Ważne odkrycie naukowców. Wskazali geny, które zwiększają ryzyko samobójstwa

Nie zawsze ma to związek z depresją.
Ważne odkrycie naukowców. Wskazali geny, które zwiększają ryzyko samobójstwa
Fot. Unsplash
08.12.2021

W ostatnich latach niestety stale zwiększa się liczba zgonów spowodowanych śmiercią samobójczą. Ten ponury trend utrzymuje się również w Polsce. Z danych Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że wskaźnik samobójstw dla naszego kraju wynosi 16,2 na 100 tys. mieszkańców. Dla porównania średnia wartość Unii Europejskiej to 13,7 na 100 tys. osób. Co gorsza, z policyjnych statystyk wynika, że w czasie pandemii koronawirusa  prób samobójczych było o 19 proc. więcej niż rok przed jej wybuchem.

Zobacz również: Sygnały ostrzegawcze, że osoba z Twojego otoczenia może mieć myśli samobójcze

Dlaczego tak wiele osób decyduje się odebrać sobie życie? W powszechnym przekonaniu najczęściej stoi za tym depresja. Jednak to stwierdzenie nie jest do końca prawdziwe. Nie każda osoba cierpiąca na depresję ma myśli samobójcze.

Jeśli nie depresja, to co? Ostatnio tej kwestii przyjrzeli się naukowcy. W tym celu przebadali geny pod kątem wariantów zwiększających ryzyko samobójstwa. Czego dowiadujemy się z ich eksperymentu?

Przyczyny samobójstwa. Ryzyko zwiększają pewne geny

Jak informuje portal eurekalert.org, to największa tego typu analiza genów w historii. Podjęli się jej naukowcy z International Suicide Genetics Consortium, w skład którego wchodzi 260 badaczy z ponad 20 krajów.

W ramach eksperymentu naukowcy zbadali DNA ponad pół miliona osób. 30 tys. z nich w przeszłości podjęło próbę samobójczą. Co się okazało? Owszem, niektóre geny odpowiadają zarówno za większe ryzyko wystąpienia zaburzeń psychicznych (m.in. depresji), jak i popełnienia samobójstwa. Jednak wnioski z badania wskazują na fakt, że geny zwiększające prawdopodobieństwo odebrania sobie życia są bardzo różnorodne.

Naukowcy odkryli, że gen, który w dużym stopniu zwiększa ryzyko podjęcia próby samobójczej znajduje się na 7. chromosomie. Ale to nie wszystko. Takie prawdopodobieństwo potęgują również geny wpływające na uzależnienie od palenia czy podejmowanie ryzykownych zachowań, związane z odczuwaniem bólu, zaburzeniami snu, a nawet ogólnym złym stanem zdrowia.

Badacze mają nadzieję, że ich eksperyment pomoże lepiej zrozumieć mechanizmy prowadzące do myśli samobójczych, a w efekcie do lepszego im zapobiegania.

Zobacz również: Masz depresję? Weź prysznic, urodź dziecko. Tak „radzi” popularny tygodnik

„Nie poddam się terrorowi depilacji”. Kobiece owłosienie to normalna sprawa
„Nie poddam się terrorowi depilacji”. Kobiece owłosienie to normalna sprawa - zdjęcie 1
gość (Ocena: 5) 20.12.2021 17:36
Jestem takim przypadkiem!Czy daje sobie szanse?tak!Z tyłu głowy mam fakt,że mogę zrezygnować z życia w każdej chwili,ale zawsze powtarzam sobie, poczekaj "może jeszcze będzie lepiej i to mi pomaga!Od dzieciństwa się z tym zmagam,nie jest łatwo!To trwa 25 lat!Skupiajcie się na tym co wam dodaje skrzydeł i na tym ile cudownych rzeczy może się zdarzyć!Lekarstwem jesteście wy sami!
gość (Ocena: 5) 10.12.2021 08:24
Właśnie dorasta pierwsze pokolenie bez gry na boju i robienia bazy w krzakach, które nie potrafi nawiązywać głębokich relacji, bo wszystko jest online - nie twierdzę, że online to źle, po prostu jest dla nas nienaturalne, a przez to te relacje są płytkie, a przez tą płytkość, gdy zachodzi potrzeba, nie ma gdzie się zwrócić z problemami, bo inni nie są nimi realnie zainteresowani, i gdy tylko pojawiają się problemy - odsuwają się. Druga sprawa to porównywanie się do nierealnych wzorców z fb czy insta, gdzie wszyscy są tacy piękni, bogaci i szczęśliwi, więc "czy tylko moje życie jest takie nieudane?". A po trzecie to pokolenie było wychowywane w duchu, że dziecko jest wyjątkowe, najlepsze i że może mieć wszystko, co tylko zechce, do tego zakupy online i interakcje online oparte na dopaminie przyzwyczaiły to pokolenie do natychmiastowej gratyfikacji, bez cierpliwości czy ciężkiej pracy. Już pomijając, że nie, nie możesz mieć w życiu wszystkiego, co zechcesz, chyba, że twój stary jest ruskim oligarchą. Wchodząc w dorosłe życie, takie dziecko dowiaduje się, że nie, nie jest wyjątkowe, i nie, nie może mieć tego co zechce, często nie ma prawdziwych przyjaciół, a jego związki często są płytkie i powierzchowne. Zderzenie z pociągiem.