Kolekcja „NÓW” – Hawrot x Angelika Markul powstała z przyjaźni i wspólnych fascynacji Joanny Hawrot i Angeliki Markul. Ma za zadanie wydobyć z odbiorcy to, co wyparte, podświadome, podkreślić to, co buduje nasze spojrzenie na świat. O tym właśnie opowiadają nowe projekty HAWROT, do których printy w formie kleksów, jak z testu Rorschacha, stworzyła Angelika Markul. Pokazuje ona, że moda to nie prosty zestaw trendów, ale obszar badania tożsamości, a nawet metafizyki.
„Pacjent patrzy na kleks atramentu. Opisuje, co widzi, a terapeuta ocenia jego odpowiedzi. Ten słynny dziś test osobowości Rorschacha, udowadnia, że na zewnątrz zobaczymy taki świat, jaki mamy w środku. Joanna Hawrot i Angelika Markul postanowiły sprawdzić, co dziś powie nam o nas samych test Rorschacha umieszczony w obszarze sztuki i mody” – mówi dziennikarka Karolina Sulej.
Ubrania w kolekcji „NÓW" stają się narzędziem poznania naszej tożsamości i przedmiotem interpretacji. Moda staje się testem Rorschacha – każdy widzi w niej coś innego, choć patrzy na to samo. W tym, co nosimy, dostrzegamy tylko to, co potrafimy odczytać.
Kolekcja „NÓW" Joanny Hawrot i Angeliki Markul / fot. Kasia Bielska
Kimonowe formy, stanowiące DNA marki Hawrot, zostały mocno rozbudowane, a kolekcja uzupełniona o nowe modele, bufiaste sukienki, asymetryczne spódnice, powłóczyste spodnie. „Niewinna” jasna płótno-tkanina, z której wykonana jest kolekcja, pokryta została niepokojącymi niebieskimi i czerwonymi kleksami. Kolory kojarzące się z naturą i żywiołami, podstawowe, silnie działające na zmysły.
Kleksy i plamy na ubraniach wydają się niepokoić zarówno z powodów praktycznych, jak i symbolicznych. Plama to wstyd, coś, co powinniśmy ukryć. W nowej kolekcji Hawrot x Angelika Markul to, co wyparte lub wstydliwe, powraca. Projektantka pokazuje, że moda może stać się narzędziem wnikliwej analizy naszej wyobraźni, lęków i pragnień.
Kolekcja „NÓW" Joanny Hawrot i Angeliki Markul / fot. Kasia Bielska
Zarówno formy, jak i kampania kolekcji autorstwa fotografki Kasi Bielskiej, odsyłają nas inspiracją do filmu „Piknik pod wiszącą skałą”, w którym pensjonarki odkrywają swoją kobiecość i seksualność. Tajemnice, senne zwidy i pytania, na które nie ma odpowiedzi, prowadzą współczesną fotograficzną narrację, tworząc świat bohaterek kolekcji. Kampania kolekcji zrealizowana została w Bieszczadach w tajemniczym Rezerwacie Prządki, gdzie owiane legendą góry stanowiły mroczną scenerię do zdjęć realizowanych także w trakcie pełni księżyca. Góry te, kiedyś miejsce sprawowania kultu religijnego słowiańskiej osady, nie przypadkowo stały się tłem dla współczesnej kobiecej historii o bliskich relacjach, siostrzeństwie, miłości i odkrywaniu seksualności.
„To była przede wszystkim świetna kobieca wyprawa w tajemnicze góry, które magnetyzowały nas podczas nocnej pracy przy pełni księżyca. W tym złożonym produkcyjnie projekcie obserwujemy nieco surrealistyczne życie naszych bohaterek zbłąkanych w górskich sceneriach” – mówi Joanna Hawrot. – „Kolekcja jest owocem długiego procesu budowania przyjaźni i relacji z Angeliką Markul. Mojej fascynacji jej twórczością, która jest żywiołowa, poruszająca, wnikająca głęboko w emocje, badająca naturę i jej relacje z człowiekiem. Kolekcja skłania do refleksji oraz poszerza wyobraźnię, jest zaproszeniem do swobodnej analizy, wniknięcia w głąb naszych wyobrażeń” – dodaje.
Kolekcja „NÓW" Joanny Hawrot i Angeliki Markul / fot. Kasia Bielska
Artystyczno-modowy koncept będzie miał swoją kolejną odsłonę już 10 września podczas autorskiej wystawy oraz performansu, do którego Joanna Hawrot i Angelika Markul zaprosiły tancerkę i choreografkę Martę Ziółek. Każda ze współtwórczyń projektu wyszła poza własne artystyczne ramy, żeby połączyć się we wspólnym badaniu ludzkiej natury.
fotografka: Kasia Bielska (SHOOTME)
stylistka: Marcela Stańczyk
mua: Dominik Szatkowski
modelki: Angela Bilińska (GAGAMODELS), Gabriela Szczepańska, Weronika Pająk,
Jula Krupińska (More)
produkcja: HAWROT
koncept: Joanna Hawrot, Kasia Bielska
koordynatorka projektu: Olga Zejer
Wideo: Krzysiek Hawrot
Kolekcja „NÓW" Joanny Hawrot i Angeliki Markul / fot. Kasia Bielska
HAWROT
To marka, za którą stoi polska projektantka Joanna Hawrot – zdobywczyni tytułu Projektant Roku #BEGINDESIRE konkursu Hush Selected 2014. Twórczyni artystycznych performance’ów z pogranicza mody i sztuki, realizujących filozofię FROM FASHION TO ART. Projekty Hawrot to formy artystycznej ekspresji, poruszające się między funkcjonalnością ubrania a unikatowością dzieła sztuki. Marka w swojej twórczości pozostaje wierna japońskiej estetyce polaryzacji, polegającej na wyrażeniu maksymalnej ilości treści w minimalnej formie. W kolekcjach sięga do orientalnych inspiracji, przenosząc kulturę i tradycję Azji w przestrzeń nowoczesnej, europejskiej metropolii. Flagowym modelem marki jest kimono, interpretowane w kontekście ilustracji, malarstwa i nowych technologii. Joanna Hawrot znana jest z projektowania autorskich tkanin, nadrukowywanych cyfrowo bądź misternie haftowanych.
Angelika Markul
Mieszka i pracuje w Paryżu. W 2003 roku otrzymała dyplom Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts w Paryżu w pracowni multimedialnej Christiana Boltanskiego. Współpracuje z paryską Galerie Frédéric Giroux i Kewenig Galerie w Kolonii. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych wystawach zbiorowych i indywidualnych, m.in. w Paryżu (Fondation Cartier, Museum d'Art Moderne Contemporain de la Ville de Paris, Méta Zone, MK2 Bibliotheque, Museum Luxembourg, Grand Palais du Louvre, Hudson au Grand Palais, Teatr Chatelet, Cosmic Galerie a Paris, Galerie Frédéric Giroux), a także w Castello di Rivoli, Museo d'Arte Contemporanea w Turynie, w Spazio Culturale La Rada w Locarno, w Kewenig Galerie w Kolonii, w Trondelag Senter for Samtidskunst w Trondheim, w Substitut w Berlinie, na ART BRUSSELS 2007, w Galerie Salvador Diaz w Madrycie, w Musée BankART LIFE a Yokohama w Japonii, w warszawskiej Galerii Foksal, w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz w CSW Znaki Czasu w Toruniu.
Materiał partnera