CO POWINNA JEŚĆ PRZYSZŁA MAMA?

W jaki sposób ułożyć jadłospis, by był on zdrowy zarówno dla kobiety spodziewającej się dziecka, jak i jej pociechy?
CO POWINNA JEŚĆ PRZYSZŁA MAMA?
25.05.2011

Ciąża to wyjątkowo ważny okres w życiu każdej kobiety. Zmienia się wówczas zarówno ciało przyszłej mamy, jak i jej samopoczucie. Kluczową rolę w czasie tych 9 miesięcy odgrywa dieta – posiłki i napoje spożywane w trakcie ciąży mają znaczący wpływ na rozwój dziecka. W jaki sposób ułożyć jadłospis, by był on zdrowy zarówno dla kobiety spodziewającej się dziecka, jak i jej pociechy?

W ciąży ciało kobiety ulega diametralnym zmianom. Wiele pań martwi się o utratę sylwetki i powrót do dawnej wagi po urodzeniu dziecka. Dobrą formę i nastrój przyszłej mamie zapewni odpowiednia dieta – zapewne nie każdy z nas wie, że zapotrzebowanie energetyczne w I trymestrze jest identyczne jak w okresie przed zajściem w ciążę, a w trymestrze II i III zwiększa się ono jedynie o 300 kcal. W trakcie tych wyjątkowych 9 miesięcy nie powinno się przytyć więcej niż 10–15 kilogramów. Jak mówi ekspert doradztwa żywieniowego SetPoint, Ewa Wall: „Przede wszystkim jedz dla dwojga, a nie za dwoje!”. Niestety wiele kobiet zapomina o tej zasadzie i przestaje kontrolować swoją wagę, co skutkuje nadwagą i trudnościami ze zrzuceniem zbędnych kilogramów po ciąży.

Przyszłe mamy powinny przestrzegać kilku zasad. Aby zadbać o zdrowie malucha, trzeba pamiętać, by kupować jedynie produkty świeże i dobrej jakości, pochodzące z wiarygodnego źródła. Zaleca się spożywanie 5–6 urozmaiconych posiłków dziennie.

W ciąży należy jeść produkty zawierające węglowodany złożone, jak np. kasze czy pieczywo razowe. Dostarczają one cennych składników mineralnych i witamin z grupy B. Zalecane jest także spożywanie chudego mleka i produktów mlecznych – to źródło cennego wapnia. 4–5 razy w tygodniu powinno się sięgać po chude mięso (np. drobiowe), które dostarczy organizmowi żelaza. Niezbędne kwasy omega-3 znajdziemy w rybach o małej zawartości związków rtęci, np. w makreli czy łososiu. Nie należy także zapominać o codziennej dawce warzyw i owoców, szczególnie tych, które mają witaminę C, foliany i β-karoten. Są to m.in. pomidory, papryka czy maliny.

Dobrą receptą na głód dopadający nas między posiłkami są bakalie. Odrobina rodzynek, orzechów czy migdałów to zdrowsza i na pewno bardziej sycąca przekąska niż batoniki czy chipsy, które dostarczają organizmowi jedynie pustych kalorii.

ciąża

W okresie ciąży powinno się zrezygnować z surowego mięsa, ryb, jaj i serów pleśniowych oraz unikać niezdrowych tłuszczy, które znajdują się np. w maśle, śmietanie czy słodyczach. Nie zawierają one żadnych cennych składników, takich jak witaminy, aminokwasy czy mikroelementy, a dodatkowo długo zalegają w przewodzie pokarmowym, ponieważ są pozbawione błonnika, co utrudnia usuwanie toksyn z organizmu. Kolejna zasada, o której należy pamiętać, to niedosalanie potraw. Przyprawę tę można zastąpić o wiele zdrowszymi i równie smacznymi ziołami, jak np. bazylia czy tymianek.

W ciąży odstawiamy także napoje alkoholowe i ograniczamy spożycie kawy i mocnej herbaty. Można sobie pozwolić maksymalnie na jedną filiżankę kawy dziennie, herbatę natomiast należy zastąpić herbatkami owocowymi i wodą. Powinno się także unikać słodkich napojów gazowanych i pić dużo wody – najlepiej około 3 litry dziennie. Jej spożywanie neutralizuje dolegliwości związane z ciążą, takie jak nudności, wymioty czy zaparcia.

Pamiętajmy, że w ciąży nie powinno się spożywać w nadmiernej ilości wody chlorowanej i ozonowanej. Należy kontrolować spożycie sodu, który zawierają wody wysokozmineralizowane. Dla kobiet spodziewających się dziecka odpowiednia jest woda o niskim stopniu mineralizacji, taka jak np. Mama i ja, polecana zarówno kobietom w ciąży i karmiącym piersią, jak i mamom, którym zależy na odzyskaniu sylwetki sprzed ciąży.

Dbanie o odpowiednią dietę w ciąży nie jest trudne. Należy jedynie pamiętać o kilku kluczowych zasadach zdrowego odżywiania. Nie zapominajmy też, że jedzenie powinno być przyjemnością, a nie źródłem stresu w tym niepowtarzalnym dla kobiety okresie.

Zobacz także:

Sztuka właściwego oddechu: Ćwiczenia, dzięki którym urodzisz bez problemu!

Naucz się, jak oddychać podczas ciąży, jak relaksować się między skurczami i co zrobić, aby poród był mniej bolesny.

Poród naturalny (bez nacinania krocza) czy cesarka "na życzenie"?

Wiele kobiet boi się rodzić naturalnie. Wybierają cesarskie cięcie, aby uniknąć nieprzewidzianych powikłań. Czy jest to jednak słuszne rozwiązanie?

 

Komentarze (11)

Ocena: 5 / 5
gość (Ocena: 5) 07.09.2016 20:58
Dla mnie kobieta powinna jeść wszystko oprócz właśnie tlustych ostrych rzeczy bo w taki sposób dziecko czuje to i je razem z mama wiec dla powinna jeść wszystko
odpowiedz
gość (Ocena: 5) 07.09.2016 20:58
Dla mnie kobieta powinna jeść wszystko oprócz właśnie tlustych ostrych rzeczy bo w taki sposób dziecko czuje to i je razem z mama wiec dla powinna jeść wszystko
odpowiedz
bzdury (Ocena: 5) 10.03.2014 12:49
"Zalecane jest także spożywanie chudego mleka i produktów mlecznych – to źródło cennego wapnia" należało by się zapoznać ile procent wapnia może sie wchłaniać z chudego nabiału poniżej 1,5% - piszecie bzdury
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 10.12.2012 04:30
jadlam podczas ciazy 5 razy w tygodniu ryby wogole nie jadlam przez cala ciaze slodyczy i miesa.Za to pomarancze i kwasne jablka oraz placki ziemniaczane to przez 9 miesiecy bylo moim munu.Nie jestem wegetarianka tak poprostu bylo u mnie.kapuste tez jadlam i nigdy maluch nie mial kolek i zaparc ani tez nie bylo placzu na zbkowanie
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 10.12.2012 04:26
moje malenstwo przez pierwsze 2 miesiace budzilo sie tylko o 4 rano na karmienie od 2 miesiaca przesypialismy cala noc.Jadlam kapuste i kukurydze i groch w czasie ciazy i podczas laktacji a takze po urodzeniu na pierwszy obiad dostalam suruwke z kapusty pekinskiej i kukurydzy i nic mojemu dziecku nie bylo.jest to stary przekaz mojej babci i dziecko trzeba przezwyczaic od malenkiego do zwyczajow zywieniowych
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo