Ile powinnaś ważyć w ciąży?

Żeby było zdrowo i bezpiecznie.
Ile powinnaś ważyć w ciąży?
fot. unsplash
16.05.2019

U wielu kobiet perspektywa przybrania na wadze podczas ciąży może wywołać niepokój. Wynika to z faktu, że kobietom ciężko jest zrzucić nadprogramowe kilogramy po urodzeniu dziecka. Idealnie ciało sprzed ciąży mogą zastąpić rozstępy, rozciągnięta skóra i niechciane kilogramy. Jednak decydując się na dziecko, kobiety powinny być świadome, że przybranie na wadze jest koniecznością i zdecydowanie dobrą rzeczą. Ale ile przytyć, żeby było zdrowo? 

Zobacz też: Kilkanaście rzeczy, których nie może robić kobieta w ciąży

Ciąża a przyrost masy ciała

Uzyskanie odpowiedniej wagi w trakcie ciąży ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka. Bardzo ważny jest stały przyrost masy ciała, ponieważ wraz z pokarmem, dostarczasz składników odżywczych dla maluszka. To zdrowe i normalne, że Twoja waga zmienia się z tygodnia na tydzień. Prawidłowy wzrost masy ciała jest indywidualny i zależy od Twojej wagi sprzed ciąży. Minimalnie powinnaś przytyć 8 kg, a maksymalnie? Tutaj pomocny będzie wskaźnik BMI. 

  • BMI poniżej 19 – możesz przytyć w ciąży 12-16 kg
  • przy BMI 19-26 – możesz przytyć w ciąży 11-13 kg
  • przy nadwadze, czyli BMI 26-29 – możesz przytyć w ciąży 10-11 kg
  • przy otyłości, czyli BMI powyżej 29 – maksymalnie możesz przytyć w ciąży 10 kg

Niedowaga w ciąży

Jeśli w czasie ciąży nie przybierasz na wadze wystarczająco dużo, narażasz swoje dziecko na poważne problemy zdrowotne. Może to prowadzić do wcześniejszego porodu, niskiej wagi urodzeniowej dziecka, a nawet poronienia. Niewłaściwa dieta ciężarnej zwiększa ryzyko wad rozwojowych, zwłaszcza układu nerwowego. Może to też mieć wpływ na rozwój dziecka w późniejszym okresie życia.

Nadwaga w ciąży

Z drugiej strony nadwaga w ciąży również nie jest zdrowa. Sprzyja wystąpieniu cukrzycy ciężarnych, nadciśnienia, infekcji dróg moczowych, bólów kręgosłupa czy żylaków. Powikłania te nie pozostają bez wpływu na rozwój dziecka. Otyłe kobiety również wolniej dochodzą do siebie po urodzeniu, a rana po cesarskim cięciu może dłużej się goić.

Zdrowa waga w ciąży

Aby zdrowo przybrać na wadze w trakcie ciąży, powinnaś trzymać się kilku istotnych wskazówek

1. Nie rezygnuj z aktywności fizycznej

Ćwiczenia są bardzo ważne dla dobrego samopoczucia psychicznego i fizycznego. Oczywiście trening ciężarnych różni się od treningu, który wykonywałaś przed ciążą i oparty jest na lekkich ćwiczeniach, bez żadnych obciążeń. Regularne ćwiczenia w ciąży zmniejszają m.in ryzyko zachorowania na cukrzycę, jeżeli więc w poprzedniej ciąży miałaś cukrzycę, powinnaś włączyć regularny trening.

2. Nie jedz za dwojga, ale dla dwojga

Popularne powiedzenie "jedzenia za dwojga" nijak nie ma się do zdrowego przybierania na wadze. Światowa Organizacja zdrowia podaje, że zapotrzebowanie na dodatkową energię w trakcie ciąży wynosi zaledwie 300 kcal dziennie. To tyle co miseczka jogurtu z musli czy kanapka z wędliną.

3. Pij dużo wody

Wiadomym jest, że nie tylko w ciąży powinniśmy pić dużo wody. Jednak pamiętaj o regularnym dostarczaniu wody małymi łyczkami. Unikaj słodkich napojów gazowanych oraz wody smakowej.

4. Jedz częściej, ale mniej

Regularne i niewielkie posiłki zapobiegają gwałtownym spadkom cukru we krwi, co pozwala n uniknąć wilczego głodu. Poza tym regularnie dostarczany pokarm łagodzi ciążowe zachcianki.

Zobacz też: 7 zdań, których NIE CHCE usłyszeć kobieta w ciąży

„Gotowa do żłobka”. Matki chwalą się wymalowanymi niemowlakami
„Gotowa do żłobka”. Matki chwalą się wymalowanymi niemowlakami - zdjęcie 1

Polecane wideo

Komentarze (5)

Ocena: 5 / 5
Majka (Ocena: 5) 18.05.2019 13:12
ja w ciąży przytyłam prawie 12 kg dlatego teraz odchudzam się z cateringiem dietetycznym Tummy Heaven
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 16.05.2019 20:46
Przytylam prawie 30kg. Czułam się jak wieloryb
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 16.05.2019 20:42
Ja przytyłam 10 kg tylko. Od razu po porodzie zeszło z 6-7, ale reszta została, a dziecko ma już 9 miesięcy. A jem mniej niż przed ciążą. Nie czaję tego.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 16.05.2019 20:09
Za dwoje*. Ja się nie przejmuję specjalnie tymi wytycznymi. Przybrałam póki co mniej niż tabelka przewiduje, ale jem zawsze gdy mam ochotę, nie ograniczam się w żaden sposób. Badania krwi wychodzą mi póki co dobrze (a ponoć jest to wręcz dziwne przy ciąży) i masa dziecka też jest taka, jaka powinna być. Słyszę czasem komentarze, że powinnam więcej przybrać, ale myślę, że moje ciało wie lepiej i sygnalizuje mi swoje potrzeby głodem i zachciankami.
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 16.05.2019 18:56
Jadłam niewiele więcej niż przed ciążą, a w ciąży przytyłam 20kg. Hormony...
odpowiedz

Polecane dla Ciebie