Czym zastąpić jajko?

24 Lutego 2017

To jeden z najpopularniejszych produktów spożywczych. Czym zastąpić jajko, jeśli nie chcemy lub nie możemy go jeść?

jajka

Nie ulega wątpliwości, że jajka są nie tylko smaczne, ale i zdrowe, wbrew pokutującym przez lata mitom, głoszącym jakoby miały podwyższać poziom „złego” cholesterolu. Współczesne badania naukowe zdecydowanie obaliły te twierdzenia.

Jajko, a zwłaszcza żółtko rzeczywiście zawiera pokaźną dawkę tłuszczów, jednak są to przede wszystkim bardzo wartościowe nienasycone kwasy tłuszczowe. Faktycznie dostarcza sporo cholesterolu, ale jednocześnie także luteiny, która zapobiega odkładaniu się go na ściankach naczyń krwionośnych, a w dodatku wzmacnia wzrok, m.in. chroniąc oczy przed szkodliwym promieniowaniem i zwyrodnieniem plamki żółtej. Żółtko jest również bogate w witaminę D, znacząco zwiększającą nasze zasoby energetyczne i efektywność funkcjonowania mięśni.

Zobacz także: 5 zamienników kawy. Skusisz się?

To także skarbnica minerałów. W białku znajduje się więcej siarki, potasu, sodu i chloru, natomiast w żółtku fosforu, wapnia i magnezu. Żółtko jest źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K) oraz witamin z grupy B (B1, B2), poprawiających wygląd skóry i wzmacniających kości. Białko zawiera natomiast wszystkie niezbędne aminokwasy, nie wytwarzane przez organizm, a bardzo mu potrzebne.

Obecnie WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) dopuszcza jedzenie około 10 jajek tygodniowo, łącznie z tymi użytymi do kotletów, ciast czy makaronu. Liczba odnosi się do ilości żółtek, białko możemy spożywać bowiem bez ograniczeń. Zasada jest prosta: im więcej w naszej diecie warzyw i owoców, a mniej potraw obfitujących w tłuszcze zwierzęce, tym częściej możemy pozwolić sobie na jajka.

Problem w tym, że nie wszyscy mogą je spożywać. Jajko jest bowiem jednym z najpowszechniejszych alergenów, zwłaszcza wśród małych dzieci. Znacznie silniej uczula białko niż żółtko, które ze względu na wartości odżywcze nie powinno być całkowicie eliminowane z diety malucha.

Nadwrażliwość na białko jajka z wiekiem może zaniknąć, jednak zmaga się z nią także wielu dorosłych. Do powszechnie występujących objawów reakcji alergicznej na ten produkt należą bóle brzucha, wymioty i pokrzywka. Białko może także zaostrzać przebieg atopowego zapalenia skóry i powodować świąd. Niekiedy wywołuje też wstrząs anafilaktyczny, często o bardzo ciężkim przebiegu.


Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (2)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Kamila
(Ocena: 5)
2017-08-20 13:55:33

W dużej ilości sklepów z produktami naturalnymi i ekologicznymi np w ekopiramidzie, można znaleźć bardzo fajne i przyjemne zamienniki produktów które uczulają.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2017-02-24 09:12:33

Mam alergie na żółtko ale w życiu nie zrezygnuje z jajek :D

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1