Gdy Twoja szefowa staje się Twoją przyjaciółką...

Wbrew pozorom to nie jest wymarzona sytuacja w pracy.
Gdy Twoja szefowa staje się Twoją przyjaciółką...
Fot. Thinkstock
27.06.2016

Praca jest jak drugi dom. Po jakimś czasie pracownicy stają się dla siebie kimś bliższym niż tylko osobami, które codziennie mijają się w drodze z pokoju socjalnego do biurka. Mogą zamienić się w najlepszych powierników i przyjaciół, bo nic tak nie łączy jak wspólne narzekanie na pracę. Co jednak w przypadku, gdy to szef jest osobą, z którą spędzasz najwięcej czasu? Rozmowy na tematy biznesowe powoli stają się rozmowami o pasjach, życiowych partnerach i obowiązkach domowych. To śliski grunt. Przekroczenie pewnej granicy sprawi, że Wasze relacje nigdy nie będą już typową pracowniczą zależnością. U obu stron pojawia się dylemat, jak się zachowywać i na co można sobie pozwolić.

Relacja szef-pracownik może przerodzić się w przyjaźń, ale zawsze będzie miała kruche podstawy. Jeden nieopatrzny ruch sprawi, że stracisz nie tylko wspaniałego przyjaciela czy przyjaciółkę, ale także pracę. Pamiętaj, że w każdej firmie obowiązuje etyka zawodowa. 

Co robić, aby taka relacja miała szansę na przetrwanie? Jak nie stawiać szefa-przyjaciela w niezręcznej sytuacji?

przyjaźń z szefową

Fot. Thinkstock

Miej na uwadze social media

Masz Snapchata i Facebooka? A może posiadasz konto na Instagramie? Uważaj, co na nim publikujesz. Chodzi zwłaszcza o weekendowe szaleństwa. Opublikowanie zdjęć czy nagrań szalonych eskapad w niedzielny poranek może dać Twojej przyjaciółce bądź przyjacielowi do myślenia, jeżeli będziesz przysypiać w poniedziałek rano nad biurkiem albo co pół godziny biegać do toalety.

przyjaźń z szefową

Fot. Thinkstock

Wykonuj swoją pracę profesjonalnie

Nie próbuj wykorzystywać tej znajomości dla zawodowych korzyści. Nie proś o awans, jeżeli dobrze wiesz, że Ci się nie należy, nie zwalaj na innych swoich obowiązków, nie wykonuj ich mniej starannie, w nadziei, że jakoś się upiecze. W żaden sposób nie wykorzystuj przyjaźni do ulgowego traktowania. W ten sposób stawiasz pracodawcę w bardzo niezręcznej sytuacji. Poza tym pojawia się pytanie: Czy z Twojej strony to na pewno przyjaźń?

przyjaźń z szefową

Fot. Thinkstock

Nie plotkuj z innymi pracownikami i nie skarż się na warunki pracy

Jeżeli coś Ci się nie podoba, idź z tym od razu do szefowej czy szefa i przedyskutujcie problem. Wylewanie żalu w towarzystwie innych pracowników, a zwłaszcza przy alkoholu, może skończyć się dla Ciebie źle. Plotki z pewnością dojdą za jakiś czas do uszu szefowej/szefa różnymi kanałami, a wtedy Twoja sytuacja nie będzie zbyt ciekawa. Poza tym to nie w porządku wobec pracodawcy. 

przyjaźń z szefową

Fot. Thinkstock

Nie twórz z nim/nią dwuosobowej kliki

Nic ma nic gorszego od dawania pozostałym pracownikom do zrozumienia, że nie chcecie ich w Waszej dwuosobowej drużynie. Z pewnością poczują się odrzuceni i zepchnięci na boczny plan. Pojawią się plotki, że jesteś wyróżniana i próbujesz się spoufalać z pracodawcą. Jeżeli planujecie wspólne wyjście na lunch, zaproście także inne osoby, które mają w tym czasie przerwę. Nie dawajcie im powodów do bezpodstawnego oskarżania o kolesiostwo. Lepiej nie pokazywać, jak zażyłe relacje Was łączą.

przyjaźń z szefową

Fot. Thinkstock

Nie rozgłaszaj informacji, które uzyskasz

Kilka drinków za dużo i Twój pracodawca może poczuć się bardziej jak kumpel. Być może zdradzi Ci intymne szczegóły ze swojego życia albo plany dotyczące działalności firmy. Nawet jeżeli informacje będą szokujące, nie rozgłaszaj ich. Tego wymaga lojalność. On prawdopodobnie wygadał się nieświadomie i nie wolno wykorzystywać sytuacji w ten sposób.

Zobacz także: 6 najgorszych stron pracy w korporacji

Źródło: marieclaire.com

 

 

 

przyjaźń z szefową

Fot. Thinkstock

Nie plotkuj o pozostałych pracownikach

Wasza relacja nie powinna mieć nic wspólnego z pozostałymi pracownikami. Byłoby nie w porządku, gdybyś plotkowała z pracodawcą na ich temat. Twój szef czy szefowa nie może także prosić Cię o sprawdzanie jakości ich pracy i donoszenie. Nie musisz czuć się zobowiązana do informowania o drobnych niedociągnięciach w pracy kolegów i koleżanek. Jeżeli nowa przyjaciółka/przyjaciel poprosi Cię o coś takiego, spróbuj zmienić temat albo porozmawiaj z nią/nim na spokojnie.

Zobacz także: Wspólna praca – niszczy czy wzmacnia związek?

 

Komentarze

Ocena: 5 / 5

Polecane dla Ciebie

Polecane wideo