ARGUMENT: Nowa marka polskich torebek, które pokochasz nie tylko ze względu na ich wygląd

Przepiękne, bardzo stylowe modele torebek są tworzone metodą #zerowaste.
ARGUMENT: Nowa marka polskich torebek, które pokochasz nie tylko ze względu na ich wygląd
Fot. argumentshop.pl
27.02.2019

Żyjemy obecnie w czasach, w których siłą napędową jest konsumpcjonizm. Im więcej mamy, tym mocniej wzrasta w nas chęć posiadania. Kupujemy wszystko: usługi, wyroby, produkty, a wszechobecne reklamy wpajają nam, że to i tak za mało. Nie wystarczy już mieć zwykłego telefonu. Jeśli chcemy czuć się społecznie ważni, musimy kupić określony model z tysiącem niepotrzebnych funkcji. A za pół roku wymienić go na kolejny, nowszy. Ubrań nie kupujemy już dlatego, że te, które mamy w szafie zużyły się lub zmieniła się pora roku. Sklepy odzieżowe wypuszczają nowe kolekcje co tydzień, a my pragniemy nadążać za modą i trendami. Kupujemy więc piętnastą parę dżinsów, tym razem z przetarciami na lewym, a nie prawym kolanie. Trzy identyczne swetry, różniące się jedynie odcieniem. I koniecznie nową kurtkę, bo ta, która służyła nam w zeszłym roku, jest już zwyczajnie passé.

Wszystko jest oczywiście dla ludzi i nie chodzi teraz o to, by odmawiać sobie każdej przyjemności, bo „konsumpcjonizm jest zły”. Warto jednak pamiętać, że całe to konsumpcyjne szaleństwo bardzo mocno odbija się na ekologii, a nieustanne eksplorowanie zasobów naturalnych i wzrastające z roku na rok ilości śmieci czynią środowisku nieodwracalne szkody.

Na szczęście świadomość społeczeństwa na ten temat systematycznie wzrasta. Przybywa również inicjatyw, które starają się dać konsumentom wybór i alternatywę w postaci przemyślanych zakupów. Jedną z nich jest marka ARGUMENT.

Firma, która istnieje na polskim rynku zaledwie od kilku tygodni, tworzy przepiękne, bardzo stylowe modele skórzanych torebek metodą „zero waste”. Filozofia marki jest prosta: torebki są wykonane z materiałów skórzanych, będących jednocześnie w 90% surowcem wykupionym z warsztatów tapicerskich, meblarskich oraz wszelkich zakładów galanteryjnych. Projekty ARGUMENT nadają zatem „drugie życie” skrawkom materiałów, które na co dzień w olbrzymich ilościach trafiają do utylizacji lub zwyczajnie do śmieci.

O idei „circular economy” oraz o procesie projektowania i tworzenia torebek, rozmawiamy z założycielką i dyrektor kreatywną marki, Adą Ochman.

- Konsument, który pierwszy raz spotyka się z Twoim produktem i słyszy, że ten jest skórzany, może czuć się trochę zbity z tropu. Skoro torebka jest wykonana ze skóry, to nie może być ekologiczna, ponieważ jej tworzenie wiązało się z cierpieniem zwierząt. Czy mogłabyś wyjaśnić, na czym dokładnie polega metoda „zero waste” i dlaczego Twoje produkty są przyjazne dla środowiska?

Produkcja w duchu zero waste wciąż jest tematem niszowym w Polsce. Ciężko jest wytłumaczyć dzisiaj konsumentowi w szybki sposób, na czym polega idea i zarazem fenomen tej produkcji. Faktycznie zdarzało się, że ktoś, kto w ekspresowym tempie przebrnął przez nasze profile na portalach społecznościowych nie do końca potrafił zrozumieć, dlaczego marka tworząca torebki ze skóry naturalnej chce głośno mówić o ekologii. Odpowiedź jest złożona. Chcieliśmy stworzyć markę, która oprócz dostępności określonego asortymentu, będzie miała głębszy przekaz i skupi się na nagłaśnianiu problemów, z których niestety zdaje sobie sprawę mniejsza część naszego społeczeństwa.

Wiedzieliśmy, co chcemy produkować, a tak naprawdę kolejnym krokiem była głębsza refleksja, w jaki sposób możemy wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie w tej branży. Powstał pomysł, który od początku fascynował innych swoją prostotą. Postanowiliśmy wykupywać kawałki materiałów, które dotychczas ze względu na swój format były wyrzucane do śmieci lub były utylizowane. Dzięki temu, uzyskaliśmy ARGUMENT, że skóra jako surowiec jest moralnie uzasadniona i w 100% wykorzystana.

Przez ostatnie miesiące uzyskaliśmy bardzo dużo informacji, które dotyczą ilości odpadów trafiających do obiegu naszego środowiska. Poprzez niezaplanowany dotychczas logistycznie proces produkcji, wejścia sezonowej mody, czyli wspomniany przez ciebie wcześniej nadmierny konsumpcjonizm, przyczyniamy się do poważnych zagrożeń naszego środowiska.

Kilka osób zapytało nas o to, dlaczego nie produkujemy naszych torebek ze skóry ekologicznej. Na początku był taki plan, jednak po zagłębieniu się w tematykę rozkładania się takich materiałów, odniosłam wrażenie, że wspomniana eko-skóra z ekologią ma tylko wspólną nazwę. Jednak nie będę zapewniać, że w przyszłości również nie wykorzystamy takich materiałów, w końcu stanowią one również znaczną ilość odpadów.

- Pomysł wykorzystywania skrawków materiałów do tworzenia pięknych, ponadczasowych w swoim designie torebek jest genialny w swojej prostocie, a jednak zapoczątkowała go dopiero marka ARGUMENT. Kiedy wpadłaś na to, by stworzyć firmę, której przyświeca idea „circular economy”?

Tak naprawdę na pomysł idei marki wpadłam ponad rok temu, nie posiadając jeszcze wiedzy na temat życia w duchu zero waste. Kilka miesięcy później, podczas zaawansowanych prac projektowych i tworzenia rozbudowanej strategii marki Argument, okazało się że jest kilka innych firm (nawet jedna z naszego segmentu), które aktywnie działają od kilku lat według tej właśnie idei. Bardzo cieszy mnie to, że inne firmy również zwracają uwagę na ten problem i konsekwentnie uświadamiają konsumentów na ten temat.

- Jak długo powstaje w Twoim zakładzie jedna torebka? Czy mogłabyś opisać, jak przebiega cały ten proces, począwszy od stworzenia projektu aż do jego produkcji?

Bardzo chętnie :) To była moja ulubiona część pracy nad projektem. Nie posiadam wykształcenia kaletniczego, w związku z tym moje projekty na każdym etapie musiały być weryfikowane przez wykwalifikowanych rzemieślników i fachowców. Zależało mi na zaprojektowaniu kolekcji, która będzie ponadczasowa, minimalistyczna i użyteczna.

Z estetyką w dzisiejszych czasach jest tak - profesjonaliści z branży marketingu posiadają umiejętności i narzędzia, które potrafią stworzyć wyimaginowaną potrzebę posiadania danego produktu. W związku z tym, społeczeństwo w kwestii zakupu kieruje się emocjami, a niestety rzadko logiką i właściwą potrzebą.

Mając na uwadze tę wiedzę, pragnę edukować konsumentów na temat tego, że nasze świadome wybory mają wpływ na otoczenie. Uwrażliwiamy i chcemy inspirować również inne firmy, aby zechciały przemyśleć procesy swoich produkcji. Po tym jak zadecydowaliśmy, że skupimy się na wykorzystywaniu materiałów skórzanych, poświęciłam kilka miesięcy na poszukiwania dostawców, którzy będą chcieli z nami w tym zakresie współpracować. Na tym etapie, ku mojemu zaskoczeniu, napotkałam największe problemy. Duża ilość zakładów nie chciała ze mną rozpocząć takiej współpracy ze względu na małą opłacalność czy brak segregacji. Docelowo jednak, udało nam się uzyskać wystarczającą ilość kontaktów do osób, które widzą w tym segmencie potencjał.

Przykładowo, jeśli dana firma produkuje siedzenia samochodowe, posiada „skrawki” które nie są dla niej użyteczne ze względu na mały rozmiar. Dla nas jednak są to wartościowe kawałki skóry, które wykorzystujemy do produkcji naszej kolekcji. W przypadku siedzeń, mowa jest o masowej produkcji - stąd posiadamy stałą dostawę skrawków.

Wracając do pytania na temat realizacji samej torebki - produkcja odbywa się etapami. W firmie producenta jest kilka działów, które są odpowiedzialne za powstanie całości produktu. Po zaakceptowaniu poszczególnego projektu, rozpoczynamy prace nad prototypem, który po wykończeniu trafia do działu analizy produktu. Każde takie spotkanie jest bardzo wartościowe i pozwala dopracować funkcjonalność „od podszewki”. Dzięki takiej współpracy, jesteśmy pewni, że produkt który docelowo zostanie zaprezentowany w sprzedaży, będzie wyjątkowy i zaplanowany w każdym calu według naszych założeń. W zależności od modelu torebki, proces powstania trwa do 2-3 tygodni zanim opuści zakład produkcyjny. Końcowym etapem jest estetyczna i ekologiczna forma opakowania, która w przypadku naszej marki również ma dla nas bardzo istotne znaczenie.

- Design Twoich torebek łączy w sobie minimalizm z wysoką modą. Do tej pory marka ARGUMENT wypuściła pięć modeli: Ellie, Molly, Sati, Tote Max Size oraz Cindrella. Który z nich cieszy się wśród kobiet największą popularnością?

Największym zainteresowaniem jak do tej pory cieszy się model Molly oraz Tote Max Size. W przypadku Molly wydaje mi się, że jest to kwestia połączenia elegancji z funkcjonalnością. Jest to torebka typu canteen bag, która zwraca swoją uwagę ze względu na szerokość i opuszczoną obręcz, a ta - dzięki wszytemu magnesowi w środku - nie przemieszcza się w momencie ruchu. Natomiast Tote Max Size to elegancka torba w stylu shopper, posiada owalne dno, dzięki czemu jest wyjątkowo pojemna. Pod spodem umieściliśmy cztery metalowe pukle, które izolują torbę od powierzchni, na której czasem się ją kładzie. Dzięki temu prezentuje się tak samo dobrze w każdej sytuacji.

- A który model Ty lubisz najbardziej i dlaczego?

Moim ulubionym Argumentem jest model Cinderella. Zdecydowanie. Ciężko oddać na zdjęciach jej funkcjonalność i oryginalność. Niesamowite jest w niej to, że nigdy nie widziałam nawet odrobinę podobnej torebki. Mam ją ze sobą często na co dzień, jak i na eleganckich wyjściach.

- Czy zdarza się, że dziewczyny zaczepiają Cię na ulicy i pytają, gdzie mogą kupić identyczną torebkę jak Twoja?

Przyznam szczerze, że tak. Zdarzało się to jeszcze przed premierą, kiedy testowałam produkt na „własnej skórze”. Swoją drogą bardzo miłe doświadczenie, kiedy otrzymuję niewymuszony komplement na temat swojego projektu, będąc przechodniem na ulicy :) Jeszcze milszym jest widzieć kobiety z własnymi Argumentami. To mnie tylko utwierdza w przekonaniu, że to, co robię, ma sens.

- Dużą wagę przykładasz także do opakowań, w których wysyłane są torby. Pudełka również są ekologiczne?

Oczywiście. W swojej pracy stawiam na konsekwentność. Mówiąc otwarcie o misji marki, nie mogę wykorzystywać do zabezpieczenia produktów np. folii bąbelkowej (mimo że tego typu produkt powinien być odpowiednio zabezpieczony).

Skupiliśmy się na wykorzystywaniu ekologicznych kartonów z recyklingu, natomiast do wypełnienia używamy wiórów drewnianych ze stolarni oraz makulatury z niszczarki do papieru. W formie znakowania stosujemy jedynie naklejki z identyfikacją marki.

W środku znajduje się całościowy komunikat na temat misji marki Argument.

- Torebki ARGUMENT można kupić wyłącznie online, czy masz w planach także sklepy stacjonarne?

W tym miesiącu rozpoczynamy współpracę z butikiem Pieceofk8 we Wrocławiu. Docelowo planujemy założyć showroom w Warszawie i poszerzyć zakres naszych działań stacjonarnych o kilka innych prestiżowych butików na terenie Polski.

- Jak długo klientka musi czekać na torebkę od momentu złożenia zamówienia przez Internet i z jakimi kosztami powinna się liczyć?

Cieszę się, że o to pytasz, ponieważ ten wątek również łączy się ze szczerością i transparentnością naszej firmy. Zawsze chciałam założyć markę, która będzie mówić otwarcie o produkcji, jak i o kosztach. Na naszej stronie informujemy Klientów, że każdy produkt jest realizowany specjalnie dla nich - stąd założyliśmy górną granicę 30 dni roboczych z dostawą do domu (z reguły trwa to szybciej). Dzięki temu, każdy konsument może czuć się wyjątkowo.

Na stronie znajduje się również informacja na temat wyszczególnionych kosztów, jakie składają się na całościową kwotę produktu. Wśród nich są koszty produkcji, opodatkowanie, transport, reklama, a nawet nasza marża.

- Jakie masz plany na najbliższą przyszłość? Powstaną nowe modele torebek, a może spróbujesz podbić także rynki zagraniczne?

Na razie realizujemy naszą kilkumiesięczną strategię, według której staramy się zwiększać rozpoznawalność marki na rynku polskim. Z czasem, mam nadzieję, pojawi się możliwość wystąpienia na arenie międzynarodowej.

W przypadku asortymentu docelowo nie chcemy ograniczać się tylko do toreb - będziemy chcieli wprowadzić również inne akcesoria - w tym też dla panów.

- Jak wyobrażasz sobie markę ARGUMENT za 5 lat?

W dzisiejszych czasach wszystko zmienia się w tak szybkim tempie, że ciężko mi powiedzieć, gdzie będziemy za rok. Mam jednak wobec tej marki bardzo duże plany i wiążę z nią duże nadzieje - torebki z naszej kolekcji w kwestii estetyki mogą mieć swoich zwolenników, jak i przeciwników, jednak misja powinna być respektowana i rozumiana przez każdego świadomego obywatela świata.

Torebki ARGUMENT znajdziecie na oficjalnej stronie sklepu: argumentshop.pl

oraz na Instagramie: argument_official_

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Argument Shop (@argument_official_)

 

Podróżująca suknia ślubna. Nowożeńcy odtworzyli sesję ślubną w ponad 30 krajach świata!
Podróżująca suknia ślubna. Nowożeńcy odtworzyli sesję ślubną w ponad 30 krajach świata! - zdjęcie 1

Polecane wideo

Komentarze (11)

Ocena: 5 / 5
Aga (Ocena: 5) 08.03.2019 11:56
Ale super! Nie dość, że ładne i oryginalne, to jeszcze z takim naciskiem na ekologie. Zaczynam odkładać kasę xD
odpowiedz
Kkk (Ocena: 5) 01.03.2019 00:57
No niestety, ale te modele wyglądają dokładnie tak jak torebki Gucci. Nie widzę tu oryginalności.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 28.02.2019 14:27
po raz pierwszy wszystkie modele torebek bardzo mi się podobają
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 28.02.2019 12:20
Świetny pomysł! Design torebek ponadczasowy. Lubię to!
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 27.02.2019 17:20
chciałabym Molly :)
odpowiedz

Polecane dla Ciebie