Jakie sztuczki stosują sklepy, aby zachęcić nas do zakupów?

Aby nie paść ofiarą zabiegów marketingowych, trzeba poznać swojego przeciwka.
Jakie sztuczki stosują sklepy, aby zachęcić nas do zakupów?
28.09.2014

Nie jest żadną tajemnicą, że znane marki i butiki manipulują swoją klientelą, chcąc podnieść sprzedaż produktów. Nawet jeśli wydaje ci się, że podchodzisz do zakupów racjonalnie, gwarantujemy, że często nieświadomie padasz ofiarą sprytnych zabiegów marketingowych. Aby to zminimalizować, trzeba poznać swojego przeciwka.

Oto lista manewrów, które stosują firmy odzieżowe, aby zachęcić cię do zakupów!

1. Najbardziej pożądane rzeczy są usytuowane najdalej od wejścia do butiku

Dzięki tej sztuczce jesteś zmuszona przejść przez cały sklep, a co za tym idzie, szansa że coś jeszcze innego po drodze wpadnie ci w oko, znacznie się zwiększa.

 

Marc Jacobs sklep

6. Wózek kontra koszyk

Po wejściu do sklepu, zawsze bliżej wejścia, znajdują się wózki, zaś dalej małe koszyki. Dzięki temu klienci podświadomie kupują więcej, bo mają dużo miejsca w wózku, które starają się wypełnić. 

Isabel Marant buty

2. W zasięgu twojego wzroku (i ręki) zawsze znajdują się najdroższe rzeczy

Wchodzisz do sklepu i od razu znajdujesz rzecz, która ci się podoba, choć jest horrendalnie droga? To nie przypadek! Te rzeczy specjalnie zostały najbardziej wyeksponowane. 

 

wieszak swetry

3. Wieszaki

Zauważyłaś, że na długich wieszakach w sklepach, zawsze na początku i na końcu wiszą najbardziej luksusowe rzeczy, zaś w środku te nieco mniej ekskluzywne? Przez to droższe ubrania i dodatki są bardziej wyeksponowane. Ponadto, jesteś zmuszona przejść obok nich minimum dwa razy, co zwiększa prawdopodobieństwo, że w końcu zdecydujesz się na któreś z nich. 

ubrania

4. Zapach w sklepach

Badania wykazały, że zapach w pomieszczeniu wiąże się z ładunkiem emocjalnym, dzięki czemu klienci chętniej wchodzą do sklepu i dłużej w nim zostają. Najczęściej w butikach można wyczuć przyjemną woń  perfum.

Louis Vuitton sklep

5. Ścianki w sklepie

Ścianki w sklepie powodują, że musisz krążyć po pomieszczeniu, aby przejść do następnego działu. Tym samym widzisz więcej produktów, które możesz kupić. 

torba Acne

7. Najdroższe rzeczy znajdują się po prawej stronie sklepu

Badania wykazały, że przeciętny klient kupuje nawet o 40% więcej produktów, jeśli porusza się po sklepie zgodnie z ruchem wskazówek zegara. 

 

Polecane wideo

Komentarze (9)

Ocena: 5 / 5
Bożenka (Ocena: 5) 24.01.2015 20:52
Myślę, że to jednak nie zawsze jest takie proste - można znać te sztuczki, a i tak im ulegać, ale można też ich nie znać, a mimo to mieć swój rozum ;) Wg mnie większość chwytów marketingowych można wykorzystać na swoją korzyść, pod warunkiem, że zachowuje się właśnie tę świadomość. Weźmy choćby promocje na przykład. Pewnie, ze można kupować jak leci, bo jest przecena, więc nie można przegapić "szansy zaoszczędzenia", a można być cierpliwym i faktycznie zaoszczędzić na rzeczach, których potrzebujemy. Osobiście lubię zapisywać się na newslettery smsowe. Z jednej strony jest to wystawianie się na pokusy, z drugiej jednak - spora praktyczność. Po co biegać po centrach, szukając wyprzedaży skoro Twój ulubiony sklep sam może Cię o nich poinformować. Swoją drogą, czytałam kiedyś artykuł o badaniach prowadzonych przez SerwerSMS.pl bodajże, wg którego 82% Polek deklaruje, że taki sms zachęciłby je do zakupu - to tak w temacie ;) Pozostaje pytanie, jakimi motywami by się kierowały ;)
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 28.09.2014 13:44
jeśli chodzi o zapach to bardzo lubię zapach w Stradivariusie i czesto tam zagladam :D natomiast gdy przecodze obok Massimo Dutti to ten smród nosi się potem za mną przez dluzszy czas i w ogole do tego sklepu nie wchodze;)
zobacz odpowiedzi (2)
Anonim (Ocena: 5) 28.09.2014 11:02
To prawda, że oni tam już mają swoje sposoby, żeby się wzbogacić ;D
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 28.09.2014 08:09
Chyba nie w Polsce ... Ekspedientki maja wszystko gdzies bardziej niz klieńt
zobacz odpowiedzi (2)
Anonim (Ocena: 5) 28.09.2014 00:37
Przede wszystkim nie powinno się być idiotą. Kupuję z rozsądkiem najczęściej. Chyba, że planuję zaszaleć :)
odpowiedz

Polecane dla Ciebie