Czy wiesz, co kupujesz w sklepie spożywczym?

Czy w sklepie spożywczym warto sięgać po produkty typu „light”? I czy to możliwe, że płatki śniadaniowe odchudzą, a smaczny deser pomoże dzieciom rosnąć?
Czy wiesz, co kupujesz w sklepie spożywczym?
30.12.2010

Od kilku lat na sklepowe półki trafiają produkty, które bardziej niż artykuły spożywcze przypominają asortyment rodem z apteki bądź sklepiku miejscowego znachora. W dziale z napojami znajdziemy soki z dodatkową porcją witamin, w nabiale – smaczne serki wzmacniające kości naszych dzieci, jak również margarynę, obniżającą poziom cholesterolu. W kolejnej alejce prawdziwy hit: odchudzające płatki śniadaniowe. Czy to w ogóle możliwe?

Jedzenie funkcjonalne

Chwyt marketingowy oparty na przypisywaniu produktom spożywczym dodatkowych walorów zdrowotnych to wielka nadzieja branży spożywczej. „Functional food”, bo tak nazywa się produkty żywieniowe, których spożycie ma przynosić dodatkowe korzyści, jest odpowiedzią na wyrzuty sumienia, niedbającego o zdrowie i żyjącego w ciągłym pośpiechu konsumenta. Wszyscy chcielibyśmy jeść zdrowo, jednak dziś spełnienie takiego postanowienia graniczy z cudem! Nie jest to spowodowane wspomnianym brakiem czasu. Problem tkwi w jakości produktów, pozbawianych zdrowych wartości, za sprawą jak najtańszej technologii produkcji.

Nieświadomi konsumenci

Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że świadomi złej jakości produktów konsumenci, chętniej sięgają po produkty „wzbogacone” o dodatkowe walory. Zaskakuje jednak wynik badania, który dowodzi, że przykładowo produkty, które rzekomo pomagają zredukować cholesterol, w 50 procentach kupiują osoby nie mające kłopotów z podwyższonym jego poziomem. Mimo to, wybierają tego typu produkty na wszelki wypadek. W walce z konkurencją, producenci nadają swoim wyrobom tytuł „zdrowszych”, mając nadzieję na wyprzedzenie konkurentów. Niestety większość z chwytliwych haseł okazuje się być jedynie pustym sloganem!

dieta dziecka

Dowody na prawdziwość słów

Z sondaży wynika, że opisy na opakowaniach artykułów spożywczych są nieprawdziwe w aż 80 procentach. Ich weryfikacją zajmuje się Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności, który na próżno szukał jakichkolwiek dowodów  na prawdziwość słów widniejących na opakowaniach. Na szczęście zgodnie z najnowszym rozporządzeniem władz UE już wkrótce półki naszych sklepów odmieni istna rewolucja – każda informacja, zamieszczona na opakowaniu produktów, będzie musiała zostać naukowo dowiedziona!

Rzeczywisty PR produktów

Regulacji najbardziej obawiają się ci producenci, dla których trend „functional food” stanowił podstawę PR-u danego sprzedaży. Co przyniesie zmiana? Czy ktoś czekoladę będzie reklamować hasłem: "Pomaga rosnąć", albo sok żurawinowy sloganem "zapobiega infekcjom dróg moczowych"? Czy herbata nadal będzie poprawiać koncentrację? Każdy producent, który będzie chciał pochwalić się dodatkowymi walorami swojego produktu będzie musiał złożyć odpowiedni wniosek w Europejskim Urzędzie do spraw Bezpieczeństwa Żywności EFSA, który sprawdzi dane i zweryfikuje próbki produktu!

Oliwka Mostowska

Zobacz także:

Nadchodzą wielkie podwyżki cen żywności! Winna jest powódź!

W ostatnich tygodniach drastycznie podskoczyły ceny produktów podstawowych, a od stycznia czekają nas kolejne podwyżki!

 Ile pieniędzy przejadają Polacy? NAPRAWDĘ DUŻO

Przejadamy dużo więcej pieniędzy niż obywatele bogatych państw europejskich.

Polecane wideo

Komentarze (14)
Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 02.01.2011 22:51
haha producent wyśle wzbogaconą próbkę a i tak na półki trafi bezwartościowy badziew -.-'
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 01.01.2011 15:40
Grupa wsparcia oraz kurs odżywiania w odchudzaniu ! Nasi podopieczni chudną bez efektu jo-jo ! Odchudzanie w grupie WNO to cykliczne cotygodniowe spotkania. Cykl trwa 12 tygodni. Podczas zajęć uczymy się zdrowo odżywiać, aby schudnąć bez efektu jo-jo, jak kontrolować głód, jak prawidłowo komponować posiłki. Cotydzień prowadzimy monitoring utraty wagi. To dodatkowo motywuje uczestników. Mamy jeden z najlepszych, najskuteczniejszych programów. Grupy kierowane są do osób, którym potrzebna jest dodatkowa motywacją oraz osób świadomych wprowadzenia zmiany nawyków i stylu życia. WnO to również grupy zajmujące się tematyką prozdrowotną. Dowiesz się wielu ciekawostek i otrzymasz praktyczne porady które pomogą Ci schudnąć bez głodowania, mądrze, bardzo zdrowo i w przyjemnej atmosferze pod czujnym okiem trenera. Uczestnicy grup chudną ok 9 kg na osobę - rekordziści nawet ok. 20 kg. Miejsce: Warszawa i Komorów Informacje i zapisy : [email protected]
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 01.01.2011 13:39
super, że będą sprawdzać wiarygodność :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.12.2010 22:41
i bardzo dobrze! dodajmy jeszcze activie i actimel -.-
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.12.2010 12:01
Ja na waszym nie najezdzalabym tak na zywnosc funkcjonalna. Bo to akurat bardzo dobra rzecz! problemem jest tylko to, ze niektorzy producenci wykorzystuja niewiedze kosumentow i wciskaja kit. Jesli sie czlowiek troche na tym zna, zasiegnie porady, albo poczyta w necie zanim to kupi to napewno dobrze wybierze.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie