Wegetariańska dieta dla ciężarnych

Zastanawiasz się, czy nie szkodzisz maluszkowi, bo nie jesz mięsa i nabiału? Bez obaw, wegetariańska dieta też może być zdrowa dla dziecka. Trzeba tylko przestrzegać żelaznych zasad.
Wegetariańska dieta dla ciężarnych
06.10.2008

Bardzo długo pokutował mit, że dieta bez produktów zwierzęcych jest bezwartościowa. Dzisiaj jednak wiadomo, że odpowiednio ułożony jadłospis wegetariański może być zdrowy. Także w czasie ciąży. Musisz się tylko stosować do kilku zasad:

  1. Do 16. tygodnia powinnaś zażywać kwas foliowy, który chroni płód przed wadami cewy nerwowej. Znajdziesz go w aptece albo… w pożywnych pokarmach. Jedz dużo zielonych warzyw, fasolę, pieczywo pełnoziarniste.
  2. W pierwszym trymestrze nie musisz jeść więcej niż przed zajściem w ciążę. Wystarczy, że dostarczysz organizmowi 2000 kalorii dziennie. Później powinnaś przyjmować o około 300 - 400 kalorii więcej.
  3. Nie obawiaj się, że tyjesz wolniej niż twoje koleżanki, które jedzą mięso. Naukowo udowodniono, że nadwaga jest bardziej niebezpieczna dla mamy i maluszka niż niedowaga. Otyłe kobiety rodzą często bardzo małe, niedożywione dzieci, ponieważ ich organizm pochłania zbyt dużą ilość składników odżywczych.
  4. Dwa razy w tygodniu jedz na obiad ryby (najlepiej słodkowodne), które są cennym źródłem kwasów omega-3. W pozostałe dni spożywaj jak najwięcej warzyw strączkowych i nabiału.
  5. Wapń znajdziesz w mleku, ale jeśli go nie pijesz, jedz kaszę i rośliny strączkowe.
  6. Jeśli nie spożywasz produktów pochodzenia zwierzęcego, musisz znaleźć alternatywne źródło białka. Sięgaj po ziarna zbóż, zielone warzywa, migdały.
  7. Żelazo pochodzenia roślinnego jest gorzej wchłaniane niż zwierzęcego. Aby poprawić jego przyswajanie, łącz produkty bogate w ten składnik z tymi, które są źródłem witaminy C.
  8. Jeśli lekarz stwierdzi niedobór jakiejś witaminy lub substancji odżywczych, zacznij łykać suplementy.

W skład twojej diety powinny wchodzić w dużych ilościach:

  • oleje roślinne;
  • pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż, zarodki pszenicy, kiełki;
  • świeże warzywa i owoce, soki owocowe;
  • orzechy, pestki dyni i słonecznika, ziarno sezamowe, orzeszki pistacjowe i migdały;
  • soja i serek tofu;
  • suszone owoce;
  • drożdże piwne;
  • warzywa strączkowe.

Polecane wideo

Komentarze (26)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 31.03.2011 13:46
nie na drzewach tylko w wodzie rosna :)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 15.07.2009 14:42
a ryby to na drzewach rosna? ;)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 04.06.2009 22:10
Mam 15 lat i od 1 roku jestem wegetarinką ;] choc duzo sie musialam nasłuchac od rodziny,ze nie bede rosla itd. to i tak postawilam na swoim ;) nie wiem tylko zaliczam sie do wegetarian poniewaz jem ryby ;( to smutne bo z moim przekonaniem tez maja prawo zyc ale to taki kompromis z rodzicami ;/ cos jesc musze ;]
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 30.05.2009 13:31
[quote="Gosc"]"Dwa razy w tygodniu jedz na obiad ryby (najlepiej słodkowodne), które są cennym źródłem kwasów omega-3" haha smieszne to zdanie z kilku powodow. 1 wegetarianie nie jedza ryb o czym juz wczesniej wspomniano w komentarzach. 2 omega-3 z ryb ulega zniszczeniu pod wplywem wysokiej temperatury, wiec nie mozna polegac na kwasach omega-3 z ryb pod warunkiem, ze je sie je na surowo!! ;D 3 najlepszym zrodlem kwasow omega-3 dla wegetarian jest swiezo zmielone siemie lniane. jesli spozywa sie je codziennie ryby sa zbedne!!! 4 jod z tyb mozna zastapic wodorostami lub ostatecznie naturalnymi tabletkami (sea kelp) jesli jakas wegetarianka rezygnuje z wegetarianizmu bo jest w ciazy to wspolczuje dziecku :( a mamie pogratulowac znajomosci podstawowych zasad odzywiania :/[/quote] Kocham cie za to co napisalas!:D
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 24.05.2009 19:02
"Dwa razy w tygodniu jedz na obiad ryby (najlepiej słodkowodne), które są cennym źródłem kwasów omega-3" haha smieszne to zdanie z kilku powodow. 1 wegetarianie nie jedza ryb o czym juz wczesniej wspomniano w komentarzach. 2 omega-3 z ryb ulega zniszczeniu pod wplywem wysokiej temperatury, wiec nie mozna polegac na kwasach omega-3 z ryb pod warunkiem, ze je sie je na surowo!! ;D 3 najlepszym zrodlem kwasow omega-3 dla wegetarian jest swiezo zmielone siemie lniane. jesli spozywa sie je codziennie ryby sa zbedne!!! 4 jod z tyb mozna zastapic wodorostami lub ostatecznie naturalnymi tabletkami (sea kelp) jesli jakas wegetarianka rezygnuje z wegetarianizmu bo jest w ciazy to wspolczuje dziecku :( a mamie pogratulowac znajomosci podstawowych zasad odzywiania :/
odpowiedz

Polecane dla Ciebie