Czy przyjaźń w pracy jest możliwa?

To właśnie w pracy spędzamy większą część życia. Tylko czy znajomości zawiązane na gruncie zawodowym są trwałe?
Czy przyjaźń w pracy jest możliwa?
05.03.2012

Relacje ze współpracownikami często nie należą do łatwych. Jednych nie znosimy, a mimo to jesteśmy skazani na ich towarzystwo. Z niektórymi zaczynamy flirtować, czasem wikłamy się w romanse. Miejsce pracy to zatem pole, gdzie kiełkuje wiele relacji. Niekiedy również przyjaźń.

Naukowcy są zdania, że osoby, które mają przyjaciół w pracy, są mniej narażone na stres. Z kolei firma badawcza Ipsos Public Affairs informuje, że dla 67 proc. pracowników posiadanie przyjaciela w pracy oznacza większą radość z wykonywania zawodowych obowiązków. Natomiast co drugi respondent uważa, że dzięki przyjaźni ze współpracownikami jakość ich pracy wzrasta, a zawodowe zadania stają się bardziej satysfakcjonujące.

Jeśli zastanawiasz się, czy przyjaźń w pracy może się udać, odpowiadamy: oczywiście, że tak! Musisz być jednak przygotowana, że w tym specyficznym miejscu niejednokrotnie będzie wystawiana na próbę. Walczcie o tę znajomość, bo prawdziwa przyjaźń nie przytrafia się codziennie. O czym pamiętać?

 

przyjaciółki

Zawsze można również przemilczeń niewygodne fakty i nieco ukoloryzować rzeczywistość. Jeśli chcecie, aby wasza przyjaźń była trwała, nie patrzcie na siebie przez pryzmat zawodowych osiągnięć w firmie, która was połączyła. Prędzej czy później nie wyniknie z tego nic dobrego. Więcej o pielęgnowaniu przyjaźni przeczytasz w osobnym artykule.

Ryzyko tej znajomości

Dzięki bratniej duszy w miejscu pracy, łatwiej można poradzić sobie ze stresem, spojrzeć na swoje zawodowe obowiązki z dystansem i po prostu poczuć się pewniej. Jeśli miejsce pracy jest wyjątkowo stresogenne, posiadanie przyjaciółki u boku to ogromna zaleta. Nie zawsze jednak taka znajomość układa się pomyślnie. Badania mówią, że przyjaźń w pracy może doprowadzić do konfliktu interesów, spadku produktywności i lojalności wobec firmy, może także wywołać dyskomfort u innych. Gorzej, jeżeli jedna z was jest na wyższym rangą stanowisku. Może to prowokować plotki u innych współpracowników oraz sprawić, że ta o stopień wyżej będzie posądzana o faworyzowanie. Trzeba dużego samozaparcia, determinacji i pewności siebie, żeby nie być postrzeganym przez pryzmat takiej znajomości.

przyjaciółki

Bądźmy ostrożne

Ci, którzy zaprzyjaźnili się z osobą poznaną w pracy, zwykle radzą być ostrożnym. Tak jak pewna internautka wypowiadająca się na forum dyskusyjnym. – Od prawie dwóch lat prawie codziennie przekonuję się o tym, że przyjaźń w pracy nie istnieje. Są tylko gry, gierki i podchody serwowane nawet przez ludzi dotychczas uznawanych przez nas za bliskich. Moje postanowienie noworoczne brzmi: nigdy nie zaprzyjaźniać się w pracy. Poświęcam to mojej eksprzyjaciółce – twierdzi internautka. Podobne zdanie ma Inka. Również poznała swoją byłą już przyjaciółkę w pracy. I co? – To była fałszywa przyjaźń. O wszystko była zazdrosna, a najbardziej o moje zarobki. Tylko czyhała na moje stanowisko. Już nigdy więcej nie zaprzyjaźnię się w pracy – zapewnia.

Ale ci, który właśnie w pracy odnaleźli prawdziwą przyjaźń, nie kryją zadowolenia. – To najwspanialszy człowiek, jakiego w życiu poznałam. Wspólna praca nam w niczym nie przeszkadza. Każda robi swoje. Znamy się od trzech lat, ciągle razem pracujemy i nie wyobrażam sobie, co by się stało, gdyby jej zabrakło – wyznaje Luiza. Wnioski? Przyjaźnijmy się w pracy, byle ostrożnie.

Ewa Podsiadły-Natorska

Zobacz także:

Przyjaciółka „bluszcz”: Jak utemperować toksyczną przyjaźń?

Jeśli twoja przyjaciółka ma trudny charakter, reaguj od razu.

Czy warto wiązać się z przyjacielem?

Znacie się jak łyse konie. Czy warto ryzykować waszą przyjaźń?

przyjaciółki

W pracy bądźcie profesjonalne

Wczoraj bawiłyście się do białego rana w klubie i było naprawdę wystrzałowo. Ale dzisiaj znowu siedzicie za biurkami i próbujecie sprostać wymaganiom szefa. Uda wam się, jeśli grubą kreską oddzielicie życie osobiste od zawodowego. Wspólna praca może kusić do plotek i wysyłania sobie wiadomości, musicie jednak umieć powiedzieć sobie „stop”. W pracy skoncentrujcie się na zawodowych obowiązkach i nie ćwierkajcie obok siebie jak papużki-nierozłączki. W ten sposób możecie ściągnąć na siebie kłopoty. A chyba nie chcecie zostać na lodzie?

Nie rozmawiajcie tylko o pracy

Miejsce pracy was połączyło i to naturalne, że jest teraz głównym tematem waszych rozmów. Jeśli jednak wasza przyjaźń będzie dotyczyła tylko współpracowników, szefa, zawodowych obowiązków, wynagrodzenia czy atmosfery w miejscu pracy, ta znajomość prędko się skończy. W przyjaźni trzeba umieć rozmawiać o wszystkim. A taka sytuacja to jedno z największych zagrożeń dla osób, które poznały się w pracy i wciąż zarabiają na życie w jednym miejscu. Nasza rada: pamiętajcie, że jest milion tematów, na które powinnyście ze sobą rozmawiać.

przyjaciółki

Bądźcie obiektywne

Wyobraź sobie sytuację: szef niesprawiedliwie ocenił twoją przyjaciółkę i dał jej reprymendę przy reszcie załogi. Ty natomiast jesteś czerwona ze złości, bo wiesz, że nie miał racji, ponieważ znasz tę dziewczynę jak własną kieszeń. Co wtedy robisz? Pewnie reagujesz i mówisz pracodawcy, co o tym myślisz. Bądź jednak ostrożna. Jako przyjaciółka swojej koleżanki z pracy, jesteś nieobiektywna i możesz spontanicznie stanąć w jej obronie, nawet nie znając sprawy. To szlachetne, pamiętaj jednak, że powinien przemawiać przez ciebie przede wszystkim obiektywizm i trzeźwa ocena sytuacji, a nie osobiste pobudki.

Nie zazdrośćcie sobie stanowiska

Teraz, gdy jesteście już przyjaciółkami, wreszcie możecie szczerze porozmawiać o waszej pracy. Nie zostawiacie więc suchej nitki na pracodawcy, ekipie, zawodowych obowiązkach. Wymieniacie się również informacjami odnoście metod awansu i waszych zarobków. Taka szczerość może rodzić konflikty, zwłaszcza gdy przyjaciółka znalazła się na lepszym (czyli szczodrzej opłacanym) stanowisku, mimo że to ty dałaś z siebie więcej. Gdybyście pracowały w zupełnie innych firmach, takie porównanie byłoby znacznie trudniejsze.

Komentarze (10)
Ocena: 5 / 5
Anonim (Ocena: 5) 24.08.2012 11:53
jasne, że przyjaźń jest możliwa :) a pomocne w zawiązywaniu tego typu relacji są wyjazdy integracyjne. oczywiście nie mówię o integracji przy kieliszku, tylko wyjeździe takim jakie organizuje amarula, czyli jednej wielkiej przygodzie, podczas której można się sprawdzić w różnych dziwnych i nietypowych sytuacjach :D
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 18.07.2012 15:18
przyjazn w pracy jest morzliwa ,jezeli osoby nie slochaja osob trzecich
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 06.03.2012 18:03
Witaam.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 05.03.2012 18:14
ja się zaprzyjaźniłam w pracy, i ejstem zadowolona to jest moja bratina dusza:) pracowałyśmy razem 7 mcy nie pracuje już a nią prawie rok a nadal utrzymujemy kontakt :) nie każdy jest taki sam i nie każdy patrzy na Ciebie przez pryzmat tego ile zarabiasz i kim jestes
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 05.03.2012 15:17
Rywalizacja jest wszędzie.. W szkole też spędzamy sporą część naszego życia i skoro tam umieliśmy nawiązywać kontakty to w pracy na pewno też.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 05.03.2012 10:03
Z tego co zauważyłam w zakładzie pracy gdzie jest dużo kobiet jest ciągła rywalizacja, kto ma jakiego męża jakie dzieci, jaki dom, nie daj Boże być singlem. Do tego plotki sztuczne uśmiechy, a więc lepiej uważać...
zobacz odpowiedzi (1)
Anonim (Ocena: 5) 05.03.2012 08:52
ja uważam, że miejsce pracy to miejsce pracy, a nie okazja do zawierania przyjaźni czy romansów. W pracy się pracuje, a przyjaźnię się i kocham poza pracą. Ja akurat pracuję w całkowicie kobiecym zespole, z jedną osobą, z którą dość blisko współpracuję, ciężko mi wytrzymać. Nie wyobrażam sobie, że miałabym ją traktować jak przyjaciółkę czy nawet koleżankę. Olewa totalnie, wysługuje się innymi, podlizuje się przełożonej w obrzydliwy dla mnie sposób i robi niesamowite kanty. Ma ponad 50 lat, więc nikt jej zwalniać nie chce, bo zaczyna się płacz jakie to ona ma ciężkie życie i tak dalej. Mnie to brzydzi i śmieszy zarazem. Można się kolegować, można lubić po ludzku zwyczajnie, ale przyjaźnić czy romansować - nigdy w pracy.
odpowiedz
Anonim (Ocena: 5) 05.03.2012 08:32
No cóż... ja miałam taką przyjaciółkę dopóki nie okazała się dwulicową su.ką. Jak tylko się jej pochwaliłam, że znalazłam lepszą pracę to od razu zamiast powiedzieć 'gratuluję' powiedziała, że sobie nie poradzę. Później zaczęły się docinki, bycie złośliwym, obrażanie i wyzywanie. To ja dziękuję i następnym razem nie mam zamiaru robić sobie jakiś dobrych znajomych w pracy.
zobacz odpowiedzi (1)
Polecane dla Ciebie