Gdy w życiu pary pojawiają się dzieci, często jedno z rodziców rezygnuje z kariery zawodowej aby zostać w domu i się nimi opiekować. W większości przypadków są to kobiety. Po latach siedzenia w domu z dziećmi nie zawsze udaje im się wrócić do pracy zawodowej.
Zobacz również: Zrezygnowała z kariery zawodowej, by zajmować się dziećmi. Dostanie 2 mln zł odszkodowania!
Co gorsza, w naszym społeczeństwie wciąż bardzo żywe jest przekonanie, że kobiety zajmujące się w domu dziećmi “nic nie robią”. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna. Opieka nad dziećmi i prowadzenie domu to praca, która trwa niemalże 24 godziny na dobę. To łączenie obowiązków opiekunki, kucharki, sprzątaczki, praczki, kierowcy, nauczycielki, a nawet pielęgniarki. W dodatku kobiety przeważnie nie dostają za taką pracę ani złotówki.
Nie lepiej jest, gdy kobiety po latach siedzenia w domu z dziećmi pragną wrócić na rynek pracy. Nie wszyscy pracodawcy akceptują taką lukę w CV. Od teraz może się to jednak zmienić. Wszystko z powodu rewolucyjnej decyzji podjętej przez zarząd serwisu LinkedIn. “Mama zajmująca się dziećmi w domu” zostanie dopisana do oficjalnej listy stanowisk.
LinkedIn will soon allow parents to add "stay-at-home mom" and "stay-at-home dad" titles to their résumés and have more options to describe gaps in their careers due to parenting. https://t.co/uiQiYDWc2n
— ABC News (@ABC) April 1, 2021
LinkedIn to międzynarodowy serwis społecznościowy specjalizujący się w kontaktach zawodowo-biznesowych. Jak poinformował portal her.ie, już wkrótce “mama zajmująca się dziećmi w domu” (“stay-at-home-mom”) dołączy do oficjalnej listy stanowisk, podobnie jak “tata zajmujący się dziećmi” (“stay-at-home-dad”). Co więcej, stanowisko nie będzie musiało być połączone z konkretnym pracodawcą.
Ta decyzja ma związek z niedawną publikacją w serwisie medium.com. Platforma LinkedIn została w niej skrytykowana za ignorowanie pracy milionów kobiet, które na co dzień zajmują się dziećmi i domem. Zwrócono uwagę na fakt, że jako największy serwis tego typu LinkedIn mógłby przyczynić się do realnej zmiany jeśli chodzi o postrzeganie pracy wykonywanej przez rodziców, którzy zostają w domu. Gdyby takie osoby mogły wybrać z oficjalnej listy stanowisk “mamę/tatę zajmującego się dziećmi”, ta praca mogłaby wreszcie zacząć być normalizowana, a nie być postrzegana jako niewytłumaczalna, niewygodna luka w CV.
Autorka artykułu, Heather Bolen, zwraca uwagę na fakt, że LinkedIn nie oferuje swoim użytkownikom wyboru takich opcji jak chociażby urlop macierzyński czy wychowawczy, urlop zdrowotny czy przyznany ze względu na konieczność opieki nad osobami starszymi. W serwisie nie znajdziemy także opcji mówiących o pracy wolontariusza czy przerwie w życiu zawodowym ze względu na podróżowanie.
Milczenie LinkedIn jest równoznaczne z zasadą “nie pytaj, nie mów”, w ramach której pracodawcy i potencjalni pracownicy nieśmiało krążą wokół tematu rodziny, co uniemożliwia przeprowadzenie znaczących rozmów na temat polityki firmy, które mogłyby pozytywnie przełożyć się na zatrudnianie, produktywność, satysfakcję z pracy i zatrzymywanie pracowników, którzy są przede wszystkim opiekunami.
Bef Ayenew, dyrektor ds. inżynieryjnych w LinkedIn odpowiedział na zarzuty na łamach portalu fortune.com.
Całkowicie zgadzam się z tym, że musimy normalizować luki w zatrudnieniu w profilach użytkowników, tak aby pomóc w przeformułowaniu rozmów o zatrudnieniu.
Ayenew potwierdził, że LinkedIn podjął decyzję o dodaniu “mamy/taty zajmującego się dziećmi w domu” do listy oficjalnych stanowisk.
Zobacz również: Pokazała, co stało się z domem, gdy przestała wyręczać rodzinę w sprzątaniu. „Kto pęknie pierwszy? Nie ja”