Prowadzisz biznes? Dowiedz się, co zrobić, aby trafić na pierwszą stronę w Google

Tłumaczymy, jak działa pozycjonowanie.
Prowadzisz biznes? Dowiedz się, co zrobić, aby trafić na pierwszą stronę w Google
fot. iStock
08.06.2021

Własna strona internetowa to obecnie niezbędny atrybut każdego biznesu. Jednak sama strona WWW nic nie znaczy, jeśli brakuje jej odpowiedniego pozycjonowania, a co się z tym wiąże – optymalnie wysokiej pozycji w wyszukiwarce. Na czym polega pozycjonowanie, w jaki sposób działa i jak sprawić, by nasza strona internetowa była na 1. miejscu w wynikach wyszukiwarki?

Na pewno wiele razy zastanawiałaś się, jak to się dzieje, że po wpisaniu w wyszukiwarkę Google’a konkretnej frazy, np. złożonej z nazwy usługi, produktu czy sklepu i lokalizacji, jedne strony ukazują się na pierwszej stronie wyszukiwarki na samym szczycie strony, a inne są umieszczone na samym dole albo „ukryte” na kolejnych stronach. Za zjawisko to odpowiada pozycjonowanie. Strony, które umieszczone są wyżej, zostały poddane procesowi pozycjonowania, a w pozostałych przypadkach takich działań nie było (albo były robione amatorsko i przez to całkowicie nieskutecznie). Jak działa pozycjonowanie? Czemu warto z niego skorzystać? W jaki sposób pozycjonuje się stronę?

Fot. materiały prasowe

Czym jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to zaplanowany, złożony proces, który ma na celu „wywindowanie” danej strony internetowej na jak najwyższą pozycję na stronie wyszukiwarki. Najczęściej dotyczy to wyszukiwarki Google’a, ponieważ to ona wciąż jest najpopularniejszą i najczęściej wykorzystywaną przeglądarką. Pozycjonowanie stron jest procedurą skomplikowaną i rozłożoną w czasie – tylko przy długofalowym działaniu można uzyskać zamierzone efekty. Teoretycznie, po przyuczeniu się, każdy sam może spróbować pozycjonowania, ale profesjonaliści z branży mediowej zdecydowanie odradzają takie rozwiązanie. Przy braku odpowiedniej wiedzy i narzędzi pozycjonowanie nie przyniesie określonych efektów, a tylko może Ci zaszkodzić (nieumiejętnie podjęte działania sprawią, że Twoja strona, zamiast „awansować” w wynikach wyszukiwania, spadnie na niższe pozycje).

Przeczytaj: Jak zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym?

Jakie są korzyści z pozycjonowania?

Strona, która znajduje się na pierwszych miejscach w wyszukiwarce, jest znacznie częściej odwiedzana i przez znacznie większą liczbę potencjalnych klientów. To oczywiste – jeśli szukasz jakiegoś produktu lub usługi, często nie masz czasu na przeszukiwania kilkudziesięciu stron z wynikami. Zainteresujesz się więc przede wszystkim tym, co będzie pod ręką, a w tym przypadku – co pierwsze rzuca się w oczy. Z punktu widzenia przedsiębiorcy zainwestowanie w pozycjonowanie zwiększa szansę na zysk. Bo skoro ludzie częściej odwiedzają Twoją stronę lub sklep internetowy, to rośnie szansa, że zostaną w nim na dłużej i skorzystają z Twoich usług lub coś kupią.

Wyższa pozycja w wyszukiwarce to też większa wiarygodność i lepszy wizerunek. Nie oszukujmy się – ile razy wyszukując w danym mieście restauracje, kluby czy salony kosmetyczne uznałaś, że to, co wyskoczyło w pierwszych wynikach wyszukiwania, jest lepsze, sprawdzone, godne zaufania, renomowane itd.? Pozycjonowanie przydaje się więc także do budowania pozytywnego wizerunku firmy jako profesjonalistów o najwyższej jakości produktach i usługach.

Fot. materiały prasowe

Działania on-site

Pozycjonowanie dzieli się generalnie na działania on-site i off-site. On-site to wszystko to, co użytkownik bezpośrednio widzi na stronie – jej układ graficzny, zamieszczone w witrynie teksty i grafiki. Off-site to działanie poza samą stroną, ale mające wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce. Częścią pozycjonowania on-site jest m.in. publikowanie na stronie tekstów zawierających określone słowa kluczowe. Potencjalni klienci zainteresowani konkretną usługą czy produktem wpisują w wyszukiwarkę frazy (słowa kluczowe), po których chcą znaleźć produkt lub usługę. Jeśli dane frazy kluczowe będą pojawiać się w treściach na niej zamieszczanych, a szczególnie np. w tytułach czy nagłówkach, to rośnie szansa, że strona zostanie znaleziona przez użytkowników. Trzeba przy tym pamiętać, że nie może to być ciąg bezmyślnie podanych słów kluczowych, a tekst o wysokiej jakości merytorycznej, który przykuje uwagę czytelnika i pozwoli mu zostać na stronie jak najdłużej.

Na pozycjonowanie on-site składają się też pewne elementy techniczne – np. kod strony, wygląd samego adresu URL, meta tagi i meta tytuł (elementy wyświetlające się w wyszukiwarce wokół adresu strony). Ważne dla pozycjonowania jest też to, na ile łatwe jest poruszanie się po danej stronie – czy nie ma problemów z jej załadowaniem, czy nie wyskakują na niej błędy, czy poprawnie wyświetla się na urządzeniu mobilnym itd.

Działania off-site

Aby pozycjonowanie było skuteczne, nie wystarczy pozmieniać kilka elementów na stronie internetowej i podmienić teksty na inne o lepszej jakości. Bardzo ważne jest też to, jak dana strona postrzegana jest przez jej użytkowników i jaki ma „fejm”. Dlatego często do pozycjonowania wprowadza się tzw. link building, czyli rozmieszczanie linków prowadzących do danej strony w różnych przestrzeniach internetu. Im częściej pojawiają się odnośniki do danej strony, tym lepiej. Najważniejsze jest to, aby były to pozytywnie oceniane miejsca cieszące się wystarczającą renomą, czyli np. znane serwisy internetowe, portale społecznościowe czy popularne fora dyskusyjne.

 

Artykuł sponsorowany

Komentarze (1)
Ocena: 5 / 5
Pozycjoner (Ocena: 5) 08.06.2021 09:51
Szkoda, ze klienci nie zawsze rozumieja tego, ze ich strona nie bedzie na szczycie po tygodniu pozycjonowania...
odpowiedz

Polecane dla Ciebie