Ciąża to nie choroba. Jeśli wszystko jest OK, możesz normalnie funkcjonować: fakty/mity!

Rozwiewamy wszystkie wątpliwości!
Ciąża to nie choroba. Jeśli wszystko jest OK, możesz normalnie funkcjonować: fakty/mity!
25.08.2012

Zarówno do planowania ciąży jak i jej przechodzenia należy podejść rozważnie. W wielu przypadkach nie wystarczą opinie i porady koleżanek. Lista rzeczy, które kobieta w ciąży robić powinna lub nie, jest długa. Co jednak jest faktem, a co mitem? Na te pytania może odpowiedzieć tylko ekspert. Specjalista najlepiej doradzi co jeść, a z czego zrezygnować, które objawy są niepokojące a które są naturalne w okresie ciąży.

Świadomość kobiety o chęci założenia rodziny nie jest jeszcze planowaniem ciąży. Planowanie bowiem zaczyna się od działań. Po pierwsze należy udać się do lekarza i zrobić wszystkie wskazane przez niego badania np. tarczycy. Po drugie odpowiednio wcześnie zacząć stosować odpowiednią suplementację diety np. kwas foliowy oraz zaplanować zdrowe odżywianie, które jest bardzo ważne w ciąży, przed nią i w okresie karmienia.

Ciąża to nie choroba

Nudności oraz nietypowe uczucie rozciągania macicy nie są chorobą, a jedynie fizjologiczną reakcją na ciążę. Nie powinno się jednak lekceważyć takich objawów jak krwawienie, z którym należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza. Wymioty najczęściej zdarzają się rano, lecz niektóre kobiety odczuwają je przez cały dzień. W większości przypadków powinny minąć na początku czwartego miesiąca ciąży. Kłucie w podbrzuszu czyli rozciąganie macicy najczęściej występują z kolei w trzecim trymestrze ciąży i związane są z przygotowaniem organizmu do porodu. Krwawienie, które zdarza się co piątej kobiecie na szczęście nie zawsze grozi poronieniem. Powinno się jednak pamiętać, że jest to sygnał, aby udać się do lekarza i bardziej oszczędzać swoje ciało oraz siły.

Ciąża

Lampka wina dobra na wszystko?

Mit! Alkohol jest stanowczo zabroniony w czasie ciąży. Może być przyczyną uszkodzenia dziecka, w tym opóźnienia umysłowego i zaburzeń w rozwoju. Alkohol przenika do krwi dziecka i pozostaje w jego organizmie dwa razy dłużej, niż w ciele dorosłego. Choć drink od czasu do czasu nie musi być niebezpieczny, nie ustalono dotąd dozwolonej bezpiecznej ilości. Dlatego eksperci zakładają, że nawet najmniejsza ilość alkoholu może wpłynąć negatywnie na dziecko.

Seks w ciąży - tak czy nie?

O tym najlepiej porozmawiać z lekarzem, ale jeżeli nie ma przeciwwskazań, to nie musimy się wstrzymywać. Nie ma wątpliwości, że Twoje współżycie z partnerem w czasie ciąży ulegnie zmianie, co nie oznacza, że nie możecie się kochać i czerpać radości ze zbliżenia. Każda ciąża jest inna, dlatego może zdarzyć się tak, że nie będziecie mogli współżyć w czasie jej trwania. W tym wypadku potrzeba dużo zrozumienia i wsparcia ze strony partnera. Kobieta nadal chce się czuć atrakcyjna, kochana i pociągająca mimo, że nie zawsze może współżyć.

Seks zabroniony jest najczęściej w paru przypadkach. Jeśli kobieta wcześniej poroniła lub jej poprzednia ciążka ukończyła się przedwczesnym porodem, zdecydowanie powinna wstrzymać się od kontaktów seksualnych z partnerem. Wstrzemięźliwość powinna być również zachowana kiedy u kobiety występują i powtarzają się plamienia lub krwawienia. To samo tyczy się sytuacji, gdy kobiecie pękł pęcherz owodniowy, gdy występuje u niej infekcja dróg rodnych lub kiedy łożysko jest nieprawidłowo umiejscowione. Z seksu powinno się również zrezygnować w czasie trwania ciąży mnogiej.

Ciąża

Kwas foliowy przez cały okres ciąży?

Badania naukowe dowodzą, iż regularne zażywanie kwasu foliowego przed i w czasie ciąży zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej u dziecka nawet o ponad 70 procent, ale działa w ten sposób tylko do 6 tygodnia ciąży i dlatego szczególnie powinien być przyjmowany przed zajściem w ciążę. Dobrym i naturalnym źródłem są nie tylko warzywa liściaste takie jak szpinak, brokuły, kapusta czy sałata, ale i rośliny strączkowe, owoce (maliny, kiwi, awokado), kiełki pszenne, żółtka jaj, wątroba, nerki. Trzeba jednak pamiętać, że kwas foliowy jest bardzo wrażliwy na działanie promieni słonecznych i wysoką temperaturę. Warzyw bogatych w witaminę w takim przypadku nie gotujemy - tylko jemy na surowo lub „parzymy”.

DHA niezbędne dla przyszłej mamy i dziecka

DHA, kwas z grupy Omega 3 odpowiedzialny jest za wykształcenie prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego, rozwój komórek nerwowych, mózgu oraz wzroku. Znajdziemy go w tłustych rybach takich jak śledzie, łososie czy makrele, dlatego kobieta w ciąży powinna spożywać ryby przynajmniej 2 razy w tygodniu. Nie zaleca się jednak jedzenia ryb wędzonych, całkowicie przeciwwskazane są surowe. Kupując ryby należy wiedzieć, że niektóre z nich mogą zawierać śladowe ilości metali ciężkich (np. tuńczyk, rekin), szkodliwych dla rozwoju płodu. Warto więc uwzględnić odpowiednią suplementację diety. Tutaj sprawdzi się chociażby taki preparat jak Pregna250 DHA. Jego przyjmowanie najlepiej jest rozpocząć od pierwszego trymestru do całego okresu karmienia piersią.

- To jak ważna jest odpowiednia dieta dla kobiet w ciąży czy też matek karmiących wiedzą niemalże wszyscy. Nie wszyscy jednak są świadomi, jak ta dieta naprawdę powinna wyglądać, aby dostarczała odpowiednich elementów dla prawidłowego rozwoju dziecka oraz samej matki - mówi prof. dr hab. Krzysztof Czajkowski, ginekolog, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ekspert Verco

Zobacz także:

Masz poranne nudności? Wyleczy je... sperma partnera! (najlepiej działa RANO)

Męskie nasienie lekiem na ciążowe dolegliwości.

WAGA W CIĄŻY: Ile tyje przyszła mama?

Sprawdź, czy nie przytyłaś za dużo albo wręcz odwrotnie - ZA MAŁO.

Ciąża

Jestem w ciąży - mogę wszystko jeść?

Istnieje grupa produktów, których kobieta ciężarna nie powinna jeść pod żadnym pozorem. Surowe lub niedogotowane mięsa, ryby mogą zawierać mikroorganizmy wywołujące toksoplazmozę zagrażającą nie tylko rozwojowi, ale i życiu płodu. Mleko powinno być z kolei przegotowane oraz spasteryzowane. Trzeba też pamiętać o produktach, które są źródłem bakterii chorobotwórczej stanowiącej zagrożenie dla płodu. Należą do nich między innymi uwielbiane przez niejedną kobietę w ciąży – sery pleśniowe.

A co z wysiłkiem fizycznym?

Jeżeli kobieta nie otrzymała przeciwwskazań od lekarza, może spokojnie udać się na niedługi spacer. Umiarkowany wysiłek przyszłej mamy z pewnością nie zaszkodzi dziecku. Nie każda kobieta może sobie jednak na to pozwolić. W okresie, kiedy ciąża jest zagrożona poronieniem lub przedwczesnym porodem nawet krótki spacer na powietrzu powinna skonsultować z lekarzem.

Powszechna opinia o dotlenianiu zarówno siebie jak i dziecka nie zawsze jest zgodna z oceną specjalisty. Lekarz oraz przyszła mama muszą raz na jakiś czas sprawdzić stan płodu, a najbezpieczniejszą i najpowszechniejszą metodą jest USG. To proste i bezbolesne badanie powinno być wykonane przynajmniej trzykrotnie w trakcie ciąży. Do dwunastego tygodnia badanie wykonuje się sondą dopochwową później tradycyjną, czyli przez brzuch. Pomimo różnych spekulacji i pogłosek, jak dotąd nie udowodniono żadnych negatywnych skutków USG ani dla kobiety, ani dla płodu.

Ciąża

Podróż z brzuchem

Ciąża to nie choroba! Jeśli tylko lekarz nie stwierdzi przeciwwskazań, można podróżować nawet do ostatnich tygodni ciąży. Oczywiście pod warunkiem, że zachowa się pewne środki ostrożności przed wyjazdem, w trakcie podróży i na miejscu pobytu. Zwykle kobiety w ciąży mają większe predyspozycje do mdłości podczas podróży, dlatego dobrze jest mieć pod ręką trochę jedzenia (np. suchych owoców, herbatników) i słodyczy. Jeśli więc będziesz podróżowała samochodem albo samolotem, rozciągaj się i spaceruj przez parę minut co dwie godziny.

Warto jednak przedsięwziąć środki ostrożności i unikać ryzykownych zajęć (np. nurkowania), jak również nie wyjeżdżać w miejsca, gdzie dostęp do lekarza jest utrudniony lub gdzie występuje malaria. Poza tym odradza się wyjazdy w miejsca położone wysoko nad poziomem morza, tam gdzie przed przyjazdem trzeba się zaszczepić żywą szczepionką lub gdzie istnieje zagrożenie chorobami roznoszonymi przez insekty. Zazwyczaj lekarz wyraża zgodę na podróżowanie do 35 tygodnia ciąży.

Żelazo – ważny suplement diety

Z suplementacją diety nie można przesadzać. Nie każde witaminy i minerały są odpowiednie dla wszystkich kobiet. Żelazo przeznaczone jest dla kobiet które zmagają się z anemią czy niedokrwistością. Jeżeli wszystkie badania są w normie nie ma potrzeby przyjmowania niektórych składników, które mogą nawet zaszkodzić zarówno matce jak i płodowi. Przy wyborze preparatów należy również pamiętać, że skutkiem niektórych z nich mogą być zaparcia. W takiej sytuacji można znaleźć zamiennik danych pigułek. Suplementy diety nie powinny być przyjmowane, jeśli regularne badania wykazują pożądany poziom danych witamin i minerałów w organizmie.

Polecane wideo

Komentarze (106)

Ocena: 5 / 5
anulka (Ocena: 5) 04.07.2014 17:01
ja w ciąży nie brałam pregnoferu dha, nawet nie wiedziałam, ze cos takiego istneje...:( ale teraz zmieniłam lekarza i polecił mi właśnie pregnofer dha przy karminiu
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 19.06.2014 23:53
jak na razie funkcjonuję normalnie ale jednak suplementy biorę. najważniejszy to pregnofer dha, z kwasami dha które wpływają pozytywnie na rozwój mózgu i oczu u płodu i niemowląt. u matek karmiących i tych przyszłych też ;)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 14.06.2013 12:25
Suplementy należy konsultować z swoim lekarzem ja twierdze ze nawet każdą witaminkę powinno sie konsultować
odpowiedz
Pola (Ocena: 5) 08.06.2013 09:35
Dzięki za rade tego suplementu, zakupiłam go jednak wcześniej skonsultowałam to jeszcze z swoim lekarzem
odpowiedz
hesia (Ocena: 5) 23.03.2013 00:13
pola wypróbuj ladee vit ma kwas DHA który jest bardzo potrzebny dzieciom szczególnie zaraz po urodzeniu (z tego co słyszałam)
odpowiedz

Polecane dla Ciebie