Jak zrobić zdrowe chipsy?

Z chipsami jest tak, że gdy je jemy, trudno poprzestać na jednym. Jest na to sposób: zmienić sklepowe na domowe!
Jak zrobić zdrowe chipsy?
08.02.2015

Chipsy to jedne z najbardziej niezdrowych produktów. Przede wszystkim zawierają utwardzone tłuszcze roślinne (tzw. tłuszcze trans), które oskarża się o powodowanie wielu groźnych chorób. Zdaniem badaczy z Uniwersytetu Harvarda każdego roku ok. 30 tys. przedwczesnych zgonów spowodowanych jest spożywaniem produktów zawierających właśnie tłuszcze trans. W chipsach często znajdują się też polepszacze smaku, ogromna ilość soli, barwniki. Nierzadko jest to sama chemia. Chipsy nie zawierają przy tym żadnych wartości odżywczych. A kiedy zaczynamy je jeść, zwykle nie poprzestajemy na jednym plasterku… Tymczasem garść chipsów może mieć nawet 80-200 kcal!

Co jednak zrobić, jeśli masz ochotę coś pochrupać albo szykujesz imprezę i chciałabyś podać zdrowe przekąski? Jest na to kilka sposobów. Przede wszystkim nie tylko chipsy są dobre do chrupania. Rozsyp do miseczek orzechy, bakalie, suszone owoce, a będziesz miała pewność, że to zdrowa i smaczna przekąska. Możesz również przygotować chipsy na własną rękę. Zdziwisz się, jakie to proste! Dzięki temu na talerz trafią zdrowe składniki. Żaden producent nie nabije cię już w butelkę.

Klasyczne chipsy robi się z ziemniaków. Mamy jednak dla ciebie podpowiedź: wybierz ziemniaki słodkie (bataty, pataty). Są znacznie zdrowsze od swoich jaśniejszych kuzynek. Zawierają duże ilości witaminy A i witaminy C. Mają też błonnik, witaminy z grupy B, żelazo, miedź, potas oraz związki, które korzystnie wpływają na wzrok, podnoszą odporność, obniżają wysoki cholesterol, chronią nas przed astmą. Praktycznie nie zawierają tłuszczu.

Oto przepis na przepyszne chipsy z batatów z dodatkiem pomarańczy i tymianku: dwa słodkie ziemniaki obierz, opłucz i zetrzyj w plasterki na tarce (szeroki nóż). W małej misce wymieszaj ok. 4 łyżki oliwy, łyżeczkę suszonego tymianku, łyżkę skórki z pomarańczy oraz pół szklanki soku z pomarańczy. Składniki starannie połącz. Plasterki maczaj w mieszance i rozkładaj je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia (chipsy trzeba będzie piec na dwie raty). Oprósz solą i piecz do zbrązowienia przez ok. 15-20 minut w 160 stopniach. Podawaj po przestygnięciu.

eat vogue

Do domowych chipsów świetnie będą pasować zdrowe dipy (sosy). Je też zrobisz sama, zwłaszcza że ich przygotowanie to bułka z masłem. Wystarczy umieścić w miseczce kubeczek jogurtu greckiego albo naturalnego (gęstego), dodać ok. pół łyżeczki soli i łyżeczkę curry. Dorzuć łyżkę posiekanej natki pietruszki albo kolendry. Całość starannie wymieszaj i gotowe!

Do domowego dipu można też dodać przeciśnięty przez praskę czosnek albo bardzo drobno posiekaną cebulkę (doskonale sprawdzi się tutaj szalotka albo delikatna cebulka ze szczypiorkiem). Do dipów pasują wszelkie świeże zioła – koperek, bazylia, tymianek, rozmaryn, mięta. Można też dodać odrobinę chrzanu (by zaostrzyć smak) albo soku z cytryny.

Ewa Podsiadły-Natorska

eat vogue

Jeśli zdrowe chipsy, to koniecznie z jabłek. Na słodko. Znajdziesz takie w sklepie, ale to nie to samo, co zrobione własnoręcznie. Wystarczą 2-3 smaczne jabłka, 3 łyżki cukru (najlepiej brązowego) oraz 2 łyżki cynamonu. Jabłek nie obieraj ze skórki, tylko je porządnie umyj, a następnie pokrój w plasterki (razem z gniazdami nasiennymi – pozbądź się tylko pestek). Blaszkę wyłóż papierem do pieczenia i rozłóż na niej jabłkowe plasterki. Cukier połącz z cynamonem i taką mieszanką oprósz jabłka. Te chipsy piecze się długo, w niskiej temperaturze (w ok. 100 stopniach). Po godzinie przerzuć plasterki na drugą stronę i piecz dalej przez ok. półtorej godziny. Po tym czasie wyłącz piekarnik i pozwól, by chipsy wystygły w jego wnętrzu. Najsmaczniejsze są ciepłe.

eat vogue

A co powiesz na chipsy szpinakowe? To pomysł na szybką i jakże zdrową przekąskę. Twoi goście będą pozytywnie zaskoczeni. By je przygotować, potrzebujesz 1,5 łyżki bułki tartej (najlepiej pełnoziarnistej), 2 ząbki czosnku, pół łyżki startego parmezanu, łyżkę oliwy i dużą garść szpinaku (umytego i osuszonego). W małej misce wymieszaj bułkę, parmezan i przeciśnięty przez praskę czosnek. W większej misce umieść szpinak i skrop go oliwą, a całość wymieszaj. Następnie dodaj mieszankę z mniejszej miski i mieszaj starannie, aż składniki dobrze się połączą. Chipsy rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy je w 140 stopniach przez ok. 20 minut. Zauważ, że ten przepis nie uwzględnia soli!

Kolejny pomysł to chipsy z buraków. Nawet jeśli za nimi nie przepadasz, ta przekąska ci zasmakuje. Spróbuj, a się przekonasz. Potrzebujesz 4-5 buraczków, obranych, opłukanych i pokrojonych w cienkie plasterki (szeroki nóż tarki). Wystarczy umieścić je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, skropić oliwą i posypać solą. Piecz przez 15-20 minut w 180 stopniach. Możesz też usmażyć je jak na chipsy przystało, czyli w głębokim tłuszczu (będą wtedy jednak mniej zdrowe). Również w tym przypadku olej powinien osiągnąć temperaturę 180 stopni.

eat vogue

Warto skusić się na chipsy z cukinii. Włącz ją do jadłospisu, bo jest zdrowa i niskokaloryczna (w ponad 90 proc. składa się z wody). Zawiera sporo manganu, żelazo, potas, przeciwutleniacze, witaminy A, PP, K, z grupy B. Przepis: dwie nieduże cukinie umyj i obierz, a następnie pokrój w cienkie plasterki. Umieść je w misce. Dodaj łyżkę posiekanego koperku, sok z jednej cytryny i ok. ćwierć łyżeczki soli (najlepiej morskiej albo himalajskiej). Całość dokładnie wymieszaj. Chipsy rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i piecz w ok. 160 stopniach, aż się zezłocą.

Generalnie masz dużą dowolność, jeśli chodzi o zdrowe chipsy. Jest wiele warzyw, które świetnie się do tego nadają. Przepyszne są chipsy z jarmużu, marchewki, rzepy, dyni, rzodkiewki czy zwykłych ziemniaków. Wystarczy pokroić je w cienkie plasterki i wymieszać z oliwą oraz solą. Tę drugą przyprawę możesz zresztą zamienić na inną – eksperymenty są mile widziane. Upiecz je w piekarniku na złoto. I gotowe!

Polecane wideo

Komentarze (5)

Ocena: 5 / 5
kaśka art you ready (Ocena: 5) 14.02.2015 22:14
ja czesto robie chipsy z marchewki albo cukini, wystarcza dobre przyprawy i fit przekaska gotowa
odpowiedz
Magda (Ocena: 5) 09.02.2015 22:20
Da się. Można robić z batatów, z marchewki, jabłek... dowolnie. Uczyłam się niedawno o tym na dietetyce, bo jestem w szkole policealnej. Jak człowiek chce to nie ma problemu ze zrobieniem zdrowych przekąsek. Można się przy tym świetnie bawić i jeszcze trzymać dobrą figurę i zdrowie!
odpowiedz
Goodforyou blog (Ocena: 5) 08.02.2015 12:10
Od czasu do czasu robię zwykłe ziemniaczane chipsy lub burakowe. Są pyszne:)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 08.02.2015 02:39
>zdrowe >czipsy wybierz jedno
zobacz odpowiedzi (1)

Polecane dla Ciebie