PORADNIK: Jak przetrwać ciążę w czasie upałów?

Gdy temperatura podskakuje, ciężarne kobiety odczuwają to podwójnie. Co robić, żeby upały nie dawały się we znaki?
PORADNIK: Jak przetrwać ciążę w czasie upałów?
24.06.2014

Każda z nas zazwyczaj z utęsknieniem wyczekuje lata, gdy jednak na okres wakacji przypada ciąża – szczególnie zaawansowana – upały mocno dają nam w kość. Szybko się wtedy męczymy, pocimy, brakuje nam tchu, ciało puchnie, pojawia się przemęczenie, ból kręgosłupa i problemy z koncentracją. Na twarzy wyskakują wypryski, a do tego te męczące duszności, przez które czujemy się, jakbyśmy przebiegły maraton. Lato to zdecydowanie trudny okres dla ciężarnych. Jak go przetrwać?

Przede wszystkim spodziewająca się dziecka kobieta w czasie upałów musi szczególnie o siebie zadbać – ważne, by wiedziała o tym nie tylko ona sama, lecz również domownicy. Większość obowiązków w tym czasie powinni wziąć na siebie bliscy. Jeśli temperatura powietrza przekracza 30 stopni, ciężarna nie powinna wychodzić z domu – wskazane jest przebywanie w chłodnych, zaciemnionych miejscach. Tak zorganizuj sobie dzień, żebyś nie musiała narażać się na ekspozycję słoneczną w godzinach szczytu (słońce najgroźniejsze jest w godz. 11-15).

Gdyby jednak wyjście na dwór okazało się konieczne, należy wybierać ocienione strony ulicy. Przyda się też kapelusz, daszek, chustka albo mała parasolka chroniąca przed słońcem. Odsłonięte części ciała posmaruj kremem lub olejkiem ochronnym z wysokim filtrem, minimum 30. Dla ciężarnych najbezpieczniejsze są kremy z filtrem mineralnym, który odbija od skóry promienie UV. Do torebki wrzuć chłodzącą mgiełkę, którą będziesz mogła w każdej chwili się spryskać.

Dużo płynów i lekka dieta

Gdy żar leje się z nieba, kobieta w ciąży powinna pić jak najwięcej wody – 2-3 litry dziennie. Najlepiej zawsze mieć przy sobie buteleczkę z płynem, zwłaszcza jeżeli musisz wyjść z domu. Pragnienie skutecznie ugasi woda niegazowana. Należy popijać ją przez cały dzień małymi łykami – nawet niewielkie odwodnienie może być bardzo groźne dla matki i dziecka, np. zaburzając przepływ krwi przez łożysko czy upośledzając pracę różnych organów. Ciężarna może też sięgać po soki owocowe albo warzywne (najlepiej świeżo wyciskane) lub ziołowe herbaty. Lepiej natomiast ograniczyć spożycie czarnej herbaty i mocnej kawy – działają one moczopędnie i mogą odwodnić organizm ciężarnej kobiety.

ciąża

Warto też przyjrzeć się temu, co na talerzu. Podczas upałów sięgaj po potrawy lekkostrawne. Niewskazane są dania tłuste, smażone, ciężkostrawne. Dobrym wyborem będzie chłodnik, pieczone ryby, warzywa, chude mięso, pożywna sałatka. Jedz jak najwięcej owoców, najlepiej pochodzących z upraw ekologicznych, ale zawsze dokładnie umyj je przed spożyciem – nie wolno jeść ich prosto z krzaczka!

Czas na sukienkę

Bardzo ważny jest odpowiedni ubiór. Należy wybierać naturalne, przewiewne tkaniny i jasne kolory. Najlepiej będziesz czuła się w luźnej sukience, np. z lnu albo bawełny. Nie zapomnij o okularach przeciwsłonecznych i wygodnych sandałach. Należy zrezygnować z noszenia skarpet i rajstop, a także z wszelkich sztucznych tkanin, ciemnych kolorów i obcisłych fasonów. Biustonosz powinien mieć szerokie ramiączka. Majtki wybierz bezszwowe i nieuciskające.

ciąża

Podczas upałów najlepiej całkowicie zrezygnować z makijażu, jeśli jednak lepiej czujesz się umalowana, pamiętaj, że make-up w tym okresie powinien być lekki. Zamiast ciężkiego podkładu można sięgnąć po krem BB albo tonujący. Ważne, aby kosmetyki zawierały filtry przeciwsłoneczne.

Włosy zwiąż wysoko nad karkiem, w kitkę albo koka. W rozpuszczonych będzie ci niewygodnie i gorąco.

Pływanie na ochłodę

Jeśli podczas upałów nie musisz wychodzić z domu, a wysokie temperatury naprawdę dają ci w kość, nic nie stoi na przeszkodzie, byś kilka razy dziennie brała letni prysznic. Warto też wybrać się na basen. Pływanie nie tylko cię schłodzi, ale również korzystnie wpłynie na twoją kondycję i funkcjonowanie całego organizmu. Jeśli jednak odczujesz w wodzie jakiekolwiek dolegliwości, natychmiast opuść basen. W przypadku ciąży przebiegającej bez komplikacji pływać możesz praktycznie aż do rozwiązania. Dla zdrowia, ochłody i przyjemności.

ciąża

Są także sposoby na obrzęki. Również w tym przypadku powinno się pić jak najwięcej wody. Nie należy zbyt długo przebywać w jednej pozycji. Jeśli długo siedzisz, wstawaj co jakiś czas i postaraj się rozruszać. Podczas odpoczynku w pozycji leżącej staraj się unosić nogi (najlepiej trzymać je wysoko, na oparciu kanapy). Na obrzęki można stosować chłodne okłady. Można też wymoczyć stopy w wodzie, np. z dodatkiem olejków ziołowych (rumianek, rozmaryn). Do miski warto wsypać sól kosmetyczną albo leczniczą. W przypadku wyjątkowo dokuczliwych obrzęków ciężarna może sięgnąć po schładzający żel (np. z wyciągiem z kasztanowca).

Żeby się nie obetrzeć, można sięgnąć po talk albo puder – między nogami, pod piersiami itp. Zastosuj antyperspirant, który uchroni cię przed nadmierną potliwością; koniecznie bez alkoholu.

ciąża

Ostrożne z klimatyzacją

Jeżeli przebywasz w pomieszczeniu z klimatyzacją, musisz uważać, żeby się nie przeziębić. Różnica między temperaturą wewnątrz a na zewnątrz nie powinna przekraczać 7-8 stopni. Jeżeli temperatura powietrza jest większa niż 30 stopni, klimatyzacja powinna być ustawiona minimum na 25-26 stopni.

W dusznych pomieszczeniach należy mieć cały czas otwarte okno. Przyda się też wentylator.

Pamiętajmy, że wysokie temperatury nie tylko powodują dyskomfort, ale mogą też zagrozić ciąży. W czasie upałów rośnie ciśnienie krwi, należy więc szczególnie uważać, żeby nie doszło do odklejenia się łożyska. Absolutnie nie wolno wystawiać się na ekspozycję na słońce! Szczególną ostrożnością powinny wykazać się kobiety z żylakami. Pod wpływem wysokich temperatur żyły się rozszerzają się, przez co żylaki stają się bardziej widoczne.

Ewa Podsiadły-Natorska

Komentarze (16)

Ocena: 5 / 5
luska (Ocena: 5) 18.07.2014 12:40
Podczas upałów starałam się w godzinach między 12 a15 nie wychodzić na zewnątrz, nosiłam bawełniane, przewiewne sukienki, mam klimatyzację w mieszkaniu, więc dbałam o to żeby temperatura nie przekraczała w nim 21 stopni. Piłam minimum dwa litry wody dziennie oraz płyny nawadniające. Orsalit uzupełniał elektrolity utracone podczas pocienia się, najlepiej smakował mi smak malinowy :)
odpowiedz
mirka (Ocena: 5) 03.07.2014 22:27
Ja rodziłam we wrześniu i całe upały ledwo przetrwałam, zwłaszcza że były to ostatnie miesiące i brzuch mi ciążył, ten kto powiedział, że ciąża to cudowny stan musiał być facetem, mdłości, pocenie się, wieczne bóle, zaparcia, zgaga,jakoś można sobie ulżyć, choćby tabketkami na zgagę lub specjalnymi czopkami dla ciężarnych evaqu na zaparcia, ale na szczęście szybko to zlatuje i wszystkie te dolegliwości mijają i zapomina się o nich jak zobaczy się małą istotkę, która w nas mieszkała ;-)
odpowiedz
Szatynkaa.. (Ocena: 5) 25.06.2014 09:38
Ja córcie urodzilam w marcu 2014r.. wiec przechodzilam z brzuszkiem cała zime..
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 24.06.2014 19:38
Czy nie lepiej byłoby zatytuowac ten artykuł "Jak przetrwać UPAŁY w CZASIE CIĄŻY"?
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 24.06.2014 17:41
z pewnościa nikt sie nei domysli:D
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo