodatek do sałatek i jajek. Czy na pewno?
Czym zastąpić tradycyjny majonez? Lista zdrowszych zamienników
Fot. iStock
29.03.2018

Tradycyjny majonez wydaje się niezastąpiony w święta. Wiele gospodyń domowych nie wyobraża sobie, aby zabrakło go na stole. Dodajemy ten produkt do sałatek, surówek oraz jajek na twardo. Odmienia smak niejednej potrawy.

Jak to jednak zwykle bywa w przypadku przysmaków, nie jest zbyt zdrowy. Nie można też go określić jako fit. Jest wiele powodów, dlaczego powinnyśmy ograniczyć spożywanie majonezu do minimum.

Przede wszystkim 100 g majonezu to 700 kcal. Po drugie bardzo często w majonezie można spotkać takie składniki jak substancje zagęszczające, emulgatory, sztuczne barwniki, cukier oraz soja. Jeżeli chodzi o tę ostatnią, nierzadko wywołuje ona rekację alergiczną.

Na szczęście wyróżnia się wiele zamienników majonezu. Niech te święta będą okazją, aby je wypróbować.

Na który z nich się skusisz?

Zobacz także: Znalazłyśmy na Instagramie profil, który powinna zaobserwować każda kobieta!

Jogurt naturalny z przyprawami

Wybierz jeden z tych gęstych, np. firmy Zott. Dodaj do niego ulubione przyprawy. Możesz też wymieszać jogurt z odrobiną musztardy i w takiej postaci dodać do sałatek czy jajek. Ciekawym rozwiązaniem jest też połącznie go z rozgniecionym czosnkiem, świeżymi ziołami i odrobiną soli. Jogurt naturalny jest dobry dla naszego zdrowia, ponieważ chroni przed miażdżycą oraz wzdęciami i zaparciami.

Serek typu „Bieluch”

Masz do wyboru wiele serków „Bieluch”. Np. z ziołami, ze szczypiorkiem, czosnkiem czy papryką, pomidorami i chili. Jest bardzo zdrowy, ponieważ nie zawiera konserwantów, zagęstników, cukru oraz sztucznych stabilizatorów. Ten serek naturalny jest faworytem wielu mam, które podają go swoim dzieciom. Jeżeli nie jesteś przekonana do opcji z dodatkami, wybierz naturalnego „Bielucha” i sama skomponuj mix ulubionych przypraw.

 

co zamiast majonezu

Fot. unsplash.com

Hummus

W Egipcie to popularny przysmak. U nas może zastąpić majonez. Hummus znajdziesz w wielu sklepach, ale możesz go także przygotować sama. Będzie do tego potrzebna puszka ciecierzycy wraz z zalewą, ząbek czosnku, 4-5 łyżek pasty sezamowej tahini, łyżka oliwy z oliwek, łyżeczka soku z cytryny, łyżeczka kminu rzymskiego, sól i pieprz. Zblenduj wszystkie składniki i gotowe.

Majonez sojowy

To wegański odpowiednik majonezu, który będzie doskonały do sałatek. Aby go przygotować, potrzebujesz jednej szklanki mleka sojowego, półtora łyżki octu jabłkowego, pół szklanki oleju rzepakowego, szczypty kurkumy i dwie łyżeczki musztardy. Mleko miksuj, aż się spieni. Potem dodaj pozostałe składniki (oprócz oleju). Na sam koniec, nadal miksując, dodawaj olej. Rób to bardzo powoli. Po dodaniu oleju miksuj całość jeszcze przez ok. 2-3 minuty. Masa powinna zgęstnieć.

Sos z awokado

Awokado, chociaż tuczące, zawiera mnóstwo cennych witamin. Zblenduj miąższ z dwoma łyżkami oliwy z oliwek, łyżeczką soku z cytryny, łyżeczką musztardy, ząbkiem czosnku oraz solą i piperzem. Tak przygotowany sos będzie doskonały do jajek oraz sałatek.

co zamiast majonezu

Fot. unsplash.com

Majonez kukurydziany

Jeżeli chcesz dodać ten majonez do sałatki czy jajek, przygotuj go wcześniej, gdyż potrzebuje czasu na zgęstnienie. Żeby przygotować majonez kukurydziany, gotuj przez 10 minut pół szklanki kaszy kukurydzianej z dwoma szklankami osolonej wody. Potem zmikusj to wszystko i powoli dodawaj olej roślinny (niecałe pół szklanki). Następnie połącz masę z łyżeczką musztardy, odrobiną soku z cytryny i solą oraz pieprzem.

Ricotta

Ricottę uzyskuje się z serwatki, która powstaje przy robieniu sera. Przypomina twaróg, ale ricotta jest bardziej miękki. Na początku był produkowany we Włoszech i uchodzi za typowo włoski przysmak. Możesz go zblednować z pomidorami i ulubionymi ziołami. W takiej postaci idealnie pasuje do jajek gotowanych na twardo.

Majonez z białej fasoli

Jest pyszny i stanowi idealny zamiennik tradycyjnego majonezu. Żeby go przyrządzić, potrzebujesz 200 g fasoli z zalewy, 50 ml zalewy, 4-5 łyżek oleju z pestek winogron, 1-2 łyżki soku z cytryny, 1 łyżeczkę musztardy, sól oraz pieprz. Podgrzej fasolę wraz z zalewą. Potem zblenduj samą fasolę. Następnie dodawaj musztardę, zalewę oraz olej (ale zarówno olej, jak i zalewę stopniowo – łyżkami). W tym czasie dalej blenduj, a na koniec dopraw masę sokiem z cytryny, solą oraz pieprzem. Po przygotowaniu odstaw do schłodzenia. Przepis pochodzi z mamaalergikagotuje.pl.

Zobacz także: Tego nie może zabraknąć na Twoim stole wielkanocnym: MAZUREK KAJMAKOWY

Polecane wideo

Komentarze (1)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 29.03.2018 08:46
W Izraelu do tych wszystkich pit dodają humus zamiast majonezu czy innych niezdrowych sosów. Tylko to musi być dobry humus, a nie to co jest u nas w sklepach.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie