Kuchnia z pomysłem: Pasztety warzywne (Idealne zamiast wędliny!)

Przepadają za nimi weganki, wegetarianki, dietetycy, miłośnicy zdrowego stylu życia… Wystarczy, że raz upieczesz warzywny pasztet, a już z nich nie zrezygnujesz.
Kuchnia z pomysłem: Pasztety warzywne (Idealne zamiast wędliny!)
08.11.2015

Gdy robimy kanapki, a brakuje nam czasu, najczęściej sięgamy po ser żółty i wędlinę. Jeśli chodzi o tę drugą, to wędliny kupujemy na wagę albo paczkowane. Polacy coraz chętniej wybierają wędliny o wysokiej jakości, z wyższą średnią ceną za kilogram. Faktem jest jednak, że do wędlin często nie mamy zaufania, szczególnie gdy naszą wątpliwość budzi skład produktu. Nie wszystkim też odpowiada ich smak.

Znakomitą alternatywą dla sklepowych wędlin są pasztety warzywne. Są proste w przygotowaniu – nie wymagają znajomości specjalistycznych technik czy posiadania dużej wiedzy gastronomicznej. Składniki możesz dobierać dowolnie, a przepisy modyfikować. Do zrobienia warzywnego pasztetu najlepiej wykorzystać składniki, jakie akurat masz w kuchni. Często okazuje się, że pozornie niedobrane zestawienie tworzy zdrowy i pyszny smakołyk!

Mocne strony warzywnych pasztetów

Główną zaletą tego typu przysmaków jest pewność co do wykorzystanych składników. Warzywny pasztet robisz sama od a do zet, więc doskonale wiesz, co jesz. Sobie i rodzinie serwujesz produkt bez konserwantów, wzmacniaczy smaku czy aromatu. Nie ma  w nim żadnej chemii, tylko same zdrowe składniki. A jeśli mowa o zdrowych składnikach, to kolejny atut wege pasztetów. Przyrządzasz je z warzyw, kasz, nasion, ziół, a to samo zdrowie. Dzięki składnikom na twój stół trafia zdrowy produkt, naszpikowany witaminami, biopierwiastkami i przeciwutleniaczami, po który mogą sięgać wszyscy bez wyjątków!

Jeśli pasztet warzywny robisz z dodatkiem kaszy, pamiętaj, by ją wcześniej ugotować, najlepiej z dodatkiem przypraw. Odkryj nowe aromaty: sięgnij po cząber, kurkumę, rozmaryn, kminek, oregano, estragon, lubczyk. Doskonała jest gałka muszkatołowa, którą dodajemy również do klasycznych, mięsnych pasztetów. Śmiało korzystaj z nasion roślin strączkowych (soczewica, ciecierzyca, fasola, groch). Uwaga! Jeśli wykorzystujesz nasiona w zalewie (w słoiku, puszce), nie musisz ich gotować.

gotowanie

W dużej misce umieść ugotowaną kaszę jaglaną i soczewicę, podsmażoną cebulę z marchewką oraz czosnkiem. Dobrze wymieszaj i zmiksuj na gładko. Możesz dodać jajko i/lub trochę oleju, gdyby masa była zbyt sucha. Dopraw do smaku.

Foremkę wyłóż papierem do pieczenia, przełóż do niej masę. Wyrównaj. Łyżkę sezamu podpraż na suchej patelni, wysyp na pasztet. Piecz w 180 stopniach przez ok. 40-45 minut.

Warzywne pasztety można kroić w plastry i podawać z kromką pełnoziarnistego chleba, bagietką czy na pieczywie chrupkim. Plaster ozdób świeżymi ziołami – bazylią, kolendrą, natką pietruszki, szczypiorkiem, koperkiem. Podawaj w ogórkiem kiszonym, pomidorem itp.

EPN

gotowanie

Idealne do warzywnych pasztetów: soczewica, kasza jaglana, ciecierzyca, marchew, bataty (słodkie ziemniaki), fasola, burak, kalafior, cebula, pietruszka, seler, suszona śliwka, żurawina. Warzywa do pasztetu możesz zetrzeć na tarce, zmiksować w malakserze albo pokroić w drobną kostkę. Dla wzmocnieniu smaku podsmaż je przez kilka minut na dobrym oleju. Pasztety warzywne bardzo smaczne są też z grzybami – chociażby pieczarkami. Wystarczy je oczyścić, zetrzeć na tarce albo pokroić w drobne plasterki i dodać do masy.

Wskazówka: mieszaj smaki! Doskonałym uzupełnieniem warzywnych pasztetów są owoce, które świetnie smakują po upieczeniu, takie jak gruszka czy jabłko. Możesz je drobno pokroić i dodać do masy (albo zmiksować na gładko z resztą składników) albo wyłożyć w postaci większych cząstek na masie pasztetu, przed wstawieniem do piekarnika. Niektórzy wolą pasztety gładkie – wtedy masę zmiksuj blenderem. Możesz też zostawić większe kawałeczki w masie.

gotowanie

Weganki rezygnują z odzwierzęcych składników, dla pewności możesz jednak dodać do masy jajko. Dobrym „łącznikiem” jest olej – dodawaj go z umiarem, w miarę potrzeb dolewając więcej. Jeśli chodzi o posypkę, możesz z niej zrezygnować, wyłożyć na wierzch cząstki owoców lub warzyw bądź posypać masę posiekanymi orzechami, sezamem, pestkami dyni, nasionami chia, kminkiem itp.

Gotową masę przelej do podłużnej foremki (keksówki) wyłożonej papierem do pieczenia. Pasztety warzywne piecze się zwykle w 180-200 stopniach przez ok. 30-60 minut – do ścięcia masy i zarumienienia.

gotowanie

Pasztet z marchewką, soczewicą i kaszą jaglaną

Składniki: pół szklanki kaszy jaglanej, szklanka czerwonej soczewicy, 2 duże marchewki 1 cebula, 2-3 ząbki czosnku, olej do smażenia (np. rzepakowy), przyprawy (sól, pieprz, gałka muszkatołowa, kminek)

Wykonanie:

Kaszę jaglaną przelej wrzątkiem, wsyp do garnuszka, zalej szklanką wrzątku. Gotuj na małym ogniu przez ok. 10 minut, aż wchłonie wodę – pod przykryciem, nie mieszając. Odstaw do wstydzenia. Soczewicę ugotuj podobnie jak kaszę jaglaną – szklankę soczewicy w dwóch szklankach wody, a po ugotowaniu również wystudź.

Cebulę drobno posiekaj. Rozgrzej olej na patelni, zeszklij cebulę. Wrzuć cebulę i zeszklij. Dodaj drobno posiekany albo przeciśnięty przez praskę czosnek. Marchewki umyj, obierz i zetrzyj na tarce. Dorzuć na patelnię, smaż przez kilka minut.

Komentarze (3)

Ocena: 3.67 / 5
Anonim (Ocena: 1) 24.11.2015 19:44
Obrzydliwy...
odpowiedz
Goodforyou blog (Ocena: 5) 09.11.2015 14:52
Bardzo często robię pasztet z soczewicy z batatami. Polecam też cukiniowy :)
odpowiedz
G. (Ocena: 5) 08.11.2015 11:37
Swietny pomysl! Wrzucajcie wiecej przepisow :)
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo