Poradnik Kulinarny: Zapiekanki warzywne dla początkujących

Zapiekanki z warzyw to doskonały pomysł na obiad, lunch czy kolację. Są smaczne i przede wszystkim zdrowe.
Poradnik Kulinarny: Zapiekanki warzywne dla początkujących
03.09.2011

– Długa jest lista ulubionych warzyw Polaków. Wystarczy wymienić kilka najpopularniejszych, żeby stwierdzić, że stanowią nieodłączny element tradycyjnej kuchni polskiej – twierdzi Hanna Szymanderska w książce „Kanon Tradycyjnej Kuchni Polskiej. Warzywa” najbardziej znana polska kulinarna encyklopedystka. Warzywa można wykorzystać na wiele sposobów – wiele z nich doskonale wpływa na nasz wygląd. Warto z nich przyrządzić również pożywne zapiekanki. Sprawdź nasze propozycje.

Zapiekanka witaminowa

Składniki: trzy torebki ryżu, 2 jajka, pół szklanki słodkiej śmietanki, pół kilograma marchewki, 1 średnia cebula, 20 dag żółtego sera, garść posiekanej zieleniny, przyprawa typu Vegeta, tłuszcz do smarowania formy, sól, pieprz

Wykonanie: marchewkę obrać i utrzeć na tarce o małych oczkach, podobnie jak cebulę. Ryż ugotować na sypko w wodzie z dodatkiem Vegety. Odsączyć. Marchewkę, cebulę, ryż, jajka i śmietanę dokładnie wymieszać. Doprawić do smaku. Ser zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Do marchewki dodać półtorej szklanki sera oraz posiekaną zieleninę. Wyrobić na jednolitą masę. Formę do zapiekania natłuścić, przełożyć zapiekankę i posypać resztą startego sera. Wstawić do nagrzanego do 180 stopni piekarnika na godzinę.

Zapiekany fenkuł

Składniki: 6 bulw kopru włoskiego, 10 dag + 1 łyżka masła, 20 dag startego sera gouda, 10 dag wędzonej surowej szynki lub polędwicy, 2 łyżki soku z cytryny, 2 łyżki posiekanych orzechów włoskich, sól, cukier

Wykonanie: piekarnik rozgrzać do 180 stopni. Odkroić korzonki od bulw kopru, obrać bulwy z wierzchnich, twardych liści i przekroić wzdłuż na pół. Zagotować osoloną wodę z łyżką masła, sokiem z cytryny i cukrem, włożyć bulwy kopru, doprowadzić do wrzenia i gotować na małym ogniu 10-12 minut. Bulwy wyjąć łyżką cedzakową. Następnie żaroodporne naczynie grubo wysmarować masłem, ułożyć obgotowany fenkuł i posypać posiekanymi drobno orzechami, serem oraz obłożyć grudkami masła. Wstawić do nagrzanego piekarnika i zapiekać około 20 minut. Przed podaniem posypać pokrojoną w cienkie paseczki szynką. Najlepiej podawać jako gorącą przekąskę lub jako dodatek do kotletów.

gotowanie

Fasolka szparagowa z bryndzą

Składniki: kilogram młodej żółtej fasolki, półtorej szklanki gęstej śmietany, 20 dag bryndzy, 10 dag startego sera edamskiego, 4-5 łyżek posiekanego koperku, 5 łyżeczek masła, 1 łyżeczka masła, 1 łyżka soku z cytryny, ćwierć łyżeczki otartej skórki z cytryny, 1 żółtko, 3 ząbki czosnku, 1 łyżeczka bułki tartej, sól, pieprz

Wykonanie: fasolkę umyć i odciąć końce. Zagotować osoloną wodę z łyżeczką masła, cukrem, sokiem i otartą skórką z cytryny. Do wrzątku wrzucić fasolkę i gotować przez około 5 minut, a następnie odcedzić. Przelać zimną wodą, osączyć i pokroić na kawałki (po 4-5 cm). Śmietanę rozkłócić z solą, pieprzem i żółtkiem. Czosnek drobno posiekać lub przecisnąć przez praskę, a następnie utrzeć z solą, łyżeczką masła i bryndzą. Wymieszać z fasolką, połową startego sera edamskiego i koprem. Naczynie żaroodporne wysmarować masłem i posypać bułką tartą. Wyłożyć na dnie przygotowaną fasolkę, polać śmietaną, posypać pozostałym serem i grudkami masła. Wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni. Zapiekać 20-25 minut.

Torcik porowy

Składniki: pół kilograma porów (tylko jasne części), 6 jajek, 6 łyżek przesianej mąki pszennej, garść startego żółtego sera, sól, ostra papryka lub pieprz cayenne, 1 łyżka margaryny lub masła, tłuszcz i bułka tarta do formy

Wykonanie: pory oczyścić, pokroić w krążki, zalać osoloną wodą i odstawić na kilka godzin, może być nawet na noc. Następnie zagotować i odcedzić. Żółtka utrzeć z przesianą mąką. Białka ubić ze szczyptą soli na sztywną pianę i wymieszać z żółtkami oraz osączonymi porami i startym żółtym serem. Doprawić do smaku. Tortownicę lub formę do zapiekania natłuścić i wysypać bułką tartą, włożyć ciasto, posypać wiórkami zimnego tłuszczu i zapiekać na złoty kolor w 180 stopniach.

Więcej przepisów z warzyw znajdziesz tutaj i tutaj.

Ewa Podsiadły

Zobacz także:

Soczysty kurczak z ryżem Oto sprawdzony przepis na smaczny posiłek.

Ile jest mięsa w mięsie?

Czy naprawdę wiesz, co jesz?

gotowanie

Białasek

Składniki: kilogram ziemniaków, pół kilograma białego sera, 2 jajka, dwie cebule, 2 łyżki śmietany, garść posiekanej zieleniny (szczypiorek, natka pietruszki), tłuszcz i bułka tarta do formy, sól, pieprz

Wykonanie: ziemniaki i cebulę zetrzeć na tarce z drobnymi otworami. Lekko odcisnąć. Dodać jajka, ser, śmietanę i posiekaną zieleninę. Doprawić do smaku – masa powinna być dość pikantna. Masę ziemniaczaną przełożyć do natłuszczonej i wysypanej bułką tartą formy. Posypać wiórkami zimnego masła. Wstawić do nagrzanego piekarnika (180-200 stopni) i piec przez około pół godziny, sprawdzając patyczkiem lub wykałaczką, czy zapiekanka jest już gotowa (patyczek powinien być suchy). Podawać z naturalnym jogurtem lub maślanką.

Grzybki po wileńsku

Składniki: kilogram dowolnych świeżych grzybów, 2 cebule, 3/4 szklanki gęstej śmietany, 2 jajka ugotowane na twardo, 2 kromki czerstwego razowego chleba, łyżka posiekanej natki pietruszki, sok z jednej cytryny, 3 łyżki oliwy z oliwek, sól, pieprz

Wykonanie: cebule pokroić w kostkę i zeszklić na oleju. Grzyby oczyścić, skropić sokiem z cytryny, dodać do cebuli i dusić do miękkości na małym ogniu. Chleb zetrzeć na tarce. Jajka drobniutko posiekać. Do miękkich grzybów dodać chleb wymieszany wcześniej ze śmietaną. Dodać jajka i posiekaną natkę pietruszki. Dokładnie wymieszać i doprawić do smaku. Zapiekać w piekarniku (w 180 stopniach).

Komentarze (7)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 20.11.2011 19:37
najlepsza jest ziemniaczana zapiekanka bitedelite.pl/2011/11/ziemniaczana-zapiekanka-po-francusku/
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.09.2011 12:25
zapiekanka wrzywna bardzo dobra tylko marchew najpierw trzeba pogotwac bo twarda jest
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.09.2011 21:44
marchewka starta na tarce, por pokrojony w talarki, puszka kukurydzy, puszka groszku i kilka płatów rybnych posypanych odrobinę przyprawą do ryb. do tego kilka łyżek oleju, poukładać na przemian i zapiec. bardziej kaloryczna wersja to łyżka majonezu z wodą i tartym serem polane po wierzchu. polecam
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 03.09.2011 14:08
ZDROWE?! ale jakie KALORYCZNE!!
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 03.09.2011 11:15
pyszne poleczamhttp://sites.google.com/site/news048/
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo