Szukasz pracy? Tych 5 umiejętności przyda ci się bez względu na branżę

Są istotne nie tylko w pracy, ale i poza nią!
Szukasz pracy? Tych 5 umiejętności przyda ci się bez względu na branżę
Fot. Unsplash
31.10.2019

Październik to początek roku akademickiego i czas, w którym studenci poszukują pracy. Według statystyk około 80% uczniów szkół wyższych łączy naukę z życiem zawodowym. Ty też? Uniwersytet SWPS w badaniach „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy” sprawdził, jakie kompetencje u młodych ludzi są pożądane przez pracodawców z różnych branż.

Okazuje się, że niezależnie od branży czy miejsca działalności, 5 najważniejszych umiejętności według pracodawców to:

1. Wytrwałość

Nie zrażają cię drobne potknięcia, a każde z nich traktujesz jak naukę, którą wykorzystasz w przyszłości. Starasz się ciągle rozwijać swoje umiejętności i jesteś ciekawa świata. Masz otwarty umysł.

2. Docenianie pracowników

Nie trzeba być szefem, żeby dawać innym do zrozumienia, że są odpowiednimi ludźmi na odpowiednich stanowiskach. Wysyłając pozytywne sygnały współpracownikom, motywujesz ich do lepszej pracy na sukces was wszystkich. I budujesz grono osób, które będą murem stały po twojej stronie na wypadek trudnej sytuacji.

3. Pokojowe rozwiązywanie konfliktów

Wszystko jest OK, kiedy dzień pracy przebiega bez problemów, ale kiedy się pojawią, twoją siłą będzie spokój ducha i trzeźwe spojrzenie na sytuację. Pamiętaj: warto rozmawiać, bo dzięki temu wszystko da się wyjaśnić i łatwiej wyjść z impasu.

4. Wykonywanie poleceń zgodnie z instrukcjami

W tym punkcie chyba wszystko jest jasne. Jeżeli odpowiedzialnie podejdziesz do swoich obowiązków i wypełnisz je tak, jak prosi cię o to twój szef – wszystko będzie dobrze.

5. Kultura osobista

Ta pojemna kompetencja wiąże się przede wszystkim ze schludnym wyglądem, ale też byciem uprzejmym na co dzień. Oczywiście nikt nie każe ci od rana do wieczora chodzić z uśmiechem przyklejonym do twarzy. Chodzi o naturalną, niewymuszoną uprzejmość i pogodę ducha. Gwarantujemy, że zjednają ci samych sprzymierzeńców!

 

fot. You x Ventures / Unsplash

fot. You x Ventures / Unsplash

 

Jaki jeszcze wniosek wypływa z wyników badania? „XXI wiek to czas kompetencji miękkich” – podkreśla jego autorka, dr Ewa Jarczewska-Gerc z Uniwersytetu SWPS, psycholog społeczny i trener biznesu. Ale czy można się ich nauczyć już w pierwszej pracy?

Warto pracować podczas studiów?

Zapewne nie będzie dla ciebie zaskoczeniem, że odpowiedź na powyższe pytanie brzmi „tak” i że warto rozwijać swoje kompetencje jak najwcześniej! Badania Uniwersytetu SWPS pokazały, że warto podjąć zatrudnienie jeszcze podczas studiów. Eksperci przebadali trzy grupy studentów: pracujących w McDonald’s, pracujących w innych sieciach gastronomicznych oraz tych, którzy nigdzie nie są zatrudnieni. Okazuje się, że studenci pracujący uzyskali istotnie wyższe wyniki w zakresie kompetencji społeczno-zawodowych, w tym związanych z asertywnością czy współpracą w grupie. Co ciekawe, na tym tle wyróżniają się pracownicy sieci McDonald’s.

„Wyniki badań pokazały, że studenci pracujący w McDonald’s to asertywni kierownicy. Charakteryzują się wysokim poziomem umiejętności efektywnego zarzadzania ludźmi, jasną i transparentą komunikacją” – przekonuje dr Ewa Jarczewska – Gerc.

Pracownicy McDonald’s odnotowali zdecydowanie wyższe wyniki między innymi w obszarach związanych z delegowaniem obowiązków, organizacją pracy zespołu, udzielaniem informacji zwrotnej, motywowaniem pracowników, podejmowaniem się wykonywania nowego zadania i odwagą w publicznym wyrażaniu niezgody.

„Jesteśmy jednym ze znaczących pracodawców na świecie. W ramach naszej strategii zrównoważonego rozwoju w USA i Europie Zachodniej prowadzimy program szkoleń i staży, którego celem jest wsparcie młodych ludzi na rynku pracy. W ostatnich latach w Polsce wiele uwagi poświęciliśmy przeglądowi i rozwojowi talentów” – informuje Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. relacji korporacyjnych w McDonald’s Polska.

 

fot. materiały prasowe

fot. materiały prasowe

 

W ostatnim roku McDonald’s wprowadził szereg szkoleń dla pracowników, zapewniając im transparentność ścieżki rozwoju w organizacji i możliwości szybkiego awansu. Wdrożony został m.in. program rozwojowy dla przyszłych liderów, wewnętrzne platformy e-learninowe czy program nauki języków, z którego korzysta ponad 1000 osób. Organizacja rocznie wydaje na szkolenia menedżerów ok. 8 mln złotych, z jej oferty skorzystało dotychczas ponad 4 tysiące osób. „Zatrudnienie w restauracjach McDonald’s daje możliwość szybkiego awansu. Najmłodszy kierownik w jednej z naszych restauracji ma 22 lata, natomiast menedżerowie to bardzo często 18–19-latkowie” – dodaje Renata Prys, dyrektor ds. personalnych w McDonald’s Polska. Nic dziwnego, że pracownicy tej popularnej sieci restauracji wykazują wyższe kompetencje zawodowe, i to w tak młodym wieku.

 

Wniosek z badań? Już pierwsza praca może kształtować twoje umiejętności na całe życie, pożądane przez rynek pracy. Warto już od pierwszego roku studiów zadbać o to, by świadomie kształtować ścieżkę swojej kariery.

 

O badaniu:

Badanie „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy” zostało przeprowadzone przez Uniwersytet SWPS na zlecenie McDonald’s Polska. Jego celem było sprawdzenie, czy pierwsza praca może wykształcić w młodych ludziach kompetencje społeczno-zawodowe na całe życie.

 

Raport podsumowujący badania znajdziesz tutaj.

 

Materiał promocyjny

Polecane wideo

Tak wyglądają paznokcie po kilku tygodniach bez manikiuru. Kwarantanna im nie służy
Tak wyglądają paznokcie po kilku tygodniach bez manikiuru. Kwarantanna im nie służy - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie