3 powody, dla których nawet dobrze zbilansowana dieta w ciąży to za mało

Sprawdź, dlaczego.
3 powody, dla których nawet dobrze zbilansowana dieta w ciąży to za mało
fot. Rawpixel / Unsplash
19.02.2019

Jeżeli jesteś w ciąży, na pewno masz świadomość, że zdrowe żywienie wpływa pozytywnie nie tylko na twój organizm, ale i na prawidłowy rozwój płodu. Zapewne starasz się tak komponować posiłki, aby każdy z nich dostarczał ci niezbędnych składników odżywczych, czasami jednak dobrze zbilansowana dieta to za mało. 

Spożywanie różnorodnych posiłków zwiększa szanse na to, że organizm otrzyma wszystkie potrzebne substancje, nie zawsze jednak da się w ten sposób całkowicie pokryć dzienne zapotrzebowanie na witaminy i minerały. Dowiedz się, dlaczego tak się dzieje i jak uniknąć ewentualnych niedoborów.

1. Większe zapotrzebowanie na składniki odżywcze[1]

W okresie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na niektóre witaminy i składniki mineralne. Wiąże się to nie tylko z intensywniejszą pracą organizmu, ale przede wszystkim z rozwojem płodu: dziecko wszystkie cenne substancje otrzymuje od mamy, dlatego potrzebna jest ich większa ilość.

2. Niechęć do niektórych produktów spożywczych[2]

Część oczekujących dziecka kobiet wykazuje zwiększoną niechęć do konkretnych produktów spożywczych, czego przyczyną może być m.in. nadwrażliwość na niektóre zapachy. W efekcie przyszłe mamy rezygnują np. z jedzenia ryb, szczególnie zalecanych podczas ciąży ze względu na sporą zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych, w tym DHA.

3. Niewystarczająca ilość witamin i minerałów w pożywieniu

Chociaż produkty spożywcze stanowią źródło bardzo dobrze przyswajalnych witamin i minerałów, nie zawsze są w stanie pokryć 100% dziennego zapotrzebowania, czego przykładem m.in. jest cholina[3]. W niektórych przypadkach należałoby zjeść ich duże ilości, aby organizm otrzymał pełną dawkę składników odżywczych[4]. Warto także wziąć pod uwagę, że przyczyną utraty części cennych substancji może być obróbka termiczna i fakt, że niektóre z nich zmniejszają wchłanianie innych witamin i minerałów.

Jak nie dopuścić do niskiego spożycia cennych składników podczas ciąży?

Nawet jeśli Twój codzienny jadłospis jest starannie skomponowany, może to nie wystarczyć. Za przykład niech posłuży witamina B4: zgodnie z rekomendacjami dzienna dawka dla ciężarnych wynosi 450 mg, tymczasem polskie kobiety spożywają podczas ciąży średnio 379 mg choliny. Preparaty z tą cenną substancją są więc koniecznością, aby pokryć zapotrzebowanie przyszłej mamy.

Jeżeli spodziewasz się dziecka i chcesz zapewnić mu prawidłowy rozwój, wspomóż się suplementacją. Zwróć uwagę, by wybrany przez Ciebie produkt zawierał niezbędne składniki odżywcze, takie jak foliany, witamina D3, żelazo, DHA, witamina B12 (najlepiej w formie metylowanej) i cholina. Preparaty opracowane z myślą o kobietach ciężarnych, dzięki odpowiednio dobranej kompozycji składników, mogą być cennym wsparciem diety.

 

[1] Stanowisko Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie suplementacji witamin i mikroelementów podczas ciąży z dn. 26 maja 2011 roku

[2] https://mamotoja.pl/awersja-do-jedzenia-w-ciazy,czy-to-normalne-w-ciazy-artykul,22462,r1p1.html

[3] https://ods.od.nih.gov/factsheets/Choline-HealthProfessional/

 

Materiał partnera

Polecane wideo

Komentarze (1)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 21.02.2019 15:25
Ano tak też bywa, dlatego ja bardzo uważam, możecie wejść na stronę naturalnaplodnosc, tam tez jest wiele ciekawych informacji :)
odpowiedz

Polecane dla Ciebie