Jak polskie marki modowe dbają o środowisko?

Sprawdzimy to na przykładzie polskiej firmy posiadającej kilka znanych marek.
Jak polskie marki modowe dbają o środowisko?
fot. iStock
30.06.2021

Co oznacza zrównoważony rozwój i jak polskie firmy odzieżowe podchodzą do tej kwestii? Niektóre z nich w trosce o środowisko eliminują plastik, decydują się na wybór przyjaźniejszych planecie materiałów, a podczas produkcji starają się minimalizować zużycie wody czy energii. Prześledźmy na przykładzie LPP, spółki zarządzającej m.in. marką Reserved, jak w praktyce krajowe przedsiębiorstwa dbają o środowisko.

Odpowiedzialna moda to nie nowość dla gdańskiej firmy, do której należy pięć rozpoznawalnych na arenie międzynarodowej marek: Reserved, Mohito, Cropp, House i Sinsay. Swoją pierwszą strategię zrównoważonego rozwoju LPP ogłosiło w 2017 roku, a dwa lata później kolejną – „For People For Our Planet”. Obejmuje ona plany spółki do 2025 roku, które dotyczą czterech filarów: projektowanie i produkcja, zarządzanie plastikiem, bezpieczeństwo chemiczne produkcji oraz ekologiczne budynki. Co oznacza to w praktyce?

Produkcja i materiały przyjaźniejsze środowisku

Obecnie niemal co piąta rzecz, którą znajdziemy w ofercie wszystkich marek LPP (a w Reserved już co trzecia), pochodzi z linii Eco Aware. Oznacza to, że dany produkt jest bardziej przyjazny środowisku ze względu na materiał, z którego powstał lub na proces produkcji pozwalający na ograniczanie zużycia zasobów energii czy wody. Te kolekcje nie ograniczają się do wąskiego asortymentu, skompletujemy w nich pełną stylizacje – począwszy od bielizny,  a na odzieży wierzchniej kończąc. 

Ubrania Eco Aware wyróżnia to, że powstały np. z organicznej bawełny lub lnu, biodegradowalnych włókien na bazie celulozy czy z materiałów z recyklingu, który pozwala na danie tworzywom drugiego życia oraz mniejsze zużycie wody, energii i zasobów naturalnych podczas produkcji, a także redukcję emisji CO2. To nadal nie wszystko – spółka korzysta również z innych materiałów tworzonych z myślą o ich mniejszym wpływie na naszą planetę – np. Sorona® Dupont wytworzona w 37% z cukru kukurydzianego jest doskonałym zamiennikiem włókien syntetycznych jak poliester czy nylon.

Poza starannym doborem materiałów oraz troską o produkcję przyjaźniejszą środowisku LPP aktywnie działa też na rzecz bezpieczeństwa chemicznego w branży odzieżowej, co ma gwarantować klientom, że kupione ubrania są wolne od szkodliwych substancji.

Mniej plastiku i „zielona energia”

Dbałość polskich marek odzieżowych o zrównoważony rozwój wyraża się również w kontrolowaniu wykorzystania plastiku. Pozostając przy przykładzie LPP – firma ogranicza go na etapie projektowania, produkcji, dystrybucji, a także sprzedaży. Obecnie wszystkie zamówienia online marek spółki są już wolne od jednorazowego wariantu tego tworzywa – w 2020 roku spółka wyeliminowała go łącznie 300 ton, a przez ostatnie cztery lata 570 ton. Do 2025 roku planuje natomiast, aby 100% plastiku użytego w opakowaniach brandów nadawało się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania.

Racjonalne zarządzanie tym tworzywem wynika również z przystąpienia LPP do Polskiego Paktu Plastikowego, czyli pierwszej krajowej inicjatywy na rzecz zamknięcia obiegu tworzyw sztucznych. Ponadto zrównoważony rozwój LPP obejmuje również proekologiczne rozwiązania w budynkach centrali oraz sieci sprzedaży. W 2020 roku spółka zainicjowała swój program Eco Aware Stores, który ma na celu zmniejszanie zużycia energii np. dzięki inteligentnym, energooszczędnym systemom zarządzania m.in. oświetleniem, klimatyzacją, ogrzewaniem lub wentylacją. Firma planuje też, aby w 2021 roku wszystkie jej serwery i sklepy internetowe były zasilane wyłącznie „zieloną energią”. 

Dbałość o środowisko to kwestia coraz istotniejsza dla części polskich marek modowych. Również dla LPP zrównoważony rozwój to bardzo istotny element długofalowej strategii oraz dalszych planów spółki.

 

Artykuł sponsorowany

Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie