Praktyczne podstawy NLP: Jak psychologię wykorzystać w życiu? LEKCJA 3

Kontrola stanów emocjonalnych i sztuka wpływania na cudze myśli od zawsze pociągała psychologów. Dowiedz się więcej o swish pattern!
Praktyczne podstawy NLP: Jak psychologię wykorzystać w życiu? LEKCJA 3
04.06.2011

CZĘŚĆ PIERWSZA ARTYKUŁU

CZĘŚĆ DRUGA ARTYKUŁU

Jeśli ludzką psychikę mielibyśmy przyrównać do wielkiego pałacu pełnego rozmaitych komnat – dostępnych dla gości i ukrytych na drugim piętrze, to NLP można byłoby określić jako drzwi wejściowe. Na nic nam one jednak, jeśli nie dysponujemy kluczem. W neurolingwistycznym programowaniu kluczami są poszczególne techniki – niektóre otwierają główną bramę, inne pasują do zamków dawno opuszczonych pokoi.

Swish pattern to strategia pomagająca zmienić nieużyteczne zachowania (takie jak obgryzanie paznokci czy nieuzasadnione wpadanie w furię pod wpływem pewnego rodzaju bodźców) i zastąpić je mniej krzywdzącymi nas samych (oraz bardziej użytecznymi społecznie) reakcjami. Warto zastanowić się, co w nas samych mogłoby ulec zmianie. Jeśli zdajesz sobie sprawę, że w niektórych sytuacjach reagujesz inaczej niż być chciała, a tym samym zrażasz do siebie ludzi czy budujesz niewłaściwy obraz własnej osoby, najwyższa pora poznać kolejną technikę NLP i dzierżąc to narzędzie w dłoni, wypowiedzieć wojnę własnym nawykom!

Zacznij od zastanowienia się i wyraźnego zwizualizowania w umyśle sytuacji, w której niewłaściwie reagujesz. Jesteśmy w okresie sesji egzaminacyjnej, załóżmy więc że każdy wieczór spędzasz na nauce. Jest już pawie północ, jesteś zmęczona, masz wrażenie że nic nie umiesz, a do Twojego pokoju wchodzi ukochany z kubkiem gorącej herbaty. Zamiast docenić jego miły gest, uśmiechając się i dziękując, ty krzyczysz, że ci przeszkadza, wyładowując na nim przedegzaminacyjne stresy. On zasmucony odchodzi, a ty już po chwili masz wyrzuty sumienia. Efekt? Każdy jest stratny na poziomie emocjonalnym – on, bo go zraniłaś i ty, bo czujesz dyskomfort psychiczny.

Jesteś już w stanie znaleźć reakcję, którą chciałabyś zmienić? Przeanalizuj dokładnie co bezpośrednio ją poprzedza i co jest bodźcem wywołującym takie a nie inne zachowanie. W momencie, kiedy zdiagnozujesz, co jest czynnikiem sprawiającym że reagujesz w określony sposób, będziesz mogła zacząć walkę z danym sposobem zachowania, używając wspomnianej wyżej techniki swish pattern, która eliminuje nieużyteczne reakcje, zastępując je bardziej pożądanymi i życiowo przydatnymi.

NLP

Ćwiczenie powtórz kilka razy, aby nowy program działania wdrukował się w twój umysł! Specjaliści zajmujący się NLP gwarantują, że przy kolejnym spotkaniu z daną sytuacją, zareagujesz prawidłowo. Dobrze wykonane ćwiczenie daje spektakularne efekty!

Kolejna część cyklu Praktyczne podstawy NLP już w sobotę!

Irmina Gałczyńska

Zobacz także:

Sprawdź, jakim typem osobowości jesteś!

Podstawy psychografologii

NLP

Swish pattern KROK PO KROKU:

Przywołaj obraz sytuacji niepożądanej. Powinien być duży, kolorowy i wyraźny. Rozbudź swoje zmysły, poczuj dźwięki i zapachy związane z daną chwilą. Postaraj się także nałożyć na ten obraz taflę czerwonego szkła, tak aby scenę ujrzeć właśnie w tym kolorze.

W prawym dolnym rogu swojego „czerwonego” wyobrażenia sytuacji, która wywołuje niechcianą reakcję, stwórz obraz sceny, którą chciałabyś wywołać, czyli która miałaby miejsce, gdyby udało ci się zmienić sposób reagowania na bodziec, do tej pory wywołujący złość/stres/gniew/obgryzanie paznokci/złośliwość itp. Możesz sobie nawet wizualizować dialog, który poprowadziłabyś w owym idealnym scenariuszu. Co ważne, spraw, aby ten mały obrazek w rogu miał kolor zielony – tak jakbyś oglądała go przez taflę zielonego szkła.

Dokładnie wyobraź sobie, jak wiele zmieniłoby się, gdybyś postąpiła zgodnie z tym wyobrażeniem. Obraz może być nawet nieco przerysowany w kierunku swej pozytywności. Ważne, by wywoływał w Tobie wyłącznie pozytywne odczucia.

Teraz postaraj się bardzo szybko zmienić obrazy wykrzykując hasło „SWISH!” – zielony przesuń w myślach na miejsce czerwonego, tak aby stał się dominującym, a czerwony rozbij na małe kawałeczki, tak jakbyś tłukła szklankę. Dzięki temu twoje wyobrażenia zdominuje zielony obraz pozytywnej reakcji na bodziec.

I jeszcze raz! „SWISH!”

I znowu! „SWISH!”

Brawo!

Następnie należy dokonać tzw. złamania stanu poprzez pomyślenie o czymś zupełnie innym. Możesz także w tym celu policzyć coś w pokoju, w którym przebywasz – kafelki na podłodze, buty stojące przy drzwiach itp.

Po chwili relaksu, wróć do ćwiczenia. Ponownie przywołaj wspomnienie negatywnej reakcji (czerwone) i pożądanej (zielone). Tym razem przesuń go szybciej niż poprzednio, znów pozwalając złym nawykom roztrzaskać się z hukiem.

„SWISH!”

„SWISH!”

„SWISH!”

Komentarze (6)

Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 31.03.2012 00:14
Mało wiesz o NLP skoro takie rzeczy piszesz...
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 05.06.2011 18:26
Nabijanie ludziom głowy banialukami. NLP nie jest techniką uznawaną przez dyplomowanych psychologów, więc nie jest także psychologiczną techniką, a jedynie parapsychologią dla glupich.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 31.05.2011 22:08
sranie w banie ;)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 31.05.2011 21:28
Tutaj wpisz treść komentarza...Huba Buba śmierć za jutra - Jeżeli to przeczytałeś twoja matka jutro zginie chyba że wkleisz to do 5 innyc
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 31.05.2011 15:34
nawet nie wiedziałam, że mam 33 książki na półce. ;]
odpowiedz

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo