Udany urlop z dobrą dietą - sposób na wzdęty brzuch

01 Lipca 2017

Urlop – słowo magiczne. Czeka się na niego miesiącami. Kiedy już nadchodzi, ma się w związku z nim wiele oczekiwań. Przede wszystkich chciałoby się wtedy super wyglądać, mieć wspaniały humor i kogoś u boku, z kim można byłoby dzielić szczęście eksplorowania zwykle jakichś nowych miejsc.

Czy to relaks nad wodą, czy wędrówki i zwiedzanie nowych krain, wbrew pozorom wymagają od nas sporej dawki energii. Z jednej strony chcemy odpocząć, a z drugiej narzucamy sobie reżim wielu aktywności. I nasz organizm ma to wszystko wytrzymać? Ale jak? Nie bez przyczyny przed urlopem warto spakować nie tylko walizkę, ale też solidnie zregenerować organizm już wcześniej. Podstawą kondycji psychofizycznej jest dobra, zdrowa dieta, którą trzeba dopasować do siebie tak, by dała nam oczekiwane efekty.

 

Oczyszczająca moc buraka ćwikłowego

W naszym organizmie gromadzi się codziennie wraz z pokarmem wiele toksyn, o których istnieniu nawet nie zdajemy sobie sprawy. Jedną z oznak, że w codziennej diecie coś jest nie tak, są m.in. nieprzyjemne gazy. Czegoś jest za dużo – albo jemy za dużo, albo w jelitach zalegają niestrawione substancje, jemy o nieodpowiednich porach, a może jakiegoś składnika w naszej diecie jest zbyt wiele.

Jednym z lepszych sposobów na oczyszczenie organizmu z toksyn jest zapodanie sobie detoksykującego koktajlu z buraków. Nie dość, że skutecznie oczyszcza nasze jelita z toksyn, to jeszcze dostarcza naprawdę dużej dawki witaminy C i dodaje witalności. Poza tym ma działanie moczopędne. Usuwając z organizmu nadmiar wody, niweluje nieprzyjemne uczucie obrzmienia i zapobiega tworzeniu się na skórze tzw. wodnego cellulitu.

Oczyszczający koktajl buraczany nie wymaga zbyt wielu składników. Potrzebujemy – 2 starte buraki ćwikłowe, 1 starty seler, 3 ząbki czosnku, 1 łyżkę startego chrzanu, szczyptę soli oraz pieprzu do smaku, a na koniec 5 łyżek drobno posiekanej natki pietruszki. Zmiksowane buraczane smoothie to coś, od czego powinniśmy zacząć przygotowania do idealnego balansu ciała i duszy na wakacje.

Kiedy dręczą gazy…

 

Wprawdzie każdy człowiek jest inny i trawi inaczej, ale jest taki zestaw produktów, które u większości ludzi powodują wystąpienie wzdęć i gazów. Kapusta, kalafior, brokuły, brukselka, ale też cebula czy fasola i groch – to nowalijki, które już niedługo będziemy jeść w bardzo dużych ilościach, bo przychodzi na nie sezon. Trzeba jednak pamiętać, żeby z nimi nie przeholować, bo jeśli zjemy ich za dużo, możemy mieć po nich nieprzyjemne wzdęcia i gazy.

 Zamiast mleka jogurt naturalny

 

Wiosna i lato to też czas, kiedy ma się ochotę na wiele koktajli mlecznych. Koktajl z truskawek to przecież taka chwila smakowej rozkoszy... I tu uwaga! – Wiele produktów mlecznych też wywołuje gazy. Dlatego z owocowymi koktajlami na bazie mleka nie należy przesadzać, jeśli chodzi o ilość. Wciąż niewielu z nas docenia jogurty naturalne. A my mamy kolejny dobry przepis na koktajl oczyszczająco-pobudzający na bazie jogurtu właśnie. I znowu burak, ale w postaci botwinki, której potrzebny będzie 1 pęczek. A poza tym jeszcze: 1 mały jogurt naturalny (150 g), 3 łodygi świeżego koperku, 1 łyżka otrąb, 2 łodygi selera naciowego, a także szczypta chili i jedna łyżka oleju rzepakowego. Zmiksowane razem składniki dadzą wspaniały pobudzająco-oczyszczający koktajl, który dzięki witalizującym właściwościom buraka, razem ze zdrowym jogurtem może zrobić wiele dobrego dla organizmu.

 

Uwaga na białe pieczywo Niektóre osoby, które cierpią z powodu częstych gazów, muszą zrezygnować nawet z jabłek, bananów i białego pieczywa. Produkty te generalnie są umiarkowanie gazotwórcze, jednak u niektórych mogą działać silniej, aniżeli u niż u innych. Wystąpieniu gazów zwykle towarzyszy uczucie pełności, a do tego częste bóle brzucha, którym towarzyszy kłucie oraz kłopoty z wypróżnianiem się, a nawet nieprzyjemne uczucie wzdęcia.

 

Gazy można zniwelować także przez picie codziennie rano lub wieczorem naparu z kminku i imbiru. Warto przez jakiś czas spróbować minimalizować tę dolegliwość specjalnym naparem z 1/4 łyżeczki sproszkowanego imbiru, zmieszanego z odrobiną kminku, również w proszku, które należy zalać wrzątkiem. Po odczekaniu 10 minut wypić. Zaleca się, by napar zadziałał, pić taką miksturę regularnie. - Oto dobry, regularny sposób na gazy. Do tego wystrzegać się zbyt późnego jedzenia. Nie bez powodu mówi się, że nie należy jeść po godzinie osiemnastej. By zmniejszyć występowanie gazów, nie można kłaść się wcześniej niż trzy godziny po ostatnim posiłku.

 

Przy uporczywych dolegliwościach, można zaopatrzyć się w działający wspomagająco na tego rodzaju dolegliwości lek na gazy i bóle brzucha. Co na gazy może pomóc jeszcze? Aktywność fizyczna i nie jedzenie posiłków w pośpiechu. Dlaczego dolegliwości żołądkowo-jelitowe (bóle brzucha i skurcze, uczucie pełności i ciężkości, wzdęcia, gazy, nudności) są coraz bardziej powszechne? 

 

Slow food ma sens

 

Moda na Slow food też nie wzięła się znikąd. Zbyt siedzący tryb życia i pracy, brak w naszym życiu na co dzień sportu i rekreacji mogą mieć niedobre dla nas skutki w dłuższej perspektywie czasu. Praca zaś pod presją czasu może powodować jedzenie w pośpiechu, które ma później dla nas owe przykre konsekwencje. Najlepszy sposób na regenerację to zwykle zwolnienie, a raczej unormowanie trybu życia, w którym trzeba znaleźć swój własny balans z miejscem na odpoczynek, ruch i zdrową, przemyślaną dietę. Nie można o tym przypominać sobie tylko wtedy, kiedy za miesiąc lub dwa jedziemy na wymarzony urlop. Spontaniczność i nieprzewidywalność zostawmy sobie właśnie na wakacje. Natomiast organizmowi potrzebna jest praca nad utrzymaniem go w zdrowiu przez cały rok, żeby można było na nim polegać, także podczas wakacyjnych, czasem ekstremalnych wrażeń.

Uwaga! Powyższa porady są jedynie sugestią i nie mogą zastąpić wizyty u specjalisty, np. dietetyka. Pamiętajmy też, że w przypadku dręczących dłużej problemów ze zdrowiem, należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (0)
ocena
0/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz