We współczesnych firmach istotną umiejętnością okazuje się być współpraca w grupie. Uczymy się jej w szkołach, ćwiczymy na uczelniach, a następnie staramy się wprowadzić w życie w miejscu naszej pracy. Niestety, czasami na przeszkodzie do osiągnięcia wspólnego celu stają nam trudne charaktery kolegów i koleżanek.
Zobacz również: 4 niezwykłe ćwiczenia na koncentrację. Przydadzą się na służbowych spotkaniach
Bywa tak, że atmosfera w biurze jest wyjątkowo przyjazna, a współpracownicy utrzymują kontakt również po zakończeniu obowiązków i budują trwałe relacje. Ale zdarza się, że te kontakty potrafią być naprawdę uciążliwe, a wręcz toksyczne. Ciągłe uwagi, ocena, rywalizacja i brak odpowiedniej komunikacji sprawiają, że niektórych wręcz stresuje przebywanie w takim środowisku. Aby poprawić swoje samopoczucie oraz pozycję w podobnych sytuacjach, warto pamiętać o kilku ważnych kwestiach.
Poznaj lepiej siebie i momenty, w których czujesz, że twoja godność i szacunek zostały naruszone. Jeżeli ktoś przekroczy twoją granicę - reaguj. Spokojnie wytłumacz, jakie wywołuje to w tobie uczucia i jak w związku z tym się czujesz. Postaraj się nie krzyczeć, nie używasz słów "zawsze" lub "nigdy", a zamiast komunikatu "ty" posługuj się raczej formą "ja".
Czasami ktoś celowo rywalizuje z nami o pozycję i podstawia nogę, a czasem ludzie są nieświadomi swojego przykrego zachowania. W tej drugiej sytuacji warto po prostu im to uświadomić. Takie rozmowy nie są łatwe, ale lepiej zebrać się na szczerość, niż dusić w sobie negatywne uczucia, które utrudniają nam swobodną pracę. Wystarczy jasno zakomunikować: "Kiedy robisz to... czuję się tak... Proszę, przestań." bez zbędnego oceniania i krytyki. Zobacz, co się stanie.
Nawet jeśli bierzesz udział w konflikcie, a zachowanie drugiej strony nie jest ci na rękę - spróbuj zrozumieć motywy jej działania. Każdy z nas przechodzi trudne chwile i ma własne problemy, o których rzadko opowiada w miejscu pracy. Nie kieruj się wyłącznie roszczeniową postawą i oczekiwaniami wobec swoich kolegów z pracy. Oni też czasami potrzebują współczucia.
Mówi się, że ludzie są lustrem naszego własnego zachowania. Jeżeli ktoś wyjątkowo działa ci na nerwy, to znaczy, że najwyraźniej... ma to z tobą coś wspólnego. Zastanów się, dlaczego akurat tak bardzo cię to irytuje i zwracasz na to uwagę. Może przypomina ci o czymś, czego ci brakuje? Albo sama masz podobną wadę, ale wolisz sobie o niej nie przypominać?
Doceń to, że dzięki komuś możesz lepiej poznać siebie i nad tym popracować. Jeśli rozwiążesz kłopoty we własnym wnętrzu, te na zewnątrz same znikną. A zamiast zazdrościć koleżance z pracy - bądź dumna, że możesz pracować u boku kogoś tak zaradnego i czegoś się od niego nauczyć.
Niektórzy sami mają kłopot z nadmierną kontrolą, próbując wpłynąć na myśli, uczucia i nawyki innych ludzi. Niestety, nie zmienisz swoich dorosłych współpracowników, ale za to możesz popracować nad swoimi reakcjami na ich zachowanie. Nie musisz brać wszystkiego do siebie i codziennie zbawiać świata. Naucz się odpuszczać to, na co nie masz wpływu i kierować energię na własne działania, które mogą poprawić Ci samopoczucie i podnieść pewność siebie. Zwyczajnie rób swoje, bez narzekania i stawiania siebie w roli ofiary, a wkrótce zauważysz, że koledzy dali sobie spokój.
Zobacz również: Dlaczego wciąż przyciągasz do siebie niewłaściwych ludzi? 3 ważne powody