Home office. Jak efektywnie zarządzać sobą podczas pracy zdalnej?

Praca z domu to dla wielu osób prawdziwe wyzwanie. Można jednak zaplanować ją tak, aby w nowych warunkach czerpać z niej satysfakcję.
Home office. Jak efektywnie zarządzać sobą podczas pracy zdalnej?
fot. iStock (Kerkez)
04.05.2020
Zuzanna Niedzielska

W obliczu światowej epidemii większość firm zdecydowała się na pracę w trybie zdalnym. Dla wielu pracowników nawet do tej pory jest to rzeczywistość, w której trudno im się odnaleźć. Dom to miejsce odpoczynku, w którym mnóstwo przedmiotów bardzo nas rozprasza i odciąga od pracy. Wypełnianie obowiązków na home office może dodatkowo utrudniać obecność innych domowników, zwłaszcza dzieci, które również biorą udział w lekcjach zdalnie. Jak zachować spokój w nietypowych warunkach?

Zobacz także: Koronawirus to nie tylko utrata pracy. W tych branżach zapotrzebowanie na pracowników wciąż rośnie

Jak efektywnie pracować w czasie home office?

Przygotuj swoje stanowisko pracy

Bardzo ważne jest to, aby przygotować sobie jedno, stałe stanowisko pracy. To musi być miejsce, które kojarzy się nam z realizowaniem zawodowych zadań, a nie jednocześnie służy za stołówkę i plac zabaw. Przestrzeń, w której potrzebujemy skupienia, powinna być czysta, schludna, uporządkowana i dobrze oświetlona. Należy wyeliminować z niej wszelkie rozpraszacze naszej cennej uwagi, a także zadbać o wygodne siedzenie, na którym spędzimy kilka godzin dziennie każdego dnia.

Przestrzeń powinna kojarzyć się z pracą. To, co nam się kojarzy z pracą, przestawia nasz układ poznawczy na konkretne zadania, czyli ułatwia nam wejście w tryb pracy

- tłumaczy psycholożka oraz trenerka biznesu, Maria Rotkiel. 

Każdy z domowników powinien mieć swoje miejsce. Ważne, aby już na początku wyznaczyć granice i przyzwyczajać bliskich do nowych realiów. Warto pokusić się nawet o taki domowy regulamin, który będzie zrozumiały przez wszystkich. Wytłumacz rodzinie, kiedy jest Twój czas pracy i czego wtedy potrzebujesz. Każdy z nas jest przecież inny. Postaraj się zorganizować twórczy czas dla najmłodszych członków. Ale nie oburzaj się, jeśli domownicy nie przyzwyczają się do tego od razu. Doceniaj ich starania, nawet jeśli nie są idealne. Powiedz: Wiem, że się starałeś. Dziękuję. Jednak możemy usprawnić kilka rzeczy.

Zadbaj o swoją kondycję

Nie zostaniesz pracownikiem miesiąca, jeżeli nie zadbasz o siebie i swoje zdrowie. Chodzi przede wszystkim o kondycję fizyczną, która daje nam energię do efektywnej pracy. Czas epidemii jest bardzo stresujący, co dodatkowo osłabia organizm. Dlatego tak ważne jest, aby w tym okresie zatroszczyć się o wystarczającą ilość snu, optymalny wysiłek fizyczny (nawet korzystając z treningów online) oraz dietę bogatą w wartościowe składniki. Zachowaj również zdrowy balans pomiędzy pracą a relaksem.

Emocje pod kontrolą 

Przymusowa izolacja powoduje, że u każdego z nas pojawia się wiele emocji, w zależności od przeżywanej fazy. Początkowo może być to lęk przed nieznanym, później może pojawić się faza frustracji, a wraz z nią złość na obecną sytuację. Kiedy po jakimś czasie wejdziemy w fazę demotywacji, możemy odczuwać zmęczenie, spadek energii, apatię. Ważne, aby nie blokować tych odczuć i zrozumieć, że mamy do nich pełne prawo. Każdy przeżywa kwarantannę na swój sposób. Spróbuj finalnie wejść w fazę adaptacji, która pozwoli dostrzec korzyści w tym kryzysie.

Zobacz także: Jak pracować dzień w dzień z domu i nie zwariować?

Podczas długotrwałej pracy zdalnej mogą też pojawić się odczucia osamotnienia i odizolowania. To naturalne, w końcu wszyscy tęsknimy za gwarem współpracowników i kontaktem z innymi. Warto w tej sytuacji zadbać o komunikację, rozmawiać, pytać kolegów: Jak mogę Ci pomóc? Potrzebujesz czegoś? Okazuj pozytywny feedback. Wspierajcie się wzajemnie w zespole, nawet na odległość. To trudny czas dla nas wszystkich.

Zarządzaj czasem

Warto na samym początku ustalić z przełożonym konkretny zakres obowiązków oraz ramy rozpoczęcia i zakończenia Twojej pracy. To, że przebywamy w domu, nie oznacza, że upoważnia nas to do bycia non stop pod telefonem. Dlatego nie pozwól się wykorzystywać i wybierz jeden kanał komunikacji z szefem. W trakcie wykonywania obowiązków skoncentruj się na celach krótkoterminowych, planuj zadania i przestrzegaj stałego rytmu w ciągu dnia.

Polecane wideo

#strojesienahomoffisie to akcja, która podbija Instagram. O co w niej chodzi?
#strojesienahomoffisie to akcja, która podbija Instagram. O co w niej chodzi? - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie