Ciężarne Polki ważą za dużo?

Talerze pełne jedzenia, obfite dokładki, uczty o różnych poradach dnia… Mamo, nie jedz za dwoje!
Ciężarne Polki ważą za dużo?
10.11.2014

Kiedy Martyna, lat 27, zaszła w ciążę, błyskawicznie zaczęła przybierać na wadze. Wystartowała z 58 kg, a skończyła na 77. „Naprawdę miałam ogromny apetyt! – przyznaje. Jadłam dosłownie wszystko, co mi wpadło w ręce. Ogromne śniadania, obiady, kolacje, mnóstwo słodyczy, dużo owoców, fast foody. Nie mogłam przejść obojętnie obok KFC, a potem w domu, gdy mój mąż prawie umierał z przejedzenia, otwierałam sobie ptasie mleczko i zjadałam całe pięterko. Naprawdę się opychałam”.

Na szczęście dla Martyny po porodzie dość szybko wróciła do formy, choć nie udało jej się dobić do 58 kg. „Teraz ważę 62. Mogłabym trochę schudnąć, ale karmię piersią, więc nie mogę na razie myśleć o żadnej diecie. Poza tym wciąż mam apetyt – może nie taki jak w ciąży, ale na pewno nie jestem niejadkiem”.

Nadwaga groźna dla zdrowia

Martyna nie jest jedyną kobietą, która w ciąży jadła, na co tylko miała ochotę. Specjaliści zwracają uwagę, że coraz więcej ciężarnych Polek waży za dużo. Z analiz lekarzy i dietetyków wynika, że co czwarta spodziewająca się dziecka kobieta ma nadwagę albo jest otyła. Do takich wniosków eksperci doszli po przebadaniu czterech tysięcy kobiet. Problem jest poważny. Specjaliści alarmują, że zbyt wysoki wskaźnik BMI u ciężarnych wiąże się z ryzykiem wystąpienia poważnych powikłań ciąży oraz problemami zdrowotnymi zarówno u matki, jak i u dziecka.

Dane epidemiologiczne, które przedstawiła Polska Agencja Prasowa, wykazały, że wśród kobiet w ciąży zmagających się z nadwagą i otyłością dwukrotnie częstsze są nadciśnienie tętnicze i cukrzyca ciążowa, natomiast choroba zakrzepowo-zatorowa występuje aż 4,5 razy częściej. Z kolei trzykrotnie wzrasta ryzyko wystąpienia tzw. stanu przedrzucawkowego, częściej dochodzi również do poronień czy urodzenia martwego dziecka. U kobiet, które ważą za dużo, nierzadko konieczne jest rozwiązanie porodu przez cesarskie cięcie. Lekarze twierdzą, że u dzieci kobiet, które w ciąży miały zbyt wysokie BMI, częściej występują wady wrodzone.

ciąża

Jedz regularnie, czyli:

- Staraj się spożywać 5-6 posiłków w ciągu dnia;

- Spożywaj mniejsze porcje, ale z większą częstotliwością;

- Staraj się robić przerwy między posiłkami trwające nie mniej niż 2,5 godziny i nie więcej niż 4 godziny;

- Tak zaplanuj swoje posiłki, aby trzy z nich (śniadanie, obiad, kolacja) były większe, a pozostałe mniejsze;

- Planuj, co, gdzie i kiedy będziesz jadła.

Ewa Podsiadły-Natorska

ciąża

Jedz różnorodnie, czyli:

- Spożywaj produkty ze wszystkich grup (pomijając produkty smażone, słodkie, wysoko przetworzone itp.);

- Wybieraj produkty, które mają największą wartość odżywczą;

- Jedz kolorowo;

- Urozmaicaj posiłki, korzystając z potraw i produktów o różnej konsystencji;

- Wykorzystuj różne techniki kulinarne (najbardziej zalecane jest gotowanie na parze i pieczenie).

 

ciąża

To nie wszystko – dzieci takich matek bardzo często mają zbyt dużą urodzeniową masę ciała (powyżej 4000 g), mają również większe ryzyko nadwagi i otyłości w późniejszych latach. Pamiętajmy także o tym, że ciężarna z nadwagą szybciej się męczy, odczuwa większy ból nóg i krzyża, poci się obficiej itp.

Gdzie leży źródło problemu?

Sprawa dotyczy nie tylko kobiet ważących za dużo jeszcze przed zajściem w ciążę. Sęk w tym, że wiele ciężarnych zaczyna objadać się na potęgę. Bo mają większe łaknienie i żyją w przekonaniu, że powinny jeść za dwoje. Istnieje również przyzwolenie społeczne na to, by przyszła matka bezkarnie się objadała.

O swoich ciążowych zachciankach i wzmożonym apetycie Polki piszą w sieci. „Maggi! Polewałam nią wszystko, od zup począwszy, na chlebie z samą maggi skończywszy, nie było praktycznie posiłki bez maggi”. „Ja kazałam mężowi w środku noc iść na stację benzynową i przynieść mi hot-doga albo litrowe opakowanie lodów”. „Ja jestem w ciąży i mam wilczy apetyt. Jadłabym wszystko w każdej ilości. Muszę się trochę ograniczać w jedzeniu, bo już przytyłam 14 kg” – to tylko niektóre z wpisów.

ciąża

Zachowaj równowagę

Problem jest na tyle poważny, że polski Instytut Żywności i Żywienia oraz Instytut Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka rozpoczęły kampanię „Zachowaj równowagę”, która ma m.in. pokazać przyszłym matkom, w jaki sposób powinny odżywiać się w ciąży. „Prawidłowy przyrost mamy ciała w okresie ciąży jest niezbędny tak dla twojego zdrowia, jak i zdrowia twojego dziecka. Odpowiedni przyrost masy ciała w poszczególnych trymestrach jest równie istotny, co całkowity przyrost masy ciała podczas ciąży” – podkreślają specjaliści.

Ile zatem może przytyć ciężarna?

Najpierw trzeba obliczyć swoje BMI (przypominamy: to masa ciała w kilogramach podzielona przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu. Przykład: kobieta o wzroście 1,70 m i wadze 60 kg liczy swoje BMI według wzoru: 60/ (1,70 * 1,70) = 20,76).

ciąża

Gdy już znasz swoje BMI, oto, jaki jest zalecany całkowity przyrost masy ciała podczas ciąży:

BMI poniżej 18,5 (niedowaga) – 12,5-18 kg

BMI między 18,5 a 24,9 (prawidłowa masa ciała) – 11,5-16 kg

BMI między 25 a 29,9 (nadwaga) – 7-11,5 kg

BMI powyżej 30 (otyłość) – 5-9 kg

W ciąży bliźniaczej zalecany całkowity przyrost masy ciała wynosi 16-20,5 kg.

Widać zatem wyraźnie, że im więcej ważysz przed zajściem w ciążę, tym mniej powinnaś przytyć, gdy spodziewasz się dziecka. Ale uwaga! Ciężarna nie powinna się odchudzać!

Jak powinna się odżywiać przyszła mama?

„Wystarczy więc, że dodasz jeden niewielki posiłek do twojej diety, aby dostarczyć wam potrzebnej ilości energii. Dlatego też w prawidłowym żywieniu w czasie ciąży obowiązuje nadrzędna zasada: jedz dla dwojga, nie za dwoje. Realizacja tej zasady opiera się na umiejętnym jakościowym i ilościowym doborze produktów spożywczych. Pomogą ci w tym dwa ważne zalecenia dotyczące przestrzegania różnorodności i regularności w ramach spożywanych posiłków” – radzą specjaliści w ramach kampanii „Zachowaj równowagę”.

Komentarze (30)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 14.11.2014 02:07
"otwierałam sobie ptasie mleczko i zjadałam całe pięterko" lol to i tak słabo ja zjadam od razu całe opakowanie
odpowiedz
kaja (Ocena: 5) 12.11.2014 00:52
Pic na wode ! Mam 8 miesiecznego synka i teraz waze 54 kg przed ciaza wazylan 56/7 a w ciazy 60 i jadlam dokladnie WSZYSTKO kebaby slidycze frytki w mc itd
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 11.11.2014 21:13
Problem jest w tym, ze kobiety nie maja pojecia jak sie odzywiac- w ciazy, czy normalnie. Wierza, ze tyja od owocow, za to mieso z kurczaka im sluzy. Poczytajcie troche o diecie weganskiej wysokoweglowodanowej, a zupelnie zmieni sie Wam obraz diety. Mieso jakiekolwiek powinno byc zakazane, zwlaszcza w ciazy. Same hormony, tluszcz i chemiczne dodatki, praktycznie 0 wartosci. To samo tyczy sie mleka i serow. Na tej diecie zupelnie odchodzi ochota na slodycze i fastfoody, nawet w ciazy.
odpowiedz
Anna (Ocena: 5) 11.11.2014 20:07
"Staraj się spożywać 5-6 posiłków w ciągu dnia;" - Jassssne... Odkąd zaszłam w ciążę, jestem wiecznie głodna, zwłaszcza w pracy. Próba powstrzymania się od jedzenia kończy się okropnym bólem żołądka i mdłościami, więc te 5-6 posiłków to ja zjadam w trakcie 8 godzin pracy. Gdybym miała mieć przerwę między posiłkami nie mniejszą niż 2,5h, padłabym z głodu i bólu żołądka. Fakt, pożeranie ptasiego mleczka i wysyłanie męża w nocy po lody to ostre przegięcie, ale te wasze wspaniałe rady to można sobie wsadzić GDZIEŚ, na pewno nie do serca.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 11.11.2014 12:09
ja ważylam 54 kg a w 9 miesiącu 73kg, teraz jestem 5 dni po porodzie i waże 66kg, i nie wyglądam tak żle, o dziwo, w ciąży jadłam kiedy chce i na co miałam ochotę, nie wolno sobie odmawiać, byle jeść w miare zdrowo
zobacz odpowiedzi (2)

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo