Sztuka właściwego oddechu: Ćwiczenia, dzięki którym urodzisz bez problemu!

Naucz się, jak oddychać podczas ciąży, jak relaksować się między skurczami i co zrobić, aby poród był mniej bolesny.
Sztuka właściwego oddechu:  Ćwiczenia, dzięki którym urodzisz bez problemu!
18.05.2011

Wydaje się, że nie ma nic prostszego niż oddychanie. Chociaż nikt nie nauczył nas tej czynności, wykonujemy ją przecież odruchowo od urodzenia. Okazuje się jednak, że zazwyczaj robimy to źle. Większość z nas oddycha zbyt szybko i za płytko. Skutki powierzchownego oddychania takie, jak niedotlenienie oraz pogorszenie samopoczucia najbardziej dotkliwie odczuwają kobiety w ciąży. Czas oczekiwania na dziecko staje się tym samym ciężkim przeżyciem, a sam poród momentem bardzo bolesnym.

Sytuację tę można jednak zmienić. Wystarczy poznać kilka podstawowych technik prawidłowego oddychania i sprawić by ten niezwykły okres, kiedy to w organizmie kobiety rodzi się nowe życie, stał się najcudowniejszym momentem w życiu.

Ćwiczenia oddechowe podczas ciąży

Każda ciężarna kobieta chciałaby każdego dnia czuć się dobrze i komfortowo. Aby tryskać energią i zawsze mieć dobre samopoczucie, trzeba pamiętać o prawidłowym oddychaniu przez cały dzień. Wykonywanie odpowiednich ćwiczeń oddechowych tylko z pozoru wydaje się banalne i zupełnie niepotrzebne. Czasem warto usiąść na parę minut na podłodze, dobrze się wyprostować, po czym nabrać w płuca jak najwięcej powietrza. Takie proste ćwiczenie powtarzane kilka razy dziennie na pewno przyniesie ulgę wielu ciążowym dolegliwościom. Sprawi, że będziesz bardziej zrelaksowana i co najważniejsze, lepiej przygotujesz się do porodu.

Naucz się oddychać przeponą

Przepona to poziomo ustawiony mięsień oddzielający klatkę piersiową od jamy brzusznej. Aby na stałe zmienić złe nawyki, warto nauczyć się oddychać przeponą. W tym celu należy wykonywać bardzo proste ćwiczenie. Trzeba usiąść na wygodnym podłożu i oprzeć się o coś plecami. Teraz należy położyć dłoń na przeponie. Brzuch powinien w trakcie oddychania lekko unosić się i opadać. Wykonując ćwiczenie, pamiętaj o tym, że wydech powinien trwać prawie dwa razy dłużej niż wdech. Pilnuj również, aby klatka piersiowa cały czas pozostawała nieruchoma.

 

zdjęcie usg

Gdy pojawią się pierwsze skurcze

Oddychanie przeponą świetnie rozluźnia wszystkie mięśnie brzucha. Dzięki temu, gdy już pojawią się skurcze porodowe, macica będzie miała więcej miejsca, co znacznie zmniejszy ból. Aby jednak ćwiczenia oddechowe były naprawdę skuteczne, należy cały czas pamiętać o zachowywaniu odpowiedniego rytmu. Dla ułatwienia wyobraź sobie, że przy wdechu wypinasz brzuch i napełniasz go powietrzem. W trzecim trymestrze ciąży możesz po kilku takich ćwiczeniach poczuć gwałtowne ruchy maleństwa. Nie obawiaj się, to mu nie szkodzi!

Na sali porodowej

Podczas porodu wiele kobiet zupełnie traci głowę. Nagromadzenie skrajnych emocji sprawia, że bardzo trudno jest im się rozluźnić i zachować spokój. Na sali porodowej najważniejsze jest jednak to, aby odpowiednio wsłuchać się we własne ciało. Organizm sam narzuci prawidłowe tempo oddychania. Warto jednak nauczyć się prawidłowego oddychania podczas skurczy. W miarę ich narastania oddychaj coraz szybciej i coraz płycej, mobilizując przy tym tylko górne części płuc. Od czasu do czasu znów mocniej zaczerpnij powietrza. Gdy poczujesz, że macica się rozluźnia, zwolnij tempo. Kiedy natomiast skurcz minie, wykorzystaj ten moment na chwilę relaksu. Zacznij oddychać bardzo powoli. Zrób głęboki wdech nosem i spokojnie zacznij "pracować" przeponą. Wydłużaj oddech, tak jakbyś chciała wraz z powietrzem wypuścić z siebie cały ból i napięcie.

Prawidłowe oddychanie to podstawa udanego porodu. Dzięki odpowiedniej pracy płuc i przepony, dostarczasz odpowiednią ilość tlenu również swojemu maleństwu, które przecież oddycha razem z tobą i również jest bardzo zmęczone wysiłkiem.

Gabriela Mostowicz-Zamenhof

Zobacz także:

Poród naturalny (bez nacinania krocza) czy cesarka "na życzenie"?

Wiele kobiet boi się rodzić naturalnie. Wybierają cesarskie cięcie, aby uniknąć nieprzewidzianych powikłań. Czy jest to jednak słuszne rozwiązanie?

Obrzęki, świąd skóry, plamienia: Czego przyszła mama nie powinna lekceważyć?

Sprawdź, na które objawy musisz zwrócić szczególną uwagę!

Komentarze (16)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 25.05.2011 14:53
artkul zywcem sciagniety z bede mama istny plagiat. wstyd
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 21.05.2011 14:35
trzepniety to ty masz mózg co prawda boli o prawdziwym macierzynstwie
zobacz odpowiedzi (2)
Anonim (Ocena: 5) 21.05.2011 12:08
rzeczywiscie dobrze ze nie masz i nie chcesz miec dzieci bo niezle jestes trzepnieta
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 19.05.2011 02:20
PIEPRZEN...E POROD ZAWSZE JEST BOLESNY...CO ZNACZY WEDLUG PAILOTA MNIEJ BOLESNY??? BOL TO BOL A JAK KOBIETA JEST W STRESIE I BOLU TO NA PRAWDE CIEZKO JEJ PAMIETAC O PRAWIDLOWYM ODDYCHANIU! A W SZPIATLU I TAK MAJA TO GDZIEN PODCHODZA DO TEGO RUTYNIARSKO I JUZ....W CYWILIZOWANYCH KRAJACJ STOSUJE SPECJALNE ZELE KTORYMI SMARUJA WEJSCIE DO POCHWY A BY SKORA BYLA SLIZKA PRZEC CO GLOWKA DZIECKA LATWIEJ SIE WYSLIZGUJE I ABY SKORA BYLA NAWILZONA ZEBY UCHRONIC JA PRZED PEKNIECIEM..NO ALE NIE W POLSCE TUTAJ NIE DBAJA O KOMFORT I ABY ULZYC KOBIECIE OD 100 LAT ODBIERAJA PORODY TAK SAMO I NACINAJA BO TAK SIE NAUCZYLI I JUZ........KPINA ...ODECHCIEWA SIE MIEC DZIECKA
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 18.05.2011 20:36
Ćwiczcie, ćwiczcie kobietki. Na końcu i tak was natną i 9 miesięcy starań na nic, bo pielęgniarce się śpieszy :P
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo