Mniej kilogramów po ciąży

Każda kobieta chciałaby po ciąży jak najszybciej pozbyć się dodatkowych kilogramów. Ale zasada jest jedna – nadwagę musimy gubić powoli i z głową.
Mniej kilogramów po ciąży
11.10.2012

Trudno przewidzieć, ile kilogramów przybędzie nam w błogosławionym stanie. Jedne kobiety tyją niewiele, inne natomiast potrafią przybrać 20 kilogramów i więcej. Bywa, że waga wraca do normy tuż po urodzeniu dziecka, ale są kobiety, które nie mogą zgubić nawet drobnej nadwagi. Specjaliści przestrzegają przed odchudzaniem dopóki karmisz piersią. Przybierałaś na wadze przez dziewięć miesięcy, więc na pozbycie się dodatkowych kilogramów również powinnaś przeznaczyć sporo czasu – szybki ubytek masy ciała może uwolnić nagromadzone w tłuszczu toksyny, które zostaną przekazane dziecku wraz z mlekiem. Nie oznacza to, że jesteś skazana na zbędne kilogramy, które ci przeszkadzają. Oto, co możesz zrobić.

Nawyki to podstawa

„Odżywianie jest źródłem energii i składników odżywczych, koniecznych dla utrzymania funkcji życiowych całego organizmu. Jest zatem niezbędne dla życia. Ważne jest jednak, aby to, co jemy, dostarczało wartościowych, koniecznych składników budulcowych, a nie sprzyjało chorobom, co czyni np. nadmiar tłuszczu zwierzęcego, soli czy cukrów prostych. Prawidłowe nawyki jedzeniowe, w tym sposoby przygotowywania posiłków, które nie niszczą witamin, czy nie powodują ucieczki soli mineralnych, są niezwykle ważne” – przekonuje lekarz dzieci Barbara Kowalewska-Kantecka w poradniku „Pierwszy rok razem”. W polskiej kuchni wiele jest tradycyjnych nieprawidłowości takich jak zbyt duża ilość tłustego mięsa i wędlin, za dużo śmietany, a zbyt mało warzyw i owoców. Pijemy również za mało wody. Tymczasem wystarczy lekko zmodyfikować nawyki żywieniowe, aby po ciąży schudnąć skutecznie i zdrowo.

Menu po ciąży

Młoda mamo, uważaj!

Prędko nie wrócisz do formy, jeśli będziesz popełniała błędy typowe dla młodej matki, zwłaszcza niedoświadczonej. Przede wszystkim nie dojadaj po maluchu – to bardzo niezdrowe i dostarcza ci setek nadprogramowych kalorii. Znajdź również czas na jedzenie. Zabieganie mamy, których życie koncentruje się wokół maluchów, zazwyczaj jedzą byle co, byle gdzie i byle jak. Dlatego spożywają dużo dodatkowych kalorii, a pokarm nie jest odpowiednio trawiony. Pora z tym skończyć – znajdź czas na jedzenie. Najlepiej spożywać 4-6 niedużych posiłków dziennie. Nie oszukuj również samej siebie, wmawiając sobie, że jesteś mamą i musisz się najeść, aby mieć siłę. Zgoda, twój posiłek powinien być jednak odżywczy i zrównoważony. Nie powinnaś się głodzić, ale zamiast po czekoladkę, sięgnij po świeże owoce albo sałatkę warzywną. Zyskasz i zdrowie, i dobre samopoczucie.

Zajrzyj jeszcze do tego tekstu, aby dowiedzieć się, jak mieć superciało po ciąży.

Ewa Podsiadły-Natorska

Zobacz także:

Książki dla młodych mam: 10 najbardziej poczytnych poradników dla ciężarnych

W tych książkach znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania.

Idealne piersi u karmiącej mamy - porady i wskazówki

Karmienie piersią nie musi negatywnie wpłynąć na wygląd twojego biustu.

Menu po ciąży

Zdrowie na talerzu

Barbara Kowalewska-Kantecka podpowiada, że dieta matki karmiącej powinna być pełnowartościowa, urozmaicona, bogata w płyny, witaminy i składniki mineralne. Uwaga – musi też zawierać odpowiednią liczbę kalorii, aby wyrównać straty związane z wydzielaniem mleka. Karmiąca matka powinna zwiększyć spożycie białka. Rośnie też zapotrzebowanie na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, zawarte w olejach roślinnych i rybach – dzięki nim będziesz odżywiała się zdrowo, a twoja waga zacznie wracać do normy. Sięgnij po oliwę z oliwek, z soi, słonecznika i rzepaku; najlepiej dodawać je do świeżych sałatek jarzynowych. Z tłuszczem zwierzęcym nie wolno przesadzać, ale w niewielkich ilościach jest on potrzebny jako bogate źródło energii, pierścienia cholesterolowego, kwasów tłuszczowych oraz „rozpuszczalnik” dla całej grupy witamin A, D, E, i K.

Pij dużo wody i soków

Jedz produkty zawierające błonnik. Znajdziesz go w jarzynach, owocach, różnych zbożach i kaszach. Jeśli chodzi o pieczywo, sięgaj po pełnoziarniste. Barbara Kowalewska-Kantecka podkreśla, że jedząc chleb pełnoziarnisty, dużo jarzyn, owoców i pijąc dużo płynów, dbasz o prawidłowe wypróżnienia. „Owoce zarówno świeże jak i suszone również bardzo dobrze to regulują. Pamiętaj, że masz zwiększone zapotrzebowanie na płyny, do 2-3 litrów na dobę. Pij wodę niegazowaną, soki owocowe i owocowo-warzywne” – podpowiada specjalistka w swoim poradniku. Mięso jadaj gotowane, pieczone lub duszone. Wędliny wysokogatunkowe z jak najmniejszą ilością tłuszczu. Unikaj lub ogranicz natomiast przyprawy takie jak musztarda, ocet, pikantne sosy, pieprz, ostra papryka. Cenne żelazo znajdziesz w wątrobie, jajkach, sardynkach, groszku, fasoli i szpinaku. Więcej rad dotyczących diety młodej mamy tutaj.

Menu po ciąży

Z dala od ciastek

Ogranicz słodycze, czyli tzw. puste kalorie. „Z uwagi na zawartość tłuszczu cukierniczego – substancji wybitnie niewskazanej ze względów dietetycznych, nie kupuj żadnych ciasteczek, batoników itd.” – radzi Barbara Kowalewska-Kantecka. Nie jedz również cukierków, zrezygnuj z cukru, nie gotuj kompotów, ogranicz lub usuń z diety czekoladę. „Okres karmienia nie jest okresem stosownym dla odchudzania się. Karmiąc, zajmując się dzieckiem i domem, bardzo szybko powrócisz do dawnej figury. Jedynym, co ci w tym może przeszkodzić, jest właśnie niepotrzebne podjadanie słodyczy. Nie oznacza to oczywiście, że od czasu do czasu nie możesz zjeść lodów czy innego ulubionego deseru. Ale zamiast cukierków czy czekoladek wybierz garść suszonych śliwek lub rodzynek. W ten sposób dodatkowo uzupełnisz żelazo, jak również zapewnisz sobie prawidłowe wypróżnienia, tak ważne w czasie karmienia” – czytamy w poradniku „Pierwszy rok razem”.

Ćwiczenia potrzebne od zaraz

Aby schudnąć po ciąży, nie zapomnij o aktywności fizycznej. Barbara Kowalewska-Kantecka przypomina, że ćwiczenia systematycznie prowadzone w czasie połogu przyśpieszają odnowę tkanek, wzmacniają mięśnie, regulują czynność pęcherza moczowego i przewodu pokarmowego, przyśpieszają zwijanie się macicy i poprawiają samopoczucie. Pozwolą ci po prostu szybciej uzyskać sylwetkę sprzed ciąży. Dobrym pomysłem będą nawet codzienne, półgodzinne spacery – dotlenisz się, poprawi ci się samopoczucie i spalisz kalorie. Poza tym ćwicząc już w pierwszych godzinach połogu, kształtujesz prawidłową postawę ciała. Forsowne ćwiczenia takie jak długie marsze, skoki, wiosłowanie czy biegi są nadal niewskazane. Będziesz mogła brać w nich udział po dalszych 4-6 miesiącach. Gdy poczujesz się gotowa, zapisz się na aerobik lub gimnastykę dla młodych mam. Zawsze możesz również sięgnąć po odchudzający pas pociążowy.

Komentarze (26)

Ocena: 5 / 5
Andzia (Ocena: 5) 13.02.2016 21:00
Ja szybko zgubiłam kg i waze mniej niż przed ciążą niestety:(.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 13.07.2015 19:40
Sprzedam zestaw z Women On Web, zestaw sklada sie z 1 tab Mifepristonu + 8 tab Misoprostolu Zestaw sprzedam za 390zł, mozliwa jest wysylka kurierska lub poczta polska lub odbior osobisty! Moj numer to 697564trzy10.
odpowiedz
Paulis. (Ocena: 5) 28.11.2013 04:24
schudlam w 6 tygodni 11 kg przy samym karmieniu piersia, potem po trochu az doszlo do 18 kg mniej niz przed ciaza, a jem za 5 osob, nie cwicze - jedynie karmie piersia !
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 14.11.2012 11:11
liposukcja też jest dobrym wyjściem.. zwłaszcza, że po ciąży nierzadko zostaje jednak nadmiar zupełnie zbędnej skóry, której nawet cudowną dietą nie jesteśmy w stanie się pozbyć. myślę, że konsultacja z chirurgiem plastykiem to wcale nie taki głupi pomysł, zwłaszcza że w Polsce mamy już całkiem niezłych specjalistów, takich jak doktor Osuch choćby. polecam programy z nim, na yt jest tego trochę, gość fajnie objaśnia wszystko co związane z zabiegiem :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 12.10.2012 23:53
nie warto isc na diete? lepiej wygladac jak potwor z bagien?
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo