Wyczerpane pracą. Najczęstsze objawy wypalenia zawodowego

Osłabienie, brak energii i uczucie wyczerpania, które nie znika nawet po należytym wypoczynku, mogą być objawami wypalenia zawodowego.
Wyczerpane pracą. Najczęstsze objawy wypalenia zawodowego
Fot. Unsplash (Houcine Ncib)
09.05.2022

Syndrom wypalenia zawodowego dotyka coraz większą ilość osób. Niestety wiele z nich nie zdaje sobie sprawy, co tak naprawdę się z nimi dzieje. Nie zawsze potrafimy połączyć zirytowanie, osłabienie, wahania nastrojów, migrenę, uporczywe bóle brzucha, kłopoty z koncentracją i snem, czy apatię i zupełny brak energii właśnie z oddziaływaniem na nas pracy. 

Mnóstwo osób w ogóle nie dopuszcza do siebie myśli, że podobna rzecz mogłaby je spotkać. Wciąż przecież chcemy być efektywne i z radością przyjmować nowe wyzwania, nawet jeśli wiążą się one z wielkim stresem, ze znacznym zwiększeniem listy obowiązków i wyrabianiu masy nadgodzin. Pracujemy aż do wyczerpania. Nagle ku naszemu zdziwieniu okazuje się, że praca, którą do tej pory uwielbiałyśmy wykonywać, stała się czymś znienawidzonym.

Zobacz także: Głodne nowości. Jak walczyć z zakupoholizmem?

Migrena na myśl o pracy

Wypalenie zawodowe zbliża się do nas bardzo podstępnie. Przez długi czas można bagatelizować jego symptomy i w związku z tym jeszcze bardziej nieumyślnie je pogłębiać. Elementy układanki, z jakiej składa się ów syndrom, są bowiem bardzo złożone i różnią się zależnie od przypadku. 

Syndrom wypalenia jest wołaniem organizmu o pomoc i jego odpowiedzią na długotrwały stres i zmęczenie, jakie zostały mu zafundowane. Jak zacząć z nim walczyć i nareszcie wrócić do formy, tak aby sama myśl o pracy nie wywoływała już uporczywej kilkudniowej migreny?

Jak walczyć z wypaleniem zawodowym?

Jeśli wiemy już na pewno, że dopadło nas wyczerpania zawodowe, przede wszystkim musimy odpocząć i porządnie naładować akumulatory. Nie da się rozpocząć batalii antystresowej bez chwili wytchnienia i chociaż chwilowej ucieczki od środowiska pracy. Wybranie się na urlop to pierwszy konieczny krok

Potem należy czym prędzej zacząć przeciwdziałać czynnikom wywoływanym przez stres. Niestety nie da się go całkowicie wyeliminować z naszego życia zawodowego. Trzeba nauczyć się z nim żyć, by stresujące sytuacje nie obciążały nas za bardzo emocjonalnie. To długotrwała autoterapia, ale warto się jej podjąć, ponieważ daje naprawdę świetne rezultaty.  

Zacznijmy dbać o higienę psychiczną i oddzielenie życia zawodowego od prywatnego. Po wyjściu z pracy nie myślmy o niej ani nie roztrząsajmy problemów, jakie są z nią związane w domu. Zamiast rozpamiętywać, co dziś zirytowało szefa i rozmyślać, w jakim to nastroju przybędzie jutro na spotkanie biznesowe, skupmy się na sobie. Żyjmy chwilą, znajdźmy doskonałe opcje relaksu, na przykład jogę, bieganie, jazdę na rolkach, czy naukę tańca. 

Nauczymy się asertywności. Czasem warto powiedzieć stanowcze „nie”. Jeśli czujemy, że dowodzenie kolejnym projektem będzie dla nas zbyt obciążające, powiedzmy o tym otwarcie. Nie udawajmy. Nie warto przecież przypłacać zdrowiem oraz szczęściem zawodowego sukcesu i chwilowego uczucia satysfakcji

Zobacz także: Nieznośna kobieta bluszcz. 6 toksycznych zachowań, które unieszczęśliwiają ją i partnera

Polecane wideo

Jak mieszka Khloé Kardashian?
Jak mieszka Khloé Kardashian? - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie