W pracy spotykamy różnych ludzi. Do niektórych od razu czujemy sympatię, a do innych antypatię. Są też osoby, z którymi niełatwo się pracuje, ze względu na ich trudny charakter, i osoby, które stają się naszymi najlepszymi przyjaciółmi. Niestety nie zawsze mamy możliwość wybierania ludzi do bezpośredniej współpracy czy ludzi dzielących z nami najbliższą przestrzeń. Dlatego bywa różnie. Jedno natomiast jest pewne – z wszystkimi trzeba utrzymywać poprawne stosunki. I dla własnego dobra, i dla dobra firmy. Szefostwo nieprzychylnym okiem spogląda na osoby trzymające się z dala od grupy albo przeżywające co chwila konflikty z poszczególnymi członkami.
O czym musisz pamiętać, jeżeli zaczynasz nową pracę? Pracownicy przeważnie mają swoje zwyczaje i małe rytuały, do których inni muszą się dostosować. Jeżeli tak się nie stanie, jest wielce prawdopodobne, że spotkają się z ostracyzmem społecznym. Wiele zależy jednak od samych współpracowników i sposobu postępowania z nimi.
Oto typy, które można spotkać w każdym miejscu pracy. Zrozumienie ich charakterów oraz wiedza o tym, jak z nimi postępować, ułatwią Ci pierwsze kroki w nowym środowisku i pozwolą uniknąć konfliktów.
Zobacz także: Najlepsze sposoby na SZYBKI ZAROBEK!
Fot. Thinkstock
To osoba, która wzbudza w innych strach. Często ma humory, gdy coś pójdzie nie po jej myśli, niezależnie czy to są sprawy związane z pracą czy domem. Swoją wściekłość pokazuje w widowiskowy sposób. Nie kładzie rzeczy na biurko, ale je rzuca, nie pisze po klawiaturze, ale wściekle uderza w nią palcami i ma taki wyraz twarzy, że inni wolą się do niej nie zbliżać. Ten typ nie zawsze ma zły humor, ale nigdy nie wiadomo, co go wyprowadzi z równowagi. Jak najlepiej postępować z taką osobą? Pozwolić jej się wyszumieć i przeczekać.
Najczęściej wszystko postrzega w negatywny sposób. Niektórzy powiedzieliby, że jest pesymistką, ale wcale nie o to chodzi. Problem stanowi jej wewnętrzna potrzeba perfekcjonizmu. Nic nigdy nie będzie powyżej standardów. Pani perfekcjonistka często wytyka innym błędy, krytykuje, ale i sama sobie stawia wysoką poprzeczkę. Zaletą jej postawy jest dostrzeganie kwestii, które inni pomijają. Żeby zgodnie z nią żyć trzeba pokazać się od jak najlepszej strony i nie obrażać za niektóre uwagi. Zamiast tego lepiej stanowczo przedstawić swój punkt widzenia.
To osoba pełna energii, uśmiechnięta i rozgadana. Jednocześnie roztrzepana i mająca przysłowiowego pecha. To jej zawsze zacina się drukarka i wypisuje długopis. To ona trafia na szefa, kiedy ma zły humor i obsługuje najbardziej wymagających klientów. Ma w sobie tyle uroku, że zawsze kręci się obok niej wiele osób. Jest bardzo lubiana i potrafi rozbawić największego ponuraka. Dobrze mieć ją po swojej stronie i pod żadnym pozorem nie wolno się śmiać z jej potknięć.
Fot. Thinkstock
Zawsze jest na „tak” i nie ma dla niej niczego niemożliwego. Gdy wszyscy zwieszają głowy i wzdychają po cichu nad nowym pomysłem szefa, tylko ona potrafi dostrzec pozytywne strony. To prawdziwy wulkan pozytywnej energii, który zawsze potrafi znaleźć wyjście z sytuacji. Wiele osób chodzi do niej po poradę, a ona nikogo nie odtrąca. Często podsunie jakiś pomysł i powie coś dodającego otuchy. Jeżeli chcesz żyć z nią w zgodzie, postaraj się narzekać, bo to postawa, której nie znosi.
Pracuje w firmie już bardzo długo i zna ją od tzw. podszewki. Jest prawą ręką szefa i zastępuje go, gdy ten nie może pojawić się na miejscu. Jak tylko pojawia się jakiś problem, wszyscy idą prosto do niej. Niektórzy mają wrażenie, że bez niej firma by się rozpadła. Typ „Matka” jest także najlepszym źródłem informacji. Wie, komu urodziło się dziecko i kto przeżywa problemy sercowe. Nie lubi osób, które się nie integrują i działają na własną rękę – unikaj takiej postawy.
Robota dosłownie pali jej się w rękach, ale ona to lubi. Niektórzy wykręcają się od pracy i odkładają ten moment na ostatnią chwilę, jednak ona zawsze jest na posterunku. Nie zdarza jej się tracić czasu na malowanie paznokci w pracy ani dłuższe pogaduszki. Dokładnie wylicza czas przerw i prawie nigdy nie ma zaległości. Jeżeli się zdarzą, to nie jej wina - po prostu natłok pracy. Bardzo nie lubi obiboków, dlatego uważaj, aby przynajmniej stwarzać pozory, ze toniesz w pracy.
Zobacz także: Awans zniszczył mi życie
Fot. Thinkstock
Każdy człowiek ma przestrzeń, której naruszenie wywołuje dyskomfort. Chodzi o fizyczną przestrzeń. Niektóre osoby mają tendencję do stawania zbyt blisko podczas rozmowy i powstaje wrażenie, że zaraz na nas wejdzie albo dotknie ustami naszego policzka. Właśnie takie zachowanie cechuje pewien typ pracowników. Podchodzą tak blisko, że zaczynają irytować i mamy ochotę przed nimi uciec, a na pewno nie jesteśmy w stanie skupić się na rozmowie. Jeżeli nie masz zbyt wiele cierpliwości do takich osób, powiedz otwarcie, czy mogłaby się odsunąć, ale zrób to bardzo delikatnie i z miłym uśmiechem na twarzy. Postaraj się, aby nie odczuła tego jako swojej wady, ale przejaw zachowania, który Ci nie odpowiada.
Wykonuje swoją pracę (najczęściej bez zarzutów), a potem idzie do domu. Unika zgromadzeń i nie plotkuje. Niewiele też mówi na swój temat. Ludzie często o niej rozmawiają oraz snują na jej temat dziwne teorie. Budzi ciekawość. Dziękuję za wszystkie zaproszenia i nie przejawia ochoty na integrację. Jest bezkonfliktowa i nie narzuca się swoją osobą. Najlepszym sposobem postępowania z nią jest przyjęcie wobec niej podobnej postawy.
Wie wszystko o wszystkich, a jak nie wie, to dopowiada swoje teorie. To ją najczęściej można zobaczyć w kuchni i przy biurku innych pracowników. Każda okazja do rozmowy jest dla niej dobra. Nie spocznie, dopóki nie wyciągnie z innych, co się stało. Chętnie bierze pod swoje skrzydła nowych, co polega głównie na tym, że zagaduje ich na śmierć i próbuje się dowiedzieć jak najwięcej na ich temat. Trzeba zachowywać się przy niej ostrożnie, aby następnego dnia nie być głównym tematem plotek.