Chciałabym schudnąć po porodzie...

Widząc, jak ciąża zmienia twoje ciało, po porodzie będziesz chciała jak najszybciej o siebie zadbać. Jak zrobić to z głową?
Chciałabym schudnąć po porodzie...
Fot. Unsplash
16.06.2019

Wbrew temu, co pokazuje internet, a zwłaszcza instamatki, kobieta po urodzeniu dziecka niekoniecznie musi mieć sześciopak na brzuchu i rozmiar 36. Tak, ciąża zmienia ciało, choć jeśli zadbasz o to, by tych dziewięć szczególnych miesięcy upłynęło pod znakiem zdrowia, wyważonej pielęgnacji i spokojnej aktywności fizycznej, gdy już powitasz swoje dziecko, na widok własnego odbicia w lustrze nie będziesz rwała sobie włosów z głowy.

Zobacz także:  Jak wygląda brzuch matki 24 godziny po porodzie? Mocny widok

Ile możesz przytyć w ciąży?

Lekarz prowadzący twoją ciążę będzie cię regularnie ważył. Ogólna zasada jest taka, że im więcej ważysz na początku, tym liczba ciążowych kilogramów powinna być mniejsza.

W zależności od BMI podczas ciąży można przytyć:

  • BMI poniżej 18,5 (niedowaga): 13–16 kg;
  • BMI 18,5–24,99 (prawidłowa masa ciała): 11–13 kg;
  • BMI 25–29,99 (nadwaga): 10–11 kg;
  • BMI powyżej 30 (otyłość) – maks. do 10 kg.

Tempo przybierania na wadze w okresie ciąży jest kwestią indywidualną. Zależy m.in. od wzrostu objętości krwi, genów, stanu zdrowia matki, aktywności fizycznej, diety itp. Na masę ciała w ciąży składają się: waga dziecka (ok. 3,5 kg), piersi (1–2 kg), macica (1–1,5 kg), płyn owodniowy (1–1,5 kg), krew i inne płyny (do 2 kg), łożysko (do 1 kg) oraz dodatkowa tkanka tłuszczowa (2–4 kg).

Są kobiety, które w ciąży tyją w ekstremalnym tempie, szczególnie jeśli nie potrafią zapanować nad kulinarnymi zachciankami. Warto w tym miejscu podkreślić, że ciąża nie jest usprawiedliwieniem dla niekontrolowanego objadania się, a zwłaszcza sięgania po niezdrowe pokarmy. Fast foody, nadmiar białego cukru, przekąski, gazowane napoje nie dość, że powodują tycie, to jeszcze rozwijającemu się maluszkowi nie są do niczego potrzebne.

Inna rzecz, że kobiety z ciążą podwyższonego ryzyka muszą być przykute do łóżka i prowadzić oszczędny tryb życia. W takiej sytuacji nietrudno szybko przybrać na wadze.

Odchudzanie po porodzie

Gdy dziecko przyjdzie na świat, większość kobiet postanawia popracować nad sylwetką. Kilka kilogramów zniknie od razu, ale z pozostałymi sprawa nie jest już taka prosta. Nierzadko można zetknąć się z opinią, że karmienie piersią sprzyja odchudzaniu, sprawa nie jest jednak taka oczywista. Owszem, w przypadku niektórych kobiet faktycznie się to sprawdza – organizm matki, by podtrzymać laktację i odpowiedzieć na żywieniowe potrzeby maluszka, będzie czerpał z zapasów – jednak poleganie na samym karmieniu może okazać się niewystarczające.

Z jednej strony bieganina przy dziecku i szybkie tempo życia zrobią swoje. Z drugiej strony nieprzespane nocy i poprzestawiany rytm dobowy w pierwszych tygodniach/miesiącach życia dziecka nie służą gospodarce hormonalnej matki i mogą utrudnić walkę z niechcianymi kilogramami.

Przejdźmy więc do meritum: kiedy zacząć odchudzanie po porodzie? Przede wszystkim nie za szybko. Nawet jeśli korci cię, by już po kilku dniach przejść na dietę odchudzającą i zacząć ostro trenować, musisz powiedzieć sobie STOP. Kobieta po porodzie jest w połogu, który trwa ok. sześć tygodni. W tym czasie organizm regeneruje się, a zmiany, do których doszło w okresie ciąży w organizmie, zaczynają się cofać.

To czas bardzo szczególny i powinien być nadzorowany przez lekarza, który z pewnością odradzi rozpoczynanie treningów przed zakończeniem połogu. Nawet jeśli po paru tygodniach będzie ci się wydawało, że wszystko gra i niczym nie ryzykujesz, przed rozpoczęciem treningów skonsultuj się z lekarzem i poczekaj, aż da ci zgodę na wykonywanie forsownych ćwiczeń. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, które rodziły przez cesarskie cięcie.

Ale tutaj uwaga – nie oznacza to bynajmniej, że w połogu jesteś skazana na bezruch. Delikatne ćwiczenia rozciągające i wzmacniające + spacery to coś dla świeżo upieczonych mam. Nie do przecenienia są zwłaszcza codzienne spacery z maluszkiem, z których skorzystacie oboje. Propozycje łagodnych ćwiczeń dla matek znajdziesz m.in. na YouTube. Pamiętaj, że jeśli poczujesz ból albo zrobi ci się słabo, powinnaś przerwać trening.

Zobacz także: Wyznania kobiet, które rodziły w obecności męża: „Nie dał rady” VS. „Bez niego by się nie udało”

A co z dietą?

Kobieta, która została mamą, powinna dbać nie tylko o swoje dziecko, ale również o siebie! Żeby szybko wrócić do formy i mieć siłę dla maluszka, należy się zdrowo odżywiać. Odpowiednia dieta przysłuży się twojej sylwetce. Jeśli karmisz piersią, nie powinnaś stosować diety odchudzającej – odradzi ci to każdy lekarz. Twój organizm musi mieć z czego czerpać substancje budulcowe do wyprodukowania mleka. Dieta powinna być pełnowartościowa i odpowiednio zbilansowana. To dobra wiadomość: właściwie się odżywiając i rezygnując z tego, co niezdrowe, masz szansę dość szybko odzyskać figurę sprzed ciąży. Poza tym wśród maluchów nie brakuje alergików, które uczula wiele produktów spożywanych przez ich mamy.

W jadłospisie matki nie powinno zabraknąć: warzyw i owoców (optymalnie w proporcji 3/4:1/4), produktów zbożowych z pełnego ziarna, fermentowanych produktów mlecznych, jajek (zerówek lub jedynek), dobrej jakości ekologicznego mięsa, orzechów, strączków i nasion, ryb, olejów roślinnych, wody, naparów ziołowych, świeżo wyciskanych soków.

W jadłospisie matki zbędne są: słodycze i produkty zawierające biały cukier (w tym słodkie jogurty smakowe), przekąski, fast foody, dania typu instant i wysokoprzetworzone, potrawy smażone w głębokim tłuszczu, duże ilości kawy i czarnej herbaty, słodkie i gazowane napoje, sól.

Podsumowując:

  • Już w drugiej dobie po porodzie – o ile przebiegał bez komplikacji – możesz wykonywać spokojne, nieobciążające ćwiczenia.
  • Z rozpoczęciem treningów, zwłaszcza siłowych, poczekaj do końca połogu.
  • Po porodzie i po zakończeniu połogu o swoim stanie zdrowia porozmawiaj z lekarzem.
  • Nie odchudzaj się, jeśli karmisz piersią.
  • Stosuj zdrową, racjonalną, dobrze zbilansowaną dietę i się nie przejadaj.
„Stara maleńka”. Nikt nie może uwierzyć w to, ile ta dziewczyna naprawdę ma lat
„Stara maleńka”. Nikt nie może uwierzyć w to, ile ta dziewczyna naprawdę ma lat - zdjęcie 1

Polecane wideo

Komentarze (5)

Ocena: 4.2 / 5
Ewelina (Ocena: 5) 02.07.2019 14:31
Nie ma przeciwwskazań na stosowanie diety w trakcie karmienia. Należy jednak pamiętać, że trzeba to robić z głową- tak, żeby było bezpiecznie nie tylko dla nas, ale także dla naszego maleństwa. Jeśli nie mamy odpowiedniej diety warto wybrać się do dietetyka, np. Projekt Zdrowie- https://projektzdrowie.info Pomogą ułożyć dietę i cały proces chudnięcia.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 17.06.2019 10:20
Ja w ciąży przytyłam 2 kg. Po porodzie byłam lżejsza o 6 kg niż przed ciążą. W trakcie 8 miesięcy karmienia piersią przytyłam 7kg. A tak nietypowo...
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 16.06.2019 13:24
Dopiero kilka tygodni jak przestałam karmić moje maleństwo przeszłam na dietę lightdiet i zaczęłam ćwiczyć. w sumie 7 kilo tylko miałam do zrzucenia, więc tragedii nie było
odpowiedz
Wiolka (Ocena: 5) 16.06.2019 12:35
Ja też miałam ogromny problem z utratą wagi po ciąży. Karmienie piersią trochę pomogło, ale tak naprawdę jak skończyłam karmić i zaczęłam uważać na to co jem, to schudłam najwięcej. Teraz nawet zamówiłam sobie catering dietetyczny Warszawski Dzień i waga leci w dół.
odpowiedz
gość (Ocena: 1) 16.06.2019 10:41
Przytyłam w ciąży 20 kg choć jadłam jak przed ciążą. Hormony i woda w organizmie, ale najłatwiej twierdzić, że kobieta się objada... Po porodzie szybko straciłam 15 kg. Reszta powoli spada, ponoć kiedy przestanę karmić piersią też trochę schudnę, bo organizm trzyma zapasy na pokarm i hormony nadal nie są ustabilizowane.
odpowiedz

Polecane dla Ciebie