Jak schudnąć oraz zachować odpowiednią wagę?

10 Listopada 2008

Przedstawiamy wam kompendium wiedzy o dietach i zdrowym odżywianiu. Informacje w pigułce dla tych, którym zależy na szczupłej sylwetce oraz zdrowiu.

Jak schudnąć oraz zachować odpowiednią wagę?

Statystyczna Polka nie wypada najlepiej w rankingach zdrowia Europejek. W stosunku do średniej naszego wzrostu, ważymy zdecydowanie zbyt dużo. Nie kontrolujemy liczb, jakie wskazuje nasza waga, bo i ważyć się nie lubimy - wychodzimy z założenia, że problemu, o którym nie wiemy, po prostu nie ma. Efekt? Coraz więcej kobiet borykających się z chorobami układu krążenia, cukrzycą, miażdżycą. Podwyższony poziom cholesterolu nie robi już na nikim wrażenia - przecież nikt nie ma go w normie! Niestety, w kwestii diety i zdrowia także wykazujemy tendencję porównywania się z gorszymi, żeby we własnych oczach wypaść lepiej… Na domiar złego, tylko 20% z nas uprawia sport. Większość porusza się samochodami (nawet po poranną gazetę do kiosku za rogiem!), a spacer traktuje jak najgorszą karę i stratę czasu. Tym sposobem tłuszcz, kapka po kapce, fałdka po fałdce, odkłada nam się wokół talii, na ramionach i biodrach. Spódnica z zeszłego sezonu jest za ciasna? Zamiast kupować nową, weź się za siebie i

do tego samego zdopinguj swoje koleżanki!

Od czego zacząć?

Każdy dietetyk wam powie, że dieta to styl życia i będzie miał 100% racji. Bo niestety, jeśli jesz w biegu, wykazujesz zamiłowanie do tłustych potraw i na domiar złego, wolisz spędzić wieczór przed telewizorem niż na basenie, musisz dokonać rewolucji w swoim życiu. Na dobry początek przeanalizuj zawartość swojej lodówki. Krytycyzm się opłaci. I to nie znaczy, że masz mieć szafki wypchane produktami light, bo te wcale nie są takie zdrowe.

Powinnaś za to mieć wszystkiego po trochu, bo zróżnicowana i zbilansowana dieta to klucz do sukcesu.

To nieprawda, że stosując na przykład dietę owocową, szybko schudniemy. Owoce zawierają fruktozę (cukier) i są bardzo kaloryczne. Nie można z nich, co prawda, zrezygnować (dostarczają organizmowi witaminy, mikroelementy i pektyny), ale nie należy też przesadzać z ich ilością. Zaleca się jedzenie dwóch, trzech owoców dziennie. Jeśli chcesz schudnąć, wystrzegaj się tych najbardziej kalorycznych: avocado (100 g, 107 kcal), winogron (100 g, 68 kcal), bananów (100 g, 60 kcal). Dietetycy polecają spożywanie owoców o najmniejszej zawartości cukru, czyli: melonów i arbuzów (100 g, 19 kcal), grejpfrutów (100 g, 23 kcal), truskawek (100 g, 26 kcal).

Mitem jest także skuteczność diet opartych na jednym warzywie. Po zastosowaniu tego typu diety praktycznie zawsze wpadniesz w pułapkę efektu jo-jo. Pamiętaj też, że spożywanie ciągle tych samych składników odżywczych grozi niedoborem niektórych witamin i minerałów. Powinnaś tak skomponować swoją dietę, aby znalazły się w niej: warzywa, owoce, jaja, mięso oraz produkty mleczne i zbożowe. Cudowne diety naprawdę nie istnieją!

Mamy za to dobrą informację dla wielbicielek makaronów - wcale nie są takie tuczące! Oczywiście, talerz klusek z ciężkim sosem to nie najlepszy wybór, ale makarony z mąki z pełnego ziarna są cenne dla zdrowia i szybko zaspokajają głód, dzięki wysokiej zawartości błonnika, który w naturalny sposób oczyszcza jelita oraz przyspiesza przemianę materii.

Uważajcie jednak na pułapkę w postaci sałatek. Jeżeli przyrządzasz sałatki na bazie sałaty i nie dodajesz majonezu, to OK. Największym wrogiem szczupłej sylwetki są tłuste sosy. Świeża sałata w wersji solo ma 15 kcal, ze śmietaną – 40 kcal, z oliwą – 50 kcal, a z sosem czosnkowym aż 194 kcal!

Słynne diety 1000 kalorii…

Pewnie nieraz słyszałaś, że jedząc nie więcej niż 1000 kalorii dziennie, można w niedługim czasie stracić na wadze całkiem sporo. Niestety, rzadko kiedy media, zachęcając do tego typu rygorystycznych diet, informują o ich negatywnych skutkach. Tak drastyczne ograniczenie jedzenia może w ogóle nie dać efektów i dodatkowo spowodować spustoszenia w organizmie. Na dietę 1000 kcal można przejść tylko pod okiem lekarza, który upewni się, że jesteśmy zdrowi i że nasz organizm wytrzyma taki kierat. Według najnowszych badań Instytutu Żywienia, najbezpieczniejsza (w połączeniu z efektywnością) dla organizmu jest dieta, której dzienna liczba kalorii utrzymuje się na poziomie między 1200 a 1500. Zapewnia to minimalną ilość energii potrzebnej organizmowi do normalnego funkcjonowania.

Czy w takim razie lepiej jeść do syta?

W żadnym wypadku! jedzenie do syta to typowe dla naszych rodaków zachowanie, będące dietetycznym grzechem głównym. Nie ma sensu w jedzeniu na zapas. Nasz organizm nie jest w stanie spalić takiej ilości kalorii, jaką wrzucamy w siebie, np. podczas trzydaniowego obiadu. Lepiej jeść częściej, ale mniej, a od stołu wstawać z uczuciem lekkiego niedosytu.

Nie mam czasu na takie zabawy!

Wpychana w siebie na stojąco kanapka z szynką to zabójstwo. Jeszcze gorsze są chipsy jedzone w drodze do pracy albo jagodzianka naprędce konsumowana w autobusie. Nie wspominamy nawet o frytkach i hamburgerach… Celebrowanie posiłków pomaga w odchudzaniu. Na spożywanie każdego posiłku powinnaś przeznaczyć około 45 minut. Jeśli jesz zbyt szybko, mózg nie nadąża z wysyłaniem sygnałów, że głód został zaspokojony i w efekcie, pochłaniasz więcej.

Jak mogę zwiększyć efektywność swojej diety?

Tak, jak robiąc sobie makijaż albo dobierając ubrania, tak i odchudzając się, możesz stosować pewne triki. Na przykład, pijąc dużo wody z cytryną, oczyścisz swój organizm z toksyn. Łykając witaminy, pomożesz swojemu organizmowi zamienić pokarm w energię, a jedząc ananasy, przyspieszysz trawienie. Staraj się zastąpić słodkie soki owocowe, gęstymi warzywnymi. Są sycące i dodają energii w zdrowy sposób. Pamiętaj o śnie. Gdy organizm jest wypoczęty, lepiej funkcjonuje i regeneruje się. Ludzie niewyspani lub żyjący w stresie mają wyższy poziom kortyzolu (wydzielany przez nadnercza), co powoduje wolniejsze pozbywanie się tłuszczu. Pracuj nad swoją „inteligencją dietetyczną”. Co to takiego? Po odpowiedź zajrzyj tutaj.

Na zakończenie zachęcamy was do obliczenia swojego wskaźnika masy ciała. Jak to zrobić? Musisz znać swoją wagę oraz wzrost wyrażony w metrach (np. 1,78 m). Wzrost podnieś do kwadratu, a liczbę kilogramów podziel przez otrzymany wynik. W ten sposób wyliczysz swój wskaźnik BMI.

Jak interpretować wyniki?

Wynik poniżej 18 - to niedowaga.

18 – 25 - waga w normie.

25,01 – 30 - nadwaga.

30,01 i powyżej - to już otyłość.

Podobno jednak stosunek talii do bioder jest lepszym niż BMI wskaźnikiem. Określisz go, dzieląc obwód talii przez obwód bioder (tym razem wyrażone w centymetrach). Dla kobiet odpowiedni wynik (w normie) to 0,8.

Strony

× Użyj prawej i lewej strzałki na swojej klawiaturze, aby przeglądać podstrony artykułu
Komentarze (130)
ocena
5/5

Pozostaw pole puste, aby dodać komentarz jako anonim.

Opcjonalnie

Ocena artykułu 1-5

Wpisz wynik równania, aby dodać komentarz

Anonim
(Ocena: 5)
2008-12-30 23:27:00

45 minut. oo fajnie. jem kanapke okolo 2 minut i u mnie to jest norma, a na snaidanie jem 4. wiec 8 minut. chyba bym musiala co kazda kanapka robic sobie 5 minutowe przerwy , bez sensu xD

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-12-30 11:58:00

Ludzie!!!!!!! Żadne głodówki!!!! Tym bardziej tabletki!!!!!!! mogą tylko zaszkodzić!!!!! jeżeli komuś na prawdę zależy żeby schudnąć to schudnie! Jeżeli oczywiście ma z czego! Domyślam się, że niektórzy tylko narzekają, że mają problemy z wagą tylko po to żeby im mówić, że są szczupli! Albo to przez pychę albo macie problemy z zaakceptowaniem siebie! w jednym i drugim wypadku, powinno się najpierw udać do psychologa, dopiero potem do dietetyka...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-12-19 12:27:00

[quote="Gosc"]siaaa :( chcialabym tak sobie umiec odmowic jedzeniaaa, ale przeciez sie nie da . Jem 24 godziny na dobeeeee no jak spie to nie jem a tak to caaaaaaaly czas i ciagle tylko narzekam ze musze schudnac, zaczac cwiczyc i takie tammm ale niestety jeden dzien sobie odmowie jedzienia i pocwicze a w nastepny cooo ?? oczywiscie wszystko nadrabiam ;) haha albo pocwicze chwilke i odrazu do lodowki ;D no ale nic nie poradze uwielbiam jesc ;) a pozniej tylko cierpie ze ruszyc sie nie moge:( niech mi ktos powie jak mozna sobie odmowic cokolwiek ?? :))))))) bo przydaloby mi sie przed 100dniowka troche schudnac waze 50 kg przy wzroscie 171 :(((( a chcialabym 45kg wazyc, jak kiedys .. :( ja waze 50 kilo przy wzroscie 166 i jestem bardzo sczupla..a jem duzo. lekarze mi mowili zeby uwazac i sie nie odchudzac bo moge zostac anorektyczka... wcalenie chce schudnac wrecz przeciwnie troche przytyc bo jestem strasznie chuda a jeszcze rosne.... jak Ty masz 171cm to nie chce sobie nawet wyobrazac jak Ty wygladasz... dziewczyno lepiej uwazaj!! bo w anoreksje nie jest tak trudno wpasc... gorzej bedzie z tej choroby wyjsc.... ! Ja jestem taka szczupla choc duzo jem bo mam cwicze duzo i czesto i biegam codziennie i nie wierze w jakies diety...;/ po prostu trzeba sie zdrowo odzywiac i bardzo duzo cwiczyc wtedy mozna sie obzerac;P i sie nie przytyje;PPxD [/quote] Przerażacie mnie :/

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-12-19 12:25:00

[quote="Gosc"]glodowka jest bardzo niebezpieczna lepiej odchudzac sie stosujac jakies dobre tabletki odchudzajace, np formoline, albo merida czy jakos tek - i oczywiscie trzeba jakos jedzenie ograniczyc, plus cwiczenia - bez cwiczen nie wiem czy sie ladnie wymodeluje cialo[/quote] ty masz jakieś problemy umysłowe? Właśnie przez takie jak Twoja gadka młode dziewczyny sięgają po chemie po to żeby sie odchudzić i wpadają w anoreksje i inne choroby.. tabletki "odchudzające" zawieraja w sobie tyle niebezpiecznych substancji, ze sobie tego nie wyobrazasz. Niektore nawet narkotyki .. dzialające pobudzająco. Wiec zanim cos napiszesz zastanow sie nad skutkami.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-12-15 16:53:00

[quote="IzuniaCrazy"]A czy ktos mi powie jak mozna zrzucic miesnie? Wiem, ze to moze glupie pytanie, ale niestety mam taki maly problem... W kwietniu tego roku zaczelam chodzic na silownie z siostra mojego chlopaka. Wiadomo, zaczelysmy od lzejszych cwiczen, ale z czasem jak karnet zaczynal sie konczyc to my dodawalysmy sobie ciezszych zadan i wiecej ciezarkow, co z tego wyszlo? W maju jak potrzebowalam zakiet na komunie kuzynki, to musialam kupic 40-tke bo 38-moj normalny standardowy rozmiar byl za ciasny w rekawach:/. Od tej pory przeklinam dzien w ktorym poszlam na silownie, tym bardziej, ze myslalam im ciezej bede cwiczyc tym szybciej schudne to teraz mam :/ rece od lokci do ramion jak dwie paroweczki a jak napinam to widac mi troche miesnie i najgorsze jest to, ze sa takie parowkowate i lekko grubawe :/. Ogolnie nie wygladam zle, mam zamiar zaczac teraz chodzic na basen, ale nie ma to jak nabawic sie miesni, ktorych pozniej niewiadomo jak sie pozbyc... :/[/quote] zacznij mniej jesc. gdy sie je mniej organizm spala mięśnie ;)

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-12-08 21:20:00

Dawno się nie ważyłam, ale jeśli mam taką samą wagę, co wcześniej, to moje BMI wynosi 20.76...

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-12-03 18:56:00

Ja 1000 kalorii spożywam normalnie (kiedyś policzyłam średnią kaloryczność moich posiłków), trenuje siatkówkę i do osób szczupłych nie należę. Teraz spożywam ok. 800 kalorii i mam nadzieję na jakieś efekty. Dietę powinien dobrać dietetyk bo chociażby po moim przykładzie widać, że każdy ma inne zapotrzebowanie kaloryczne. Teoretycznie powinnam spożywać min. 1500 kalorii - jak tyle jem to tyje.

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-11-30 19:08:00

siaaa :( chcialabym tak sobie umiec odmowic jedzeniaaa, ale przeciez sie nie da . Jem 24 godziny na dobeeeee no jak spie to nie jem a tak to caaaaaaaly czas i ciagle tylko narzekam ze musze schudnac, zaczac cwiczyc i takie tammm ale niestety jeden dzien sobie odmowie jedzienia i pocwicze a w nastepny cooo ?? oczywiscie wszystko nadrabiam ;) haha albo pocwicze chwilke i odrazu do lodowki ;D no ale nic nie poradze uwielbiam jesc ;) a pozniej tylko cierpie ze ruszyc sie nie moge:( niech mi ktos powie jak mozna sobie odmowic cokolwiek ?? :))))))) bo przydaloby mi sie przed 100dniowka troche schudnac waze 50 kg przy wzroscie 171 :(((( a chcialabym 45kg wazyc, jak kiedys .. :( ja waze 50 kilo przy wzroscie 166 i jestem bardzo sczupla..a jem duzo. lekarze mi mowili zeby uwazac i sie nie odchudzac bo moge zostac anorektyczka... wcalenie chce schudnac wrecz przeciwnie troche przytyc bo jestem strasznie chuda a jeszcze rosne.... jak Ty masz 171cm to nie chce sobie nawet wyobrazac jak Ty wygladasz... dziewczyno lepiej uwazaj!! bo w anoreksje nie jest tak trudno wpasc... gorzej bedzie z tej choroby wyjsc.... ! Ja jestem taka szczupla choc duzo jem bo mam cwicze duzo i czesto i biegam codziennie i nie wierze w jakies diety...;/ po prostu trzeba sie zdrowo odzywiac i bardzo duzo cwiczyc wtedy mozna sie obzerac;P i sie nie przytyje;PPxD

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-11-27 18:00:00

[quote="Isiaaa"]:( chcialabym tak sobie umiec odmowic jedzeniaaa, ale przeciez sie nie da . Jem 24 godziny na dobeeeee no jak spie to nie jem a tak to caaaaaaaly czas i ciagle tylko narzekam ze musze schudnac, zaczac cwiczyc i takie tammm ale niestety jeden dzien sobie odmowie jedzienia i pocwicze a w nastepny cooo ?? oczywiscie wszystko nadrabiam ;) haha albo pocwicze chwilke i odrazu do lodowki ;D no ale nic nie poradze uwielbiam jesc ;) a pozniej tylko cierpie ze ruszyc sie nie moge:( niech mi ktos powie jak mozna sobie odmowic cokolwiek ?? :))))))) bo przydaloby mi sie przed 100dniowka troche schudnac waze 50 kg przy wzroscie 171 :(((( a chcialabym 45kg wazyc, jak kiedys .. :( [/quote] zdeje mi sie ze masz za duzo tłuszczu odłozonego na uszach... irytujamnie takie tempe laski chcesz schudnac schudnij wszyscy nie musza o tym wiedzeiec

Zgłoś do usunięcia Odpowiedz
Anonim
(Ocena: 5)
2008-11-27 08:34:00

WItam!!!! Ja stosowałam dietę 1000kcal dziennie i powiem wam, że efekty były rewelacyjne!!!! Ważyłam ok65 kg przy wzroście 163cm, wyglądałam jak kulka wszędzie miałam wszystkiego za dużo!!!! Zmotywowałam się do diety odchudzającej gdy obejrzałam płytkę z wesela!!!! Wszyscy się ze mnie śmiali, i powiedziałam sobie, że tak nie będzie!!!! Odchudzałam się ok pół roku Zgłoś do usunięcia

Odpowiedz