Mamo, nie jedz za dwoje!

Pokutuje przekonanie, że kobieta w ciąży może jeść, na co tylko ma ochotę. A to nieprawda.
Mamo, nie jedz za dwoje!
04.04.2012

To oczywiste, że kobieta, która spodziewa się dziecka, powinna wzbogacić swój jadłospis i szczególnie uważać na kompozycję posiłków. Nie jest jednak prawdą, że przyszła mama może jeść za dwoje. W tym przypadku jakość jest znacznie ważniejsza od ilości. Wartość energetyczna posiłków spożywanych przez ciężarne wzrasta dopiero w drugim (o 360 kalorii na dzień) i trzecim trymestrze ciąży (o 475 kalorii na dzień). To pokazuje, że kobieta w ciąży nie może pałaszować fast foodów czy słodkości bez umiaru, tłumacząc się przed sobą, że jej obecny stan jest wyjątkowy.

Ile przytyjesz?

Kobieta, która spodziewa się dziecka, jeśli przed ciążą nie miała nadwagi czy niedowagi, w ciągu tych dziewięciu miesięcy może przytyć 9-12 kilogramów: dziecko (ok. 3,5 kg), błony płodowe (ok. 0,5 kg), przyrost mięśni macicy (ok. 1 kg), łożysko (ok. 1 kg), płyn owodniowy (ok. 0,9 kg), woda zawarta w tkankach (4-6 kg) czy powiększone piersi (0,5 kg). Ale jeśli przed zajściem w ciążę kobieta ważyła za dużo, w błogosławionym stanie przytyje do 6 kg. Natomiast kobieta z niedowagą w okresie ciąży musi liczyć się z przyrostem masy ciała rzędu… 15-17 kg. Więcej o tym, ile można przytyć w ciąży, przeczytasz w osobnym artykule. Dr Penny Preston, współautorka wielu publikacji poświęconych rożnym aspektom zdrowia i medycyny, koncentrująca się zwłaszcza na tematyce ciąży oraz zdrowia dziecka twierdzi, że podstawowe zapotrzebowanie dzienne większości kobiet to 1800-2000 kalorii plus dodatkowe kalorie niezbędne w błogosławionym stanie.

Tort

Znaczenie kwasu foliowego

Pamiętaj jednak przede wszystkim o solach kwasu foliowego. Skutki jego niedoboru mogą być opłakane. Niedostateczna ilość kwasu foliowego może doprowadzić do powstania m.in. przepuklin oponowo-rdzeniowych i bezmózgowia u dziecka. Dlatego kobiety, które planują zajść w ciążę, już przed poczęciem powinny wzbogacić swoje posiłki w kwas foliowy. – Wykazano, że kwas foliowy zmniejsza ryzyko rozszczepu kręgosłupa i innych wad cewy nerwowej – zauważa dr Preston. Śmiało sięgaj po warzywa liściaste (szczególnie zielonolistne), szpinak, brokuły, kalafiora, brukselkę, szparagi, buraki, pomidory, groch, fasolę, soję, orzechy, słonecznik, żółtko jajka, pszenicę, pomarańcze, banany, brązowy ryż czy awokado. Kwas foliowy można przyjmować również w postaci suplementów.

ABC zdrowego żywienia

W okresie ciąży jedz co najmniej pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Dzięki temu zapobiegniesz zaparciom, które są typową dolegliwością w błogosławionym stanie. Do picia najlepsza jest woda, mleko czy świeżo wyciskane soki jarzynowe oraz owocowe, a także owocowe herbaty. Podsumowując (za dr Penny Preston): jedz tylko wtedy, kiedy jesteś naprawdę głodna, unikaj słodkich przekąsek, konserw i dań do podgrzania, ponieważ mają sporo cukru i soli. Uważaj również na tzw. problematyczne produkty spożywcze – jedz mięso tylko dokładnie ugotowane i pozbawione krwi, unikaj surowych lub niedogotowanych owoców morza, pij wyłącznie mleko pasteryzowane, ogranicz spożycie kofeiny i zrezygnuj z alkoholu. O tym, co powinna jeść przyszła mama, piszemy także w oddzielnym tekście.

Tort

Pamiętaj o witaminach

Kobiety w ciąży powinny szczególnie zadbać o to, aby spożywać urozmaicone posiłki pełne witamin i składników mineralnych. Szczególnie ważne są witaminy antyoksydacyjne: A, E czy C – zapobiegają nadciśnieniu i zatruciu ciążowemu, a nawet przedwczesnym porodom. Organizmowi należy dostarczać o 25 proc. więcej witaminy E, od 13 do 23 proc. więcej kwasu askorbinowego i około 30 proc. więcej witamin z grupy B. Natomiast spożycie pozostałych witamin wzrasta w okresie ciąży od 20 do 60 proc. Dr Penny Preston twierdzi, że innym niezbędnym suplementem jest witamina D (10 mcg dziennie), gwarantująca zdrowe kości i zęby. Znajduje się ona w tłustych rybach, żółtku jaj, witaminizowanej margarynie i tłuszczach do smarowania chleba. – Światło słoneczne sprzyja jej wytwarzaniu przez organizm, więc uzupełniaj jej zapasy, przebywając na świeżym powietrzu w pogodne dni – podpowiada specjalistka.

Składniki mineralne dla mamy

Równie ważne są składniki mineralne. Kobiety spodziewające się dziecka powinny jeść posiłki wzbogacone w żelazo, wapń, magnez, cynk, miedź, jod czy selen. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na żelazo. Niektóre kobiety cierpią w ciąży na niedobory żelaza, więc trzeba wprowadzić do diety produkty zasobne w ten minerał. Spośród nich warto wymienić chude mięso, zielone warzywa i rośliny strączkowe, a także śliwki czy morele. Witamina C sprzyja przyswajaniu żelaza przez organizm, wobec czego – jak podkreśla dr Penny Preston – należy uzupełnić dietę cytrusami lub sokiem z cytrusów. Warto sięgnąć po mleko, jogurt czy twarożek, które są źródłem wapnia. Poza nabiałem wapń znajduje się również w sardynach, soi czy szpinaku.

Tort

Higiena posiłków

Dr Penny Preston zwraca jeszcze uwagę na prawidłowe przygotowanie żywności. – Należy przestrzegać zasad higieny. Owoce, warzywa i sałatę trzeba dokładnie myć, gdyż ziemia może zawierać mikroorganizmy wywołujące toksoplazmę, czyli groźną dla rozwijającego się płodu infekcję – zaznacza specjalistka. Przechowuj żywność w lodówce w odpowiedniej temperaturze, sprawdzając, czy nie przekracza ona pięciu stopni. Surowe mięso i ryby starannie zawijaj albo trzymaj w pojemnikach z dala od innych artykułów, umieszczając je w najchłodniejszej części lodówki razem z innym, łatwo psującym się jedzeniem.

Dr Preston alarmuje również, że składnikiem plastikowych pojemników i folii jest bisfenol-A (BPA), syntetyczna substancja hormonalna podnosząca wytrzymałość towarów z tworzysz sztucznych, ale także zagrażająca zdrowiu płodu i niemowląt. Dlatego nie powinnaś wielokrotnie wykorzystywać jednorazowych plastikowych opakowań czy myć plastikowych pojemników w zmywarce. Uważaj również, by folia nie stykała się z jedzeniem podgrzewanym w mikrofalówce.

Ewa Podsiadły-Natorska

Zobacz także:

CIĄŻA BEZ TAJEMNIC: Jak zachować ładną sylwetkę przez 9 miesięcy?

Ćwicz i ciesz się zgrabną sylwetką przez dziewięć miesięcy.

Zagadkowa ciąża urojona

Czym jest i jakie jest jej podłoże?

Polecane wideo

Komentarze (46)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 21.10.2014 23:38
nawet nie mam takich pomysłów. ale za to mam inne, lepsze, jak np branie pregnoferu dha z kwasami dha. dzięki temu mózg i oczy mojego dziecka rozwijają się prawidłowo :) a i u mnie te narządy funkcjonują lepiej :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 08.08.2012 16:42
osoboscie nie znam dziewczyny ktora byla bardzo szczupla przed ciaza a przytyla w czasie ciazy 20 kg.czy wiecej, zazwyczaj tyja do 8 kg a po ciazy wygladaja jak przed. A te ktore zawsze byly sloniami po ciazy wygladaja jeszcze gorzej i musza sie katowac dietami.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 06.04.2012 23:14
perfumeriadrobneszalenstwa.blogspot.com
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 05.04.2012 13:20
jestem obecnie w 7 miesiącu ciąży i przytyłam 7 kg :) przez pierwsze miesiące zupełnie nic nie przytyłam. dopiero w 5 mnie wzięło
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 05.04.2012 12:29
a ja 16 tydzień schudłam 7kg,i mam nadzieję że już będą tyła
odpowiedz

Polecane dla Ciebie