Cukier jest narkotykiem. Co się dzieje z Twoim ciałem i umysłem, gdy sięgasz po słodkie?

29 Maja 2017

„W toku swoich poszukiwań doszedłem do wniosku, że zasadniczy problem to cukier. Wszystko inne jest stosunkowo nieszkodliwe” – uważa dziennikarz i pisarz Gary Taubes. Na cukrową epidemię zachorował cały świat. Rozwód z cukrem jest trudny, ale możliwy.

cukier uzależnia

Poznaj Arielle Calderon. Kobieta, której obwód talii po trzydziestu dniach zmniejszył się o ok. osiem centymetrów po tym, jak wyeliminowała z diety jeden składnik. JEDEN. Jaki? Pewnie się domyślasz. Tak, dokładnie. Cukier. „Dla mnie cukier to narkotyk” – przyznała w jednym z wywiadów. Po jego odstawieniu schudła, zyskała ładniejszą cerę, poczuła się lepiej. „Zobaczcie mój uśmiech!” – cieszy się Arielle.

Historia spożycia cukru przez mieszkańców naszej planety jest długa i burzliwa. W średniowieczu cukier był towarem drogocennym, dostęp do którego miała wyłącznie elita. Przez pewien czas próbowano nim leczyć. Pod koniec XIX wieku cukier stał się powszechnie dostępny. Niektórzy nosili go w małych pudełeczkach i podjadali jak narkotyk. Królowa Anglii Elżbieta I, wielka miłośniczka cukru, miała fatalne, sczerniałe uzębienie. Jeden z ówczesnych kronikarzy odnotował, że „ubodzy Anglicy wyglądają zdrowiej niż zamożni, nie stać ich bowiem, aby folgować słabości do cukru”.

„Ograniczanie cukru w pożywieniu niemowlęcia może pociągnąć za sobą nieobliczalne skutki” – pisał dr Remigiusz Stankiewicz na łamach „Warszawskiego Czasopisma Lekarskiego” w 1928 roku. „Matko, nie żałuj dziecku cukru. Cukier wzmacnia kości. W każdej postaci: cukierki, marmeladki, czekolada, konfitury, soki etc. – cukier daje siłę i zdrowie” – przekonywano czytelników.

„Cukier krzepi” to najsłynniejsze polskie hasło reklamowe, które wymyślił Melchior Wańkowicz. Zachęcano panie domu: „Smażcie owoce!”.

Zobacz także: Pomysł na fit-posiłek: Kanapki bez chleba

Zidentyfikuj wrogów
Dziś naukowcy nie mają najmniejszych wątpliwości – cukier nie krzepi, a szkodzi. Jego nadmierne spożycie jest śmiertelne. Ale żeby zidentyfikować wroga, potrzebna jest wiedza. Bo nie tylko o zwykły cukier stołowy tu chodzi, choć oczywiście od niego trzeba zacząć.

Cukier stołowy to sacharoza. Występuje zarówno w burakach cukrowych, jak i w trzcinie cukrowej. Sacharoza jest składnikiem mniej więcej 80 proc. wszystkich przetworzonych produktów spożywczych. „Cukier jest praktycznie WE WSZYSTKIM” – zauważa Arielle Calderon. Również tam, gdzie nawet się nie spodziewasz – w kaszkach dla niemowląt, batonikach fit, sokach, keczupie, majonezie, musztardzie, płatkach śniadaniowych, napojach energetycznych, sosach, gumach do żucia, wędlinach, konserwach… Lista wydaje się nie mieć końca.

Uwaga! Mimo że brązowy cukier wydaje się zdrowszy od białego, pamiętaj, że sacharoza w nim występująca oddziałuje na organizm tak samo, bez względu na kolor!

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (8)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Kaja
(Ocena: 5)
2017-09-07 07:59:14

cukier jest naszmm wrogiem i myślę że świadomość ludzi na sczęście rosnie w tym temacie. To nie jest tak, że musimy sobie wszystkiego odmawiać! Wystarcy podejść do tego rozsądnie i czytać skład produktów. Dla zabieganych (jak ja) sa sklepy internetowy jak np ekopiramida i tam bezproblemu można kupić naturalne, niedosładzane sztucznie produkty

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2017-09-07 07:58:58

cukier jest naszmm wrogiem i myślę że świadomość ludzi na sczęście rosnie w tym temacie. To nie jest tak, że musimy sobie wszystkiego odmawiać! Wystarcy podejść do tego rozsądnie i czytać skład produktów. Dla zabieganych (jak ja) sa sklepy internetowy jak np ekopiramida i tam bezproblemu można kupić naturalne, niedosładzane sztucznie produkty

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Ania
(Ocena: 5)
2017-06-27 07:09:21

Ja już myślałam że nie udam mi się wcale schudnąć bo na prawdę wypróbowałam już wszystko.Ale tak było do momentu do puki nie trafiłam na Slimunox.Dzięki tym tabletka na prawdę w moim odchudzaniu zmieniło się wiele.I wszystkie te zmiany były pozytywne.W sumie udało mi się schudnąc 15 kg .Dla mnie rewelacja.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Monika
(Ocena: 5)
2017-06-07 19:03:51

Mi udało się sporo schudnąć z tą dietą http://dieta-lux.pl/44535 .Dieta jest smaczna i zdrowa ,polecam osobom które nie chcą przeznaczać dużo pieniędzy na diety i dietetyków

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Peńka
(Ocena: 5)
2017-05-31 18:01:35

Pierwsze co odstawiłam jak zdecydowałam się na odchudzanie to właśnie był cukier. Baardzo ciężko znosiłam jego brak, ale wiedziałam, że nie mogę więcej go tknąć. Potem były tłuste, kaloryczne potrawy. Potem usystematyzowanie posiłków, mała-duża pomoc iqacai, bo mi przyhamowały apetyt i dostarczyły witamin, które były mi potrzebne z racji tego, że iq też przyspiesza metabolizm, więc szybko mi waga na nich spadała no i baardzo ciężka praca na siłowni. Ale to wszystko się opłacało, bo zrzuciłam szybko i dużo. 3 miesiące i 15 kilo mniej.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Magda
(Ocena: 5)
2017-05-29 14:04:10

O tak... byłam kiedyś uzależniona od cukru. Tabliczka czekolady, balonowe gumy do żucia, lizaki, lody itp. były na porządku dziennym. Mogłam tylko patrzec jak tyłek rośnie i wyłania się obrzydliwy cellulit. Na szczęście w porę ogarnęłam iqacai. Gdzieś, przez przypadek trafiłam na dobre opinie. To zupełnie zahamowało mój pociąg do słodyczy, apetyt był znacznie mniejszy, dzięki czemu łatwiej mi było sobie odmówić. Dzięki odstawieniu czekolady poprawiła mi się też cera. W kilka tygodniu zrzuciłam prawie 10kilo i to naprawdę dobry wynik. Od tamtej pory nie zjadłam ani kawałka czekolady. Mówią, że cukier to biała smierć i ja się z tym zgadzam bo wiem jak zle sie czułam, a jak dobrze mozna sie czuc bez cukru :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Lorka
(Ocena: 5)
2017-05-29 21:44:05

Madziu, ja jestem uzależniona od cukru w czystej postaci, jak nie posłodzę kawy albo herbaty 5 łyżeczkami to nawet nie mam co zaczynać pić. Czekolada to jedna dziennie też musi niestety wjechać. Próbowałam brać sam chrom, bo on reguluje poziom insuliny i podobno się nie chce tyle jeść. A niestety, sam w sobie nie pomógł. Przejrzałam stronę tego iqacai o którym piszesz i powiem Ci, że całkiem mnie te jagody acai zaciekawiły, bo zawierają dużo błonnika który moze być u mnie kluczowy. No cóż, zamówiłam i czekam :)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
  • Strona 1 z 1