Trudno jest pogodzić karierę zawodową z życiem prywatnym. Wie o tym każdy, kto stanął przed tego typu wyborem. Czasu nie da się podzielić po równo między pracą, rodziną i znajomymi. Przeważnie zawsze któraś ze „stron” zostanie zaniedbana. Jak wykazały najnowsze badania, aż 62% Polek nie wywiązuje się z obowiązków domowych z powodu nawału pracy, a blisko jednej czwartej badanych kobiet rodzina utrudnia wykonywanie służbowych obowiązków. Wciąż zajęte, stale zabiegane nie mamy czasu na realizację własnych pasji i marzeń.
Wcale jednak nie musi tak być. Łączenie życia prywatnego z zawodowym, choć wymaga wyjątkowych umiejętności i doskonałej organizacji, nie jest niemożliwe. Trzeba tylko wprowadzić do swojego życia parę zasadniczych zmian!
Przygotuj plan działania
Aby mieć nas wszystkim kontrolę, musisz dobrze zaplanować swój dzień. Przede wszystkim, znajdź odpowiednio dużo czasu na sen. Wypoczęta i pełna energii łatwiej stawisz czoła codziennym trudnościom. Z większym powodzeniem uda ci się zadbać o to, aby znaleźć czas zarówno na ciężką pracę, jak i na relaks w gronie przyjaciół.
Świadomie decyduj, kiedy i na co poświęcasz swój czas
Planując każdy dzień, zastanów się, ile czasu możesz poświęcić na określone czynności. Ustal swoje priorytety, zobacz ile wolnych chwil będziesz miała do dyspozycji w ciągu całego dnia. Poza tym, zwróć szczególną uwagę na planowanie swoich weekendowych zajęć. Celebruj wolne dni, pozwól, aby były one zawsze wypełnione wieloma przyjemnościami. To idealny czas na zakupy czy też wizyty u kosmetyczki i fryzjera.
Walcz o swoje prawa
Często w pracy musisz zostawać po godzinach, a w umowie wcale nie masz zagwarantowanych dodatkowych pieniędzy za to poświęcenie? Daruj więc sobie takie postępowanie. Pracuj tyle czasu, ile masz przewidziane w umowie. To, czego nie skończyłaś dzisiaj, dokończysz jutro rano. Pamiętaj również, aby zawsze wykorzystywać przysługujące ci urlopy. Zmęczona i niewyspana na pewno nie będziesz wydajnym pracownikiem.
Przełam stereotypowy podział ról
Oczekiwania społeczne sprawiają, że kobiety często narzucają sobie pewne stereotypowe role społeczno-kulturowe. Chcemy być odpowiedzialne zarówno za dom, męża, dzieci, jak i za utrzymanie naszej rodziny. Aby jednak móc z sukcesem łączyć życie prywatne z zawodowych, warto zastanowić się nad odpowiednim podziałem obowiązków domowych. Niech również twój partner czasem ugotuje obiad, wyniesie śmieci, odkurzy mieszkanie. Taka wzajemna pomoc sprawi, że zyskasz w ciągu dnia znacznie więcej wolnego czasu.
Znajdź czas tylko dla siebie
Każdego dnia powinnaś znaleźć również parę chwil tylko dla siebie. Warto czasem wstać nieco wcześniej. Będziesz mogła wtedy, jeszcze przed wyjściem do pracy, posłuchać ulubionej muzyki, poczytać gazetę, poćwiczyć oraz na spokojnie wypić ulubioną kawę. Nie zapominaj również o swoich pasjach i zainteresowaniach. Tylko realizując własne marzenia, możesz poczuć się naprawdę spełniona i szczęśliwa.
Spędź parę chwil z przyjaciółmi
Nie ograniczaj się jedynie do codziennej wymiany kilku zdań ze swoimi znajomymi na chacie internetowym. Umów się z przyjaciółmi na wspólne wyjście po pracy. Możecie iść do kina lub pubu. I nie narzekaj, że jesteś wykończona ciężkim dniem. Czas spędzony w gronie najbliższych znajomych doda ci energii i poprawi samopoczucie.
Pamiętaj o równowadze
Aby skutecznie łączyć życie prywatne z zawodowym, do wszystkich obowiązków należy podchodzić z odpowiednim dystansem. Najważniejsze, to umieć zwolnić, nie gonić, potrafić zatrzymać się i skoncentrować na tym, co tu i teraz. Nie przenosić pracy do domu, a domu do pracy. Trzeba dążyć od osiągnięcia pewnej równowagi pomiędzy sferą prywatną i zawodową. Tylko bowiem spokój i wewnętrzna harmonia pozwoli nam w pełni realizować wszystkie nasze plany i marzenia...
Karina Hefner
Zobacz także:
Skąd ta nowa moda wśród nastolatków?
Gdzie mieszkają najgrubsze kobiety świata? POLSKA, ROSJA CZY USA?
Regularnie żywią się w barach szybkiej obsługi i nie uprawiają żadnych sportów.