Top 10 marek galanterii skórzanej w Polsce

W dobie masowej nadprodukcji i nadmiaru towaru na rynku, trudno dziś o prawdziwy dotyk autentyczności, o produkty wykonane zgodnie ze sztuką rzemieślniczą, z dbałością o każdy detal oraz z szacunkiem dla każdego skrawka skóry.
Top 10 marek galanterii skórzanej w Polsce
03.03.2023

Poznajcie najlepsze marki galanterii skórzanej w Polsce, wierne i mniej wierne kaletniczej tradycji.

Top 10 marek galanterii skórzanej w Polsce

Polska galanteria skórzana premium to najczęściej produkty szyte z prawdziwych włoskich skór. Większość polskich luksusowych marek galanterii skórzanej, istniejących na rynku od lat, rozbudowała swój asortyment o walizki i torby podróżne, akcesoria, odzież, a obok torebek, portfeli i toreb z prawdziwej skóry, pojawiają się coraz częściej produkty z tzw. ekoskóry, tańszej, lecz nie tak szlachetnej i trwałej jak prawdziwa skóra.

Jednocześnie wraz z rosnącą masowością produkcji i konsumpcji oraz zmianami klimatycznymi, coraz częściej do głosu dochodzi świadomość konsumencka i rodząca się potrzeba doświadczania czegoś autentycznego, kupowania produktów wysokiej jakości, które nie ulegną szybko zniszczeniu i nie trzeba będzie ich wymieniać na nowy model wraz z kolejnym sezonem. 

W świadomości społecznej coraz silniej kiełkuje troska o środowisko naturalne oraz pragnienie praktykowania świadomej i odpowiedzialnej konsumpcji. W nawiązaniu do tych trendów – rośnie popularność marek kraftowych, opartych o tradycyjne rzemiosło, w których proces produkcji przebiega bez pośpiechu i jest oparty na autentyczności. Czy takie marki znajdziemy jeszcze wśród polskich producentów torebek skórzanych? 

W poniższym zestawieniu przedstawiamy najlepsze polskie marki torebek skórzanych. Czym się wyróżniają i kto może w nich zagustować? Przedstawiamy zestawienie producentów oferujących luksusowe wyroby skórzane klasy premium.

Adam Baron

Polska marka toreb i akcesoriów skórzanych Adam Baron istnieje od 1993 r. Powstała i nadal ma swoją manufakturę w Nowym Sączu, mieście, które po upadku socjalizmu stało się zagłębiem kaletniczym. Tradycja oraz zamiłowanie do wolności i wyrażania siebie, potrzeba autentyczności oraz indywidualizmu przetrwały po dziś dzień i są to wartości przyświecające tej rzemieślniczej polskiej marce. 

Obecnie Adam Baron oferuje torebki i torby dla ambitnych, ceniących niezależność kobiet i mężczyzn. Tu powstają unikaty, wyjątkowe, pojedyncze sztuki. Modele biznesowe i miejskie, teczki, aktówki, torby podróżne i akcesoria dostępne są w sklepie online marki. 

Cechą charakterystyczną marki jest to, że niczego nie udaje. Polska nazwa, polska produkcja, zachowanie rzemieślniczego charakteru, w 100% polskie torebki skórzane to wyróżniki marki kaletniczej z Nowego Sącza. Jedynie skóry, z których szyte są torebki, są włoskie, ale cały proces produkcji odbywa się na terenie Unii Europejskiej. Adam Baron to marka unikat na polskim rynku, nieidąca na kompromisy pod względem autentyczności i jakości swoich wyrobów.

Adam Baron szyje dla tych, którzy chcą skupić się na tym, co najważniejsze, odrzucić to, co ogranicza i rozprasza. Klientami firmy są więc zazwyczaj osoby wierne sobie, świadome, stawiające na najwyższą jakość i przywiązujące się do produktu. Minimalizm przekłada się również na ofertę produktów dostępną w e-sklepie. To dla niektórych wada, dla innych zaleta – łatwo znaleźć torebkę dla siebie, bez przeglądania w nieskończoność dostępnych modeli, kolorów. Produkty podzielone są wg kolekcji oraz charakteru, czyli przeznaczenia. Docenią to zapracowani ludzie biznesu oraz klienci, którzy nie chcą poświęcać dużo czasu na zakupy. 

Skórzaną torebkę Adam Baron można nosić długie lata, jak zapewnia producent „prędzej się znudzi niż zepsuje” i daje na nią aż 5 lat gwarancji. Solidna produkcja i najtrwalsze materiały – skóry z pracowni najlepszych włoskich mistrzów garbarstwa, wyprawiane ekologicznymi garbnikami to przejawy troski marki o zrównoważony rozwój. 

Filozofia firmy w kwestii eko jest prosta: marka produkuje zgodnie z popytem, nie szyje na zapas. Ręczną produkcję cechuje troska o wykorzystanie każdego skrawka skóry. Ze skrawków szyte są np. eleganckie breloki na klucze. Dzięki temu firma nie wyrzuca i nie utylizuje swoich produktów. Tu nic się nie zmarnuje.

Fabiola

Marka, która istnieje na rynku zaledwie od 2015 roku, jednak zdążyła zdobyć uznanie klientek. Założona przez projektanta, Krystiana Grzeszczaka, który tworzy nowe modele we własnej pracowni w Słupcy.

Produkty Fabioli to wyroby skórzane ze skóry zamszowej, licowej, tłoczonej, a także skór sztucznych tzw. eko. Produkcja handmade pozwala na personalizację torebek. Klientki, oprócz standardowych torebek, mają możliwość zamówienia modeli wg własnych preferencji. Mogą wybierać spośród wielu rodzajów oraz kolorów skór, a także drobnych akcesoriów. 

Podobnie jak Adam Baron, Fabiola szyje zgodnie z zapotrzebowaniem. Niektóre produkty dostępne są w ilości kilku sztuk, a inne szyte na wyraźne zamówienie klienta. Okres realizacji uzależniony jest od ilości aktualnych zleceń, nie możemy więc liczyć na to, że zdążymy ze świątecznym czy urodzinowym prezentem, jeśli nie złożyliśmy zamówienia z odpowiednim wyprzedzeniem.

O ile Adam Baron to zrównoważony minimalizm pod każdym względem, o tyle Fabiola to fantazja i pewnego rodzaju frywolność. Fabiolę doceniają fashionistki i kobiety, które lubią zakupy online i dysponują wolnym czasem. Wielość wzorów i kolorów sprawia, że kupując torebkę, już można myśleć o tym, która będzie następna. Fabiola daje 12–miesięczną gwarancję na swoje wyroby.

Ochnik

Ochnik to producent galanterii skórzanej, który obecnie ma w swoim asortymencie nie tylko luksusowe skórzane torby, teczki portfele, lecz także torebki tekstylne i wykonane z tzw. ekoskóry. Ofertę Ochnik dopełniają podróżne torby i walizki, obuwie, odzież, kurtki i płaszcze. 

Firma powstała w 1989 r. z inicjatywy Cezarego i Jacka, braci Ochnik, którzy marząc o skórzanych kurtkach, towarze niedostępnym wówczas w Polsce, postanowili wziąć sprawy we własne ręce i sami zaczęli je szyć. Kilka lat później w wyniku współpracy z włoskimi producentami surowców, wprowadzili na polski rynek nowy gatunek skóry, o startej wierzchniej części lica. Z upływem czasu marka Ochnik poszerzyła asortyment i zbudowała sieć salonów sprzedaży.

Obecnie to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek oferujących galanterię i odzież skórzaną, cechującą się wysoką jakością wykonania. Firma na przestrzeni ostatnich lat wycofuje z oferty futra na rzecz sztucznych, niestety wprowadza też do asortymentu torebki z tzw. skóry eko. 

Marka Ochnik początkowo szyła w Polsce, później w miarę rozwoju przeniosła produkcję za granicę. Jak podaje Instytut Biznesu Rodzinnego, dla Ochnik szyją firmy z Turcji, Pakistanu, Indii i Chin, w tym dwie, praktycznie na wyłączność. Marka wciąż jednak utrzymuje własny Dział Produkcyjny, który w każdym sezonie szyje kolejne zlecenia, wykonuje usługi poprawkowe oraz reklamacyjne.

Wittchen

Torebek Wittchen nikomu nie trzeba przedstawiać. To jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku europejskim. Produkty elitarnej marki pojawiają się co jakiś czas w Lidlu, dostępne dla wszystkich, w dużo niższej cenie jednak w limitowanej ilości. Dla jednych to plus, dla innych w wyniku tej współpracy zanikło coś cennego – doświadczenie obcowania z luksusową marką.

Firma Wittchen, pomimo obco brzmiącej nazwy, jest marką polską. Została założona w 1990 roku przez Jędrzeja Rafała Wittchena, który zarządza nią wraz z żoną Moniką. W tamtych czasach wszystko, co zagraniczne kojarzone było z luksusem, dlatego też niemiecka nazwa idealnie pasowała, by sygnować nią skórzaną galanterię. Logo marki, zaprojektowane przez samego właściciela, jest jednocześnie herbem rodzinnym Wittchenów. Tworzą go dwa lwy oraz tarcza z inicjałami imion założyciela.

Początkowo produkty były sprzedawane w lokalnych sklepach z galanterią, później powstały pierwsze salony firmowe. Duże zainteresowanie produktami WITTCHEN sprawiło, że mały warsztat nie był w stanie realizować wszystkich zamówień i produkcja została przeniesiona do Włoch, słynących z najlepszej jakości skór oraz manufaktur z tradycjami. Każdy oferowany wyrób wykonywany był ręcznie, z najwyższej jakości skór włoskich, z dbałością o każde przeszycie oraz detal.

Wittchen początkowo produkował wyłącznie galanterię skórzaną, następnie torebki, a później również rękawiczki, apaszki, parasole, obuwie, perfumy, buty, krawaty, apaszki, paski, czapki i rękawiczki. Jeśli chodzi o torebki, marka obecnie oferuje nie tylko wyroby z prawdziwej skóry, lecz również z tzw. ekoskóry oraz tworzyw sztucznych

Produkcja odbywa się w Chinach, we Włoszech oraz w Polsce. Firma, choć kupuje gotowe produkty, sama określa styl i fasony zamawianych wyrobów, a także uczestniczy w wyborze surowców do ich produkcji. Dzięki temu ma kontrolę nad jakością swoich produktów. 

Puccini 

Kolejny po Wittchenie polski gigant, który z rzemieślniczej produkcji przeszedł na produkcję na skalę przemysłową. Wielu klientów myśli, że to włoska firma, co nie ma nic wspólnego z prawdą – to polska marka, która postawiła na włoską nazwę, nazwisko słynnego kompozytora, ze względów prestiżowych. Włochy są przecież stolicą mody i kojarzą się z najlepszymi wyrobami skórzanymi. Z kolei pierwszym asortymentem, jaki pojawił się w ofercie firmy, była galanteria skórzana, wykonywana z najlepszych włoskich skór. 

Firma Puccini związana była zawsze z Pomorzem Zachodnim, obecnie jej serce bije w Skarbimierzycach. Nie tylko nazwa, ale i logo nawiązuje do Włoch. Motyw w logo Puccini nawiązuje do zamocowanego na przedniej części weneckiej gondoli stalowego okucia, którego zadaniem jest zrównoważenie ciężaru gondoliera stojącego na rufie. Ta dewiza równowagi towarzyszy projektantom podczas prac projektowych nad produktami marki – chodzi o balansowanie proporcjami między praktycznością i unikalnym designem.

Oprócz eleganckiej, wysokiej jakości skórzanych toreb, portfeli, produktów wykonanych ze skóry naturalnej Nappa, marka oferuje również torebki ze skóry tzw. eko, bagaże podróżne, bieliznę męska i skarpetki. Galanteria skórzana damska i męska oraz pozostałe produkty Puccini dostępne są w największych miastach Polski oraz Europy, m.in. w Niemczech, Anglii, Szwajcarii, Czechach, Ukrainie oraz w sklepie internetowym i w strefie marek Allegro.

Cartello

Polska marka wysokiej jakości galanterii skórzanej dla kobiet i mężczyzn, o włosko brzmiącej nazwie, której historia sięga 1986 roku. Nazwa pochodzi od słów la cartella oznaczającego torebkę i le cartello, czyli plakat. Inspiracją dla powstania tej nazwy był fakt, iż firma początkowo zajmowała się wytwarzaniem galanterii skórzanej dla branży reklamowej, na zamówienie. Po pewnym czasie zdecydowano się na otwarcie własnej marki wysokojakościowych wyrobów skórzanych dla kobiet i mężczyzn. 

Klientami firmy są zarówno ludzie młodzi, jak i dojrzali, ceniący styl i szyk, a także ci, którzy stawiają na swobodę. Wśród oferowanych w sklepie firmowym w Tychach lub w sklepie online produktów marki Cartello znaleźć można m.in.: klasyczne modele męskich toreb, damskich torebek, toreb na laptopa, teczek. Asortyment uzupełniają skórzane aktówki, portfele, paski, etui oraz organizery.

Skóry, z których wykonywane są produkty, pochodzą z włoskich oraz polskich garbarni. Produkty szyte są w pięciu zakładach zlokalizowanych w naszym kraju, które wyspecjalizowały się w wytwarzaniu konkretnej grupy wyrobów.

Gino Rossi

Kolejna polska marka premium o włoskiej nazwie, jedna z najbardziej rozpoznawalnych w segmencie wyrobów skórzanych z górnej i średniej półki. Kiedyś funkcjonowała jako samodzielna marka, obecnie należy do grupy CCC. Na dobrą reputację marka Gino Rossi zapracowała połączeniem znajomości najnowszych trendów z doskonałej jakości materiałami, prawdziwymi włoskimi skórami.

Skórzane buty Gino Rossi, początkowo tylko męskie, od początku produkowane są w fabryce w Słupsku. Przedsiębiorstwo zostało założone w 1992 roku i było efektem współpracy polskich i włoskich konstruktorów obuwia. Obcojęzyczna nazwa firmy była wówczas dla klientów obietnicą luksusu, stąd wybór padł na imię i nazwisko jednego z włoskich udziałowców, Gino Rossi.

Po galanterii skórzanej męskiej w ofercie marki pojawiły się: damskie torebki, portfele, teczki oraz środki do pielęgnacji obuwia, potem: dodatki, parasole czy okulary przeciwsłoneczne. Większość produktów pochodziła ze słupskiego zakładu, niektóre modele importowane były od zaprzyjaźnionych dostawców z Włoch. Obecnie, po przejęciu marki przez grupę CCC oferta asortymentu marki zwiększyła się, a produkcję przeniesiono do Polkowic, gdzie znajduje się siedziba CCC. 

Wciąż eleganckie torebki i torby Gino Rossi można kupić w sklepie internetowym zarówno marki, jak i popularnej sieci obuwniczej oraz w sklepach stacjonarnych. 

Batycki

To najstarsza, uznana marka galanterii skórzanej, mająca swoje rzemieślnicze początki w 1948 r. Na przestrzeni lat zaczęła wytwarzać konfekcję i galanterię skórzaną i sprzedawać ją we własnych butikach. Przez długie lata właścicielką i główną projektantką firmy była Bożena Batycka, ikona stylu, znana wśród aktorów, polityków czy czołowych biznesmenów. 

Firma Batycki, w przeciwieństwie do takich marek jak Puccini czy Wittchen, które poszerzają asortyment o produkty spoza obrębu galanterii skórzanej, w 1997 r. postawiła na ograniczenie go do eleganckich toreb i torebek, rezygnując z innego rodzaju produktów. Dlatego dziś Batycki kojarzy się ze skórzaną, ekskluzywną torebką z charakterystycznym oczkiem bursztynu. Ten charakterystyczny znak (jak wilga u Ochnika, czy jednorożec u Adama Barona) nazywany „złotem Bałtyku”, ma podkreślić związek z miejscem, gdzie z znajduje się fabryka firmy, mianowicie z Gdańskiem. 

Torebki Batycki mają różne wzory, kolory i fasony. Potrafią być eleganckie, klasyczne, casualowe i ekstrawaganckie. Pasują do garderoby młodych dziewczyn, pomimo tego, że wcześniej podbiły serca również i ich mam. Te z limitowanych serii kosztują nawet kilka tysięcy złotych. Produkowane w małej ilości, tak żeby klientki mogły czuły, że posiadają produkt wyjątkowy. 

W ofercie sklepu internetowego marki są również: portfele, portmonetki, teczki, paski oraz torby, teczki i akcesoria dla mężczyzn. Ciekawostką jest, że torebki Batycki pojawiły się w 2021 r. w sieci drogerii Super–Pharm, gdzie można było kupić cztery modele w okazyjnej cenie.

Kazar

Marka Kazar wywodzi się z Podkarpacia. Jej początki sięgają 1990 roku, kiedy to czterech polskich przedsiębiorców założyło firmę, trudniącą się dystrybucją markowego obuwia z Włoch. Dzięki budowanemu przez lata doświadczeniu oraz podążaniu za światowymi trendami marka zdobyła silną pozycję na polskim rynku.

Marka Kazar znana jest z produkcji obuwia, toreb i akcesoriów wysokiej jakości takich jak paski, okulary, apaszki, perfumy, rękawiczki itp. Wśród jej klientów są fashionistki, piosenkarki, aktorki i celebrytki. Torebek tej marki nie można zaliczyć do uniwersalnych, klasycznych ani minimalistycznych. Zakup takiej torebki zmusza panie do dokładnego zaplanowania swojego looku, ponieważ oryginalnie, odważnie wyglądający produkt z dużą ilością zdobień, nie będzie komponował się dobrze ze wszystkim – wymaga on szczególnej oprawy.

Betlewski

Betlewski to rodzinna marka, która istnieje na rynku stosunkowo niedługo, od 2011 roku, jednak niektóre z jej produktów mają dłuższą historię, ponieważ ich projekty, a często również i prototypy, zostały wykonane jeszcze w latach 90. Pierwszy sklep firmowy otwarto na warszawskiej Pradze, dawnej stolicy niewielkich garbarni i manufaktur galanterii skórzanej w stolicy.

W logo marki Betlewski, które znajduje się na produktach, widnieje elegancki symbol drzewa, co ma nasuwać skojarzenie z drzewem genealogicznym i przypominać o rodzinnych wartościach, jakie wyznaje marka.

Betlewski to przede wszystkim dobrej jakości damskie i męskie artykuły galanterii skórzanej wykonane ze skóry, takie jak: torebki, torby, portfele czy paski. Produkty mają klasyczny, uniwersalny wygląd. Kilka lat temu firma poszerzyła swoją ofertę o produkty z tzw. ekoskóry, tańsze i właściwie każdy może sobie na nie pozwolić. W ofercie firmy znajdują się również walizki i różnego typu bagaż, portfele i akcesoria, m.in. zegarki, czapki, rękawiczki, kosmetyki, breloki itp. Można je kupić w sklepie internetowym marki oraz w strefie marek Allegro.

 W artykule przedstawiliśmy 10 polskich marek toreb i akcesoriów skórzanych zasługujących na uznanie. Wszystkie oferują wysokiej lub dobrej klasy produkty. Podczas gdy niektórzy jak np. Puccini stali się potentatami w produkcji polskiej galanterii skórzanej i wprowadzają do oferty tzw. skórę ekologiczną, inni, jak Adam Baron zachowali rzemieślniczy charakter produkcji i wierność kaletniczej tradycji. 

Jedni i drudzy mają swoje racje, jednak dylematem pozostaje kwestia: co jest bardziej ekologiczne i właściwe? Zakup torebki z tzw. ekoskóry o znacznie mniejszej trwałości, która szybciej trafi na wysypisko odpadów, czy zakup torebki ze skóry naturalnej, która będzie służyła długie lata?

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie