FOMO. Gdy czujesz strach przed tym, co Cię omija...

W skrajnych przypadkach FOMO może przypominać uzależnienie, prowadzić do zachowań kompulsywnych i zakłócać codzienne funkcjonowanie.
FOMO. Gdy czujesz strach przed tym, co Cię omija...
Fot. pexels (Ozan Culha)
26.06.2024

Rozpowszechnienie się nowych technologii i mediów społecznościowych spowodowało potrzebę ciągłego bycia na bieżąco i śledzenia informacji na temat świata i naszego otoczenia. Ten stan emocjonalny został określony mianem FOMO i jest uważany za nową chorobę cywilizacyjną naszego wieku. Czym jest i skąd się wziął lęk przed przegapieniem czegoś? Jak FOMO wpływa na nasze codzienne życie i funkcjonowanie?

Zobacz także: Narcystyczni rodzice: jak rodzicielska zazdrość rzutuje na dorosłe życie dziecka

Czym jest FOMO?

FOMO (Fear Of Missing Out) oznacza lęk przed wypadnięciem z obiegu. Obawiamy się, że ominie nas coś istotnego, kiedy nie będziemy w danym miejscu czy środowisku. Dotyczy to zarówno Internetu, jak i naszego miejsca pracy bądź spotkania towarzyskiego. To uczucie niepokoju jest związane z przekonaniem, że inni mogą mieć w danym momencie lepsze, bardziej satysfakcjonujące, ważniejsze doświadczenia niż my.

Nauka a FOMO

Pierwsza definicja FOMO została sformułowana przez Dana Hermana, który zapoczątkował badania nad tym rodzajem lęku w połowie lat 90. XX wieku. Naukowiec określił syndrom jako strach przed niewykorzystaniem wszystkich dostępnych możliwości, jakie mogą pojawić się w naszym życiu. Mimo że na syndrom FOMO najbardziej narażona jest młodzież, badania wykazały, że dotyka on również dorosłych, a wiek nie ma w tym przypadku większego znaczenia. Narażeni na negatywny wpływ mediów społecznościowych są wszyscy użytkownicy, niezależnie od pokolenia.

Nie istnieje oficjalny, medyczny test na zdiagnozowanie FOMO, gdyż nie jest to formalne zaburzenie psychiczne. Stan ten jest jednak badany przez ośrodki naukowe i psychologów, którzy  opracowują różne narzędzia i kwestionariusze, pomagające w zidentyfikowaniu symptomów FOMO.

Przykład stanowi skala FOMO, opracowana przez naukowców z Oxford Univeristy. Dr. Andrew K. Przybylski opracował zawierającą szereg pytań skalę, która mierzy częstotliwość doświadczania uczuć typowych dla FOMO, takich jak potrzeba ciągłego połączenia z mediami społecznościowymi, czy niepokój przed przegapieniem doświadczeń.

Jakie są przyczyny FOMO?

  • Potrzeba przynależności - ludzie posiadają chęć należenia do danej społeczności i bycia w niej akceptowanym, przez co wzrasta w nich lęk przed wykluczeniem bądź pozbawieniem przynależności i związaną z tym samotnością.
  • Psychologia tłumu - potrzeba bycia częścią grupy i brania udziału w tym, co jest teraz popularne. Ludzie chcą doświadczać tego, co jest teraz na topie, ponieważ czują się wtedy bardziej cenieni i akceptowani przez innych.
  • Szybkość życia - przez panujący w dzisiejszych czasach „wyścig szczurów” ludzie odczuwają presję, aby być na bieżąco z wszystkimi wydarzeniami.
  • Niska samoocena - osoby zmagające się z problemami z poczuciem własnej wartości i samoakceptacją poszukują zewnętrznych potwierdzeń swojej wartości, między innymi w uczestnictwie w ważnych wydarzeniach i trendach.

Objawy FOMO

Objawy FOMO są złożone, zróżnicowane i mogą wynikać z różnych czynników  psychologicznych i społecznych danej jednostki. Do najczęściej występujących objawów FOMO należą: zazdrość i porównywanie się z innymi, obawa przed brakiem dostępu do Internetu, lęk przed wykluczeniem z danego środowiska, nieustanne logowanie się do mediów społecznościowych oraz poczucie rozczarowania sobą i własnym życiem. Pierwszym krokiem do walki z FOMO jest rozpoznanie tych objawów i praca nad bardziej zrównoważonym podejściem do życia i mediów społecznościowych.

Jak FOMO wpływa na nasze zdrowie psychiczne? 

Osoby, które cierpią na syndrom FOMO, doświadczają zwiększonego poziomu lęku i stresu. Jest to spowodowane obawą o przegapienie ważnych wydarzeń i doświadczeń. Niezadowolenie z własnego życia i rozczarowanie sobą oraz ciągłe porównywanie się do innych, mogą przyczynić się do myśli depresyjnych oraz niskiej samooceny. Nieustanne sprawdzanie mediów społecznościowych może też pogorszyć jakość naszego snu lub spowodować długotrwałą bezsenność, co wpływa negatywnie na ogólne samopoczucie i zdrowie. W skrajnych przypadkach FOMO może przypominać uzależnienie, prowadzić do zachowań kompulsywnych i zakłócać codzienne funkcjonowanie osoby chorej.

Jak zwalczać FOMO?

Radzenie sobie z FOMO wymaga zmiany naszych codziennych nawyków, między innymi związanych z czasem spędzanym na mediach społecznościowych. Powinniśmy ograniczyć czas poświęcony na przeglądaniu portali i serwisów informacyjnych i poświęcić go na przykład na rozwój osobistych zainteresowań. Skupienie się na sobie i swoich pasjach może przyczynić się do większego poczucia samorealizacji i spełnienia.

W zwiększeniu samooceny może pomóc też stawianie i osiąganie realistycznych celów, które niwelują potrzebę porównywania się z innymi oraz brak satysfakcji z własnych doświadczeń.

Kolejnym czynnikiem, który wspomaga walkę z FOMO jest skupienie się na teraźniejszości. Praktyka wdzięczności i uważności pomaga w przypomnieniu sobie i docenieniu tego, co mamy oraz w zmniejszeniu poczucia strachu przed tym, czego może nam brakować . W przypadku, gdy FOMO ma znaczący wpływ na nasze życie, warto jest zasięgnąć wsparcia psychoterapeutycznego, dzięki któremu zrozumiemy źródła lęków, a także opracujemy strategie radzenia sobie z nimi.

Zobacz także: Sztuka romantyzowania: Dlaczego warto doceniać nawet te przyziemne dni?

Polecane wideo

Horoskop wakacyjny. Co przesilenie letnie oznacza dla Twojego znaku zodiaku?
Horoskop wakacyjny. Co przesilenie letnie oznacza dla Twojego znaku zodiaku? - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie